وضعیت معادن آذربایجان شرقی در شرایط کرونایی

عصر معدن- همزمان با شیوع ویروس کرونا، بحث تعطیلی بسیاری از مشاغل برای حفظ سلامتی کارگران مطرح شد؛ اما در این میان زور کرونا به معادن فعال استان آذربایجان شرقی نرسید و نتوانست آن‌ها را به تعطیلی بکشاند و کارگران معادن همچنان در ایام شیوع کرونا بدون در نظر گرفتن شرایط سخت، به فعالیت های خود ادامه داده و با زمین جنگیدند.;

وضعیت معادن آذربایجان شرقی در شرایط کرونایی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، محیط معدن یک محیط بسته بوده و باتوجه به تردد و تجمع کارگران در محل‌های مشترک از قبیل محل‌های اقامت و استراحت، کانتین، سرویس‌های ایاب و ذهاب و ... احتمال شیوع ویروس کرونا در آن وجود دارد؛ اما با این حال فعالان این حوزه دست از کار نکشیده و همچنان با تمام توان خود چرخ‌های تولید را زنده نگه داشتند تا شاید از اعماق چند متری زمین ارمغانی بالا آورده و سهمی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند.

    معادن در اقتصاد کشور نقش بسزایی داشته و به نوعی می‌توان آن‌ را یک عامل موثر برای جبران خسارت‌های مخرب ویروس کرونا به اقتصاد کشور دید؛ آذربایجان شرقی نیز به لحاظ دارا بودن معادن غنی و باارزش و وجود ذخایر مختلف معدنی و کانی‌های با ارزش دارای جایگاه برجسته ای در کشور بوده و قطعا بخش معدن  در شرایط موجود نیز می‌تواند فرصتی مناسب برای کمک به اقتصاد ایران باشد.

    آخرین وضعیت معادن استان در شرایط کرونایی

    دبیر خانه معدن آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به وضعیت معادن استان در شرایط کرونایی، اظهار می‌کند: از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا ویروس برخلاف اکثریت مشاغل،  تمامی معادن فعال استان فعالیت خود را همانند شرایط قبل از کرونا انجام می‌دادند تا چرخ‌های تولید را در حرکت نگه داشته و سهمی در راستای کمک به اقتصاد کشور داشته باشند.

    «مهدی مهرداد» در خصوص پیامدهای کرونا برای معادن استان، ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌های صادراتی وجود دارد، صادرات مجموعه‌های معدنی صادرات محور نیز با مشکل مواجه شده و کاهش یافته است؛ از این رو اگر شرایط صادرات به زودی محیا نشود، ادامه فعالیت سخت خواهد شد.

    وی می‌افزاید: در بحث تولید نیز به علت این‌که تعدادی از پیمانکاران معادن افراد غیر بومی هستند،  برای تردد مشکلاتی برایشان پیش آمده بود اما چرخ های تولید در بخش معدن همچنان می‌چرخید. 

    هیچ معدنی به خاطر کرونا تعطیل نشد


    وی با بیان این‌که هیچ معدنی در آذربایجان شرقی به علت شیوع کرونا تعطیل نشده است، می‌گوید: حدود 530 معدن فعال در استان وجود دارد و تمامی آن‌ها در شرایط سخت کرونایی نیز به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

    مهرداد عنوان می‌کند: در بخش معدن استان بیش از 7500 اشتغال مستقیم و بیش از 30 هزار اشتغال غیر مستقیم وجود دارد.

    وی خاطرنشان می‌کند: اکثریت معادن استان روباز بوده و فعالیت در فضای آزاد انجام می‌گیرد و اجرای کلیه پروتکل‌های فاصله گذاری اجتماعی در آن کاملا امکان پذیر است.

    افزایش قیمت تمام شده محصولات در صورت ادامه دار بودن شیوع ویروس کرونا


    «فریدون مولایی کشکی»، مدیر امور معادن شرکت صنایع خاک چینی ایران نیز در خصوص وضعیت معادن استان در شرایط کرونایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار می‌کند: در این شرایط، معادن به دلیل دور بودن از زیرساخت های موجود کشور و امکانات کم در کنار کار سخت و طاقت فرسا لازم است بیش از سایر بخش ها مورد توجه قرار گیرند؛ در این میان معادن زیرزمینی به دلیل بسته بودن فضای کاری و لزوم فعالیت کارگران در کنار همدیگر شرایط بدتری دارند.

    وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که تردد و تجمع کارگران در محل های مشترک از قبیل محل‌های اقامت و استراحت، کانتین ، سرویس های ایاب و ذهاب  و ... اجتناب ناپذیر است؛ لذا احتمال آلودگی کارگران و آسیب بخش معدن بیشتر بوده و لازم است بهره برداران و پیمانکاران با همکاری سازمان‌های مرتبط پروتکل‌های بهداشتی را بطور کامل اجرا کنند.

    وی با اشاره به آسیب‌های ویروس کرونا برای معادن، می‌گوید: با توجه به این‌که تمام دنیا درگیر ویروس کرونا شده است، قطعاً واحدهایی که محصولات خود را صادر می‌کنند مشکلاتی را در خصوص صادرات داشته و همچنین واحدهای معدنی یا صنایع معدنی که تحت تاثیر مواردی از قبیل مبتلا شدن پرسنل به ویروس، عدم امکان واردات مواد اولیه و قطعات به دلیل بسته بودن مرزها، مقررات ترافیکی اعمال شده و ... قرار گرفته باشند، دچار کاهش تولید شده و این موضوع قطعا باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌شود.

    ترس ناشی از کرونا در کنار شرایط سخت کار در معدن

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که کارگران در چنین شرایطی با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند؟، تصریح می‌کند: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در فعالیت‌های معدنی به مراتب سخت تر از سایر مشاغل می‌باشد و کارگران در کنار کار سخت معدن و استرس های ناشی از کار و بیماری، باید موارد بهداشتی را نیز رعایت کنند.

    مولایی خاطرنشان می‌کند: در صورت ادامه دار بودن این روال، معادن مختلف بسته به روش استخراج، نوع ماده معدنی، بازارهای فروش محصولات و .... مشکلات متعدد و پرهزینه‌ای را تجربه خواهند کرد که امیدوارم شاهد ریشه کن شدن این ویروس باشیم.

    وی توضیح می دهد: در شرایط کرونایی، شرکت صنایع خاک چینی ایران از همان لحظات اولیه شیوع ویروس با هدف حفظ سلامت جسمی و روانی پرسنل شرکت که باارزش ترین سرمایه های خود می باشند، با تشکیل جلسات کمیته پدافند غیر عامل، کامل ترین پروتکل های بهداشتی را در سطح کارخانه و معدن به بهترین نحو ممکن اجرا کرده و علاه بر آن، در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی نسبت به خرید و پخش بسته های بهداشتی از قبیل ماسک، دستکش، محلول ضدعفونی و همچنین بسته های کالاهای ضروری از قبیل برنج، روغن و ....  بین پرسنل، ساکنین شهرها و روستاهای اطراف و همچنین شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرند اقدام کرده است.

    بر اساس این گزارش، امیدوارم سایه سیاه ویروس کرونا هر چه زودتر رخت بندد تا بتوانیم در سال جهش تولید شاهد رشد تولید، صادرات، ارزآوری، اکتشافات، اجرای طرح های توسعه و مدیریت خوب معادن استان باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر