شمشی که طلا نیست اما دستکمی از آن ندارد

عصر معدن- مدیر کل دفتر امور سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که آیا فاز تولیدی شمش آلومینیوم جاجرم طی دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید؟ گفت: با تمام تلاش‌های انجام شده این پروژه طی دهه فجر امسال به علت مسائل فنی به بهره برداری نمی‌رسد.;

شمشی که طلا نیست اما دستکمی از آن ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، میرکریمی با بیان این مطلب در ادامه افزود: این پروژه به طور حتم تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود. برای راه‌اندازی این پروژه در کارخانه شمش آلومینیای جاجرم تاکنون مبلغ 500 میلیارد تومان هزینه شده است.
    وی تصریح کرد: ظرفیت سالانه این واحد تولیدی 40 هزار تن شمش آلومینیوم در سال است.
    ساخت پروژه شمش آلومینیا در واحد تولیدی آلومینیای جاجرم از سال 86 شروع به کار کرد که مسئولان وعده راه اندازی این واحد تولیدی را تا دهه فجر امسال داده بودند.
    پیش از این مدیرعامل آلومینای جاجرم در مهرماه گفته بود: ظرفیت تولید این کارخانه 40هزارتن آلومینیوم در سال است و سرمایه گذاری ارزی برای آن 94 میلیون یورو و 160 میلیارد تومان از محل منابع داخلی ایمیدرو و محل منابع داخلی خود شرکت انجام شده است.
    تورج زارع افزود: تمام فعالیت‌های طرح آلومینیوم جاجرم شامل تأمین تجهیزات از داخل و خارج کشور انجام شده و اکنون مراحل نهایی نصب را طی می‌کند و امید است تا پایان امسال راه اندازی شود.
    وی با بیان اینکه تا جایی که در توان بود از پتانسیل‌های داخلی استفاده کرده و به سمت بومی سازی حرکت کرده ایم گفت: طرح‌های توسعه‌ای خوبی در جاجرم در حال اجراست که از جمله آنها می‌توان به طرح توسعه طرح شمش آلومینیوم جاجرم در فاز 2 و 3 اشاره کرد. طرح آلومینیوم جاجرم در نهایت باید به تولید 120 هزار تن در سال برسد.
    زارع همچنین گفت: یکی دیگر از طرح‌های در دستور کار مجتمع جاجرم، تولید هیدارت ریزدانه به عنوان پرکننده و نسوز است که در صنایع هایتک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    پیش از این در پی ابراز نارضایتی نماینده مردم اراک از تأمین نشدن مواد اولیه شرکت ایرالکو از سوی مجتمع جاجرم، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار کرده که برنامه‌ریزی عرضه محصول این شرکت دولتی تحت نظر معاونت معدنی وزارت صمت و سازمان ایمیدرو انجام می‌شود.

    علی اکبر کریمی، نماینده اراک در مجلس اخیراً خواستار واگذاری شرکت آلومینای ایران (مجتمع جاجرم) به شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) شده است، چرا که به گفته وی، آلومینیوم جاجرم با پول ایرالکو و برای تأمین مواد اولیه ایرالکو ساخته شده، اما امروز مدیران ایرالکو باید برای هر تن مواد اولیه جاجرم خواهش و تمنا کنند.
    در این باره، هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مجتمع جاجرم تنها تولیدکننده آلومینا (ماده اولیه تولید آلومینیوم) است که آن را به یکی از دو تولیدکننده پایین‌دستی عرضه می‌کند، اظهار کرد: با توجه به این‌که مجتمع جاجرم محصول خود را صادر نمی‌کند، تحویل نشدن آلومینا به شرکت ایرالکو نشان می‌دهد جاجرم این ماده اولیه را فقط به شرکت المهدی عرضه می‌کند.
    به گفته وی، با توجه به این‌که مجتمع جاجرم یک شرکت دولتی است و تحت نظر ایمیدرو اداره می‌شود، برنامه‌ریزی عرضه محصول آن تحت نظر معاونت معدنی وزارت صمت و ایمیدرو انجام می‌شود.
    گودرزی هم‌چنین از اجرای طرح توسعه مجتمع جاجرم خبر داد که بر اساس آن تا پایان سال جاری خود جاجرم نیز شمش آلومینیوم تولید خواهد کرد و در نتیجه به یکی از مصرف‌کنندگان آلومینای خود تبدیل خواهد شد.
    رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران خاطرنشان کرد که مجتمع جاجرم در شش ماه نخست سال جاری، 121 هزار تن آلومینا تولید کرده و پیش‌بینی می‌شود کل تولید این شرکت در سال 97 به 250 هزار تن برسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر