تولید آلومینای جاجرم ۴۰ هزار تن افزایش می یابد

عصر معدن- مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی گفت: بر اساس تفاهم نامه های منعقد شده در سفر ریاست جمهوری به استان، ظرفیت تولید در مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، ۴۰ هزار تن در سال افزایش می یابد.;

تولید آلومینای جاجرم ۴۰ هزار تن افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، سیدعلی میرکریمی اظهار داشت: اکنون ظرفیت تولیدی این مجتمع سالانه 240 هزار تن که با اجرایی شدن تفاهم نامه این میزان به 280 هزار تن می رسد.

    وی گفت: در این زمینه، قرار است ایمیدرو 2 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کند.

    میرکریمی اظهار داشت: پیش از سفر رئیس جمهوری به استان، تیم های مختلف تشکیل شد و با حضور در تهران پیگیری های بسیاری برای انعقاد تفاهم نامه ها انجام شد و تا کنون برای اجرای 28 مورد، توسط هلدینگ ها و بانک ها اعلام آمادگی شده است.

    وی با بیان اینکه یکی از تفاهم نامه های مهم، با ایمیدرو است افزود: تفاهم نامه با ایمیدرو شامل 13 بند است که ارزش آن پنج هزار و 830 میلیارد ریال و 370 میلیون دلار است که اکنون بخشی از کارها که تفاهم شده بود، عملیاتی شده است.

    وی گفت: بررسی و اجرای پروژه شمش بیلت در جاجرم به ظرفیت 50 هزار تن با سرمایه 20 میلیون دلار و توسعه ایجاد ظرفیت آلومینای جاجرم با سرمایه 2 هزار میلیارد ریال از دیگر تفاهم ها با ایمیدرو است که در سفر رئیس جمهوری به استان محقق شده است.

    مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی درباره تامین معدن برای افزایش ظرفیت تولید در مجتمع آلومینای ایران گفت: این واحد تولیدی، مشکل کمبود معدن ندارد و معادن کنونی در اختیار آن در استان های سمنان، یزد و دیگر مناطق فعلا پاسخگوی مصرف آن است.

    وی گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان، ایمیدرو، برای بررسی و اجرای طرح تولید هیدرات ریزدانه به ظرفیت سه هزار و 500 تن و سرمایه 330 میلیارد ریال در جاجرم توافق کرد، که البته استان هم در این باره اقداماتی باید انجام دهد و همچنین تضمین تامین خوراک طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در جاجرم با ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن با ایمیدرو مورد توافق قرار گرفت.

    میرکریمی گفت: اجرای طرح استحصال سرب و روی به مبلغ 500 میلیارد ریال به ظرفیت تولید سالانه 20 هزار تن سرب و 20 هزار تن روی در اسفراین، تخصیص پهنه بوکسیتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به ایمیدرو، اجرای طرح پیجویی اکتشاف و تعیین ذخیره معدن سرب و روی آلبلاغ شهرستان اسفراین از دیگر تفاهم های بین ایمیدرو و استان در سفر کاروان دولت تدبیر و امید بود.

    وی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهوری به استان، احیا و فعال سازی 10 معدن کوچک و متوسط استان توافق شد و البته انجام مطالعه طرح استحصال منیزیم از دولومیت از دیگر موارد تفاهم شده با ایمیدرو است.

    میرکریمی درباره تفاهم نامه های استان با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: حمایت از زنجیره ارزش محصولات فولاد آلیاژی لوله های سی.آر.ای تولیدی لوله گستر در شهرستان اسفراین از جمله بندهای تفاهم ها با این سازمان است و در صورتی که خرید این لوله های ضدخوردگی و مورد استفاده در وزارت نفت، با پیگیری استان ضمانت شود، تولید این محصول از طرف سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حمایت می شود.

    مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: استانداری خراسان شمالی تعهد دارد موافقت وزارت نفت با انعقاد قرارداد خرید تضمینی لوله های سی.آر.ای را بگیرد.

    وی، انجام بررسی های تکمیلی برای برآورد و حجم سرمایه گذاری باری طرح لوله های سی.آر.ای، شناسایی و انتخاب سرمایه گذار برای مشارکت در اجرای طرح تولید لوله های سی.آر.ای و انجام بررسی های لازم برای تولید قطعات فورج با ارزش افزوده بالا و انجام طرح های مربوط را از تفاهم های استان با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عنوان کرد.

    میرکریمی با اشاره به تفاهم های مرکز ملی فرش نیز گفت: ارزش تفاهم های این مرکز، 730 میلیارد ریال است که تعهد شده تا برای کارهایی از جمله ایجاد نمایشگاه دائمی فرش و نیز بیمه بافندگان فرش در استان اقدام شود.

    مدیرکل جذب و حمایت سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان 17 تفاهم نامه منعقد شد که علاوه بر آن، انعقاد تفاهم با شستا، هلدینگ الغدیر و بانک صادرات هم توسط استاندار در حال پیگیری است.

    بر اساس این گزارش ارزش 17 تفاهم نامه مزبور، حدود 100 هزار میلیارد ریال، 638 میلیون دلار، 154 میلیون یورو و 91 میلیون درهم ثبت شده و در مجموع ارزش ریالی تفاهم نامه ها حدود 210 هزار میلیارد ریال است.

    بر اساس این گزارش رئیس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید، 23 تیرماه امسال به خراسان شمالی سفر کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر