طرح تولید شمش منیزیم از دولومیت ۹۸ درصد پیشرفت داشته است

عصر معدن- سرپرست سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: بزرگترین طرح راهبردی کشور در زمینه تولید شمش منیزیم از دولومیت در این استان با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی مراحل تکمیلی را سپری می کند.;

طرح تولید شمش منیزیم از دولومیت ۹۸ درصد پیشرفت داشته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فضل الله رحمتی روز شنبه با اعلام این خبر افزود: این طرح صنعتی ظرفیت تولید سالانه 6 هزار تن شمش منیزیم و 2 هزار تن آهک کلسینه و سیلیس را دارد.

    به گفته وی، سرمایه‌گذار بخش خصوصی، عملیات اجرایی این طرح را بهمن ماه 98 در سفیددشت شهرستان بروجن آغاز کرده است که با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال 300 نفر به صورت مستقیم در استان فراهم خواهد شد.

    سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای اجرای این طرح مهم و استراتژیک 610 میلیارد تومان به همت بخش خصوصی در استان هزینه شده است.

    رحمتی افزود: شرکت تیوا صنعت ماهان با بهره گیری از تجربه تولید و صادرات شمش منیزیم و اتکاء به دانش نیروهای توانمند ایرانی موفق به تولید شمش منیزیم با روش‌های نوین و دانش‌بنیان شده است.

    وی یادآور شد: استحصال منیزیم و دولومیت کلسینه به‌عنوان یک ماده معدنی راهبردی و صادراتی برای استان به‌شمار می‌رود و دولومیت به عنوان سنگ لاشه از مهمترین ذخایر معدنی استان با استحصال و تجزیه با فناوری بومی، منیزیم می‌شود.

    سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به استراتژیک بودن صنایعی که منیزیم در آن ها کاربرد دارد، این محصول را جزء کالاهای استراتژیک اعلام کرد و افزود: این محصول با توجه به مصارف خاص آن هیچ جایگزینی ندارد و فرآیند تولید این واحدصنعتی دانش‌بنیان و محصول تولیدی آن جزو کالاهای استراتژیک جهانی است.

    وی گفت: دولومیت یکی از کانی‌های رایج سازنده سنگ های رسوبی با ساختار شیمیایی متشکل از کربنات کلسیم و منیزیمCaMg (CO3) 2 است که بدلیل وجود منابع غنی دولومیت در کشور، امکان ایجاد ارزش افزوده از این منابع خدادادی بررسی و با سرمایه گذاری، کارخانه تولید شمش منیزیم از دولومیت در کشور راه اندازی شد.

    رحمتی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه، تعداد طرح‌های تولیدی فرآوری مواد معدنی استان به هفت مورد افزایش خواهد یافت.

    به گزارش ایرنا، هم اکنون 927 واحد صنعتی فعال در چهارمحال و بختیاری فعال است که برخی محصولات تولیدی این واحدها مانند ورق خودرو، چادر مشکی، آجرنسوز، مالت، موکت، خوراک آبزیان و لوازم خانگی در کشور از جایگاه و اهمیت مهمی برخوردار است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر