اقتصاد حوزه معدن در پساکرونا

عصر معدن- شرایط فعلی کشور و جهان که با تهاجم صورت گرفته از سوی ویروس مخرب کرونا منجر به بروز مشکلات و چالش های متعددی در حوزه های مختلف فارغ از بعد مکانی و محدوده جغرافیایی شده است و در حال حاضر باید پذیرفت که این مهمان ناخوانده با سرعت زیاد کل جهان را در فعالیت های اجتماعی و اقتصادی دچار مشکل کرده است.;

اقتصاد حوزه معدن در پساکرونا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اقتصادآنلاین، حسام مقدمعلی نوشت:در حوزه معدن و صنایع معدنی با توجه به آنکه بالغ بر 3/98 درصد معادن کشور که آمار فعلی مبین وجود 10 هزار و 404 معدن در کشور می باشد را معادن کوچک مقیاس تشکیل می دهد؛ پیش از ورود کرونا حدود 4 هزار و 752 مورد از معادن مذکور غیر فعال بوده که قطعا با هجوم این ویروس و تبعات اقتصادی ناشی از آن، این آمار به نحو مخرب دستخوش تغییرات خواهد شد. با توجه به سهم بالای بنگاه های خرد و کوچک ( SMEs ) در اقتصاد بخش معدن کشور لذا قطعا مشکلات جدی در فعالیت این بخش حاصل خواهد شد.

    در این شرایط ضروری است برنامه اضطراری به منظور حفظ فرآیند تولید و استخراج و سرمایه گذاری مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان حوزه معدن قرار گیرد تا از پویایی ذاتی اتفاقات فعلی که به سمت و سوی تصمیمات ضعیف و بی کیفیت سوق داده شده، جلوگیری شود و برنامه ریزی آمادگی و عملکرد مناسب در حل موضوعات پیش آماده صورت گیرد تا بتوان چالش های جدی کمتری را در این حوزه پیش رو داشت. با توجه به چرخه اتفاقات اخیر که حوزه هایی از جمله حمل و نقل هوایی، گردشگری، بوم گردی، حوزه فعالیت های آموزشی و بازارهای نفتی و … را دچار تلاطم و یا آسیب جدی کرده است، بخش معدن به دلیل برخورداری از اهرم های مزیتی اقتصادی ذاتی نسبت به سایر حوزه ها می تواند حتی در شرایط موجود و با اشاره به موارد مطرح شده نیز از تهدید موجود فرصت مناسبی را در توسعه سرمایه گذاری ها و جذب سرمایه فراهم سازد.

    با اشاره به آنچه گفته شد به دلیل احتمال زیاد بروز پدیده رکود اقتصادی در کشورهای توسعه یافته می توان با اعمال مشوق های اقتصادی، ضابطه مندی حاکمیتی، اعمال سیاست های غیر متغییر و بلند مدت، بهره گیری از تجارت الکترونیکی (ET) و غیر حضوری، بکارگیری استارت آپ های موجود و در مجموع با یک پلت فرم کسب و کار، فرصت مناسبی در جذب سرمایه فراهم کرد. قطعا با بروز شرایط فعلی و بحران ناشی از ویروس منحوس کرونا احتمال آنکه شرایط اقتصادی حاکم بر بازارهای مالی و سرمایه در پساکرونا مشابه گذشته باشد غیر محتمل به نظر می رسد.

    اکثر صاحب نظران برای گذر از شرایط فعلی همگرایی اجتماعی را لازمه موفقیت در برابر این ویروس عنوان کرده اند. قطعا تاریخ آتی را فاتحان جنگ با کرونا تدوین خواهند کرد و موفقیت هر دولتی، منجربه کسب سرمایه سیاسی و اجتماعی بالاتری خواهد شد. شرایط حاکم در هفته های اخیر نشان می دهد اقتصاد جهانی در آتی با تکیه بر کشورهای عمدتاً آسیایی از جمله چین می تواند فرصت راهبردی برای تحولات منطقه ای به نفع کشورمان را رقم بزند.

    لذا می بایست از تعطیلی واحدها خودداری و با رعایت پروتکل های بهداشتی از بروز آسیب جدی به اقتصاد کشور جلوگیری کرد. قطعا با ظرفیت ها و توانمندی در بخش معدن می توان در فرصت پیش رو بازارهای هدف مناسبی را در این حوزه کسب کرد ولیکن جهت حصول به نتیجه لازم، کاهش بروکراسی بعضا دست و پا گیر فعلی و تدوین سیاست های بلند مدت اقتصادی در حوزه فعالیت داخلی ضرورت نخست در کسب نتیجه مطلوب خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر