آغاز احیای بازار فولاد؛ شاید ابتدای سال ۲۰۲۱

عصر معدن- همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا بازارهای کالایی آسیب زیادی متحمل شوند. یکی از این بازارها، فولاد و محصولات فولادی است که بعد از رکود فعالیت‌های اقتصادی در جهان با چالش‌های زیادی روبرو شد.;

آغاز احیای بازار فولاد؛ شاید ابتدای سال ۲۰۲۱
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، بازار فولاد کشورهای اروپایی در این روزهای کرونایی با افت بی‌سابقه میزان تقاضا روبرو شده است و این سؤال اصلی وجود دارد که چه زمانی می‌توان انتظار اصلاح بازار فولاد دنیا را داشت.

    اتحادیه فولاد اروپا، «یورو فر»، پیش‌بینی کرده، احیای بازار فولاد اروپا از انتهای سال 2020 یا اوایل سال 2021 آغاز خواهد شد. به‌این‌ترتیب، تا آن زمان نمی‌توان انتظار رشد تقاضا برای فولاد یا افزایش قیمت آن را داشت.

    اتحادیه فولاد اروپا در گزارش خود تأکید کرده است: «باوجوداینکه عوامل بی‌ثبات کننده زیادی در بازار وجود دارد و طبیعت این بحران ایجادشده در اثر همه‌گیری ویروس کرونا شرایط را سخت و پیچیده و امکان پیش‌بینی دقیق در مورد زمان اصلاح وضعیت را دشوار کرده، ولی با اطمینان می‌توان در یک موردنظر داد. ما انتظار نداریم پیش از فصل آخر سال 2020 شاهد رشدی در بازار باشیم و رونقی را در بازار فولاد یا میزان تقاضای محصولات این صنعت تجربه کنیم.»

    این اتحادیه فصل آخر سال جاری را به‌عنوان یک تاریخ خوش‌بینانه اعلام کرد و ادامه داد: «شاید بهتر باشد به‌جای خوش‌بینی، واقع‌بین باشیم. اگر بخواهیم به واقعیت‌ها تکیه کنیم باید بپذیریم که رشد بازار فولاد در فصل اول سال 2021 محتمل‌تر است و این رشد هم ‌بستگی به این دارد که دنیا تا آن زمان چه راهی برای مقابله با بحران کرونا پیدا کرده باشد.»

    «یوروفر» در مورد نحوه بازسازی بازار فولاد دنیا نوشت: «نحوه احیای این صنعت بستگی به مدت تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی به‌خصوص صنایع مصرف‌کننده فولاد دارد. تعطیلی این واحدهای مصرف‌کننده باعث کاهش تقاضای فولاد در دنیا شده است. هر چه تعطیلی صنایع مصرف‌کننده فولاد برای دوره طولانی‌تری ادامه داشته باشد، روند بازسازی بازار فولاد هم کندتر خواهد بود زیرا بخش‌های بیشتری متحمل آسیب شده‌اند.»

    در پایان باید به این نکته توجه داشت که ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی بعد از پایان بحران کرونا نمی‌تواند باعث رشد سریع بازار فولاد و بازگشت به وضعیت قبل از کرونا شود. زیرا روند بازسازی، تدریجی و زمان‌بر خواهد بود.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر