انحصارگرایی واحدهای پایین دست آلومینیوم را تعطیل می‌کند

عصر معدن- رییس سندیکای صنعت آلومینیوم کاهش عرضه این محصول در بورس کالا، واردات دوباره شمش های صادراتی، انحصارگرایی و گرانفروشی شرکت های بالادستی را سبب تعطیلی واحدهای تولیدی پایین دستی اعلام کرد.;

انحصارگرایی واحدهای پایین دست آلومینیوم را تعطیل می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، هوشنگ گودرزی افزود: متاسفانه بخش بالادستی آلومینیوم که محدود است به تعهدات خود برای عرضه محصولات در بورس کالا عمل نمی کند.
    وی ادامه داد: دستورالعمل عرضه آلومینیوم در بورس مشابه دستورالعمل عرضه فولاد و مس است؛ در حالی تفاوت اساسی با آنها دارد.
    گودرزی اضافه کرد: تولیدکنندگان بخش بالادستی ادعا می کنند 98 درصد مواد اولیه تولید آلومینیوم، وارداتی است، در حالی که حدود 25 تا 28 درصد قیمت تولید یک شمش آلومینیوم مربوط به بخش انرژی است که به طور کامل از داخل کشور تامین می شود.
    وی یادآوری کرد: بر اساس برآوردها با صادرات 40 درصد شمش تولیدی امکان تامین مواد اولیه وجود دارد و می‌توان 60 درصد تولید آلومینیوم را به بازارهای داخلی عرضه کرد.

    ** انتقاد از انحصار در صنعت آلومینیوم
    رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: متاسفانه صنایع بالادستی آلومینیوم به طور نادرست واگذار و خصوصی‌سازی شد و این صنعت در انحصار افرادی معدود قرار گرفت.
    وی گفت: این افراد با ادعای اینکه واحد تولیدی آنها در مناطق آزاد قرار دارد از عرضه محصول در بورس کالا خودداری و اقدام به صادرات می‌کنند که البته ارز صادراتی را نیز در سامانه نیما عرضه نمی کنند.
    گودرزی افزود: پارسال مجموعه تولید داخل آلومینیوم 337 هزار تن بود؛ در حالی که میزان مصرف داخلی 373 هزار تن است.
    «بر اساس نیاز مصرف کنندگان داخلی پیشنهاد کردیم برای استمرار تولید بخش پایین دستی و ثبات بازار دستکم هر هفته پنج هزار تن شمش و 2 هزار تن بیلت از طریق بورس کالا عرضه شود تا نیاز داخل به طور کامل رفع شود اما متاسفانه بخش بالادستی هیچگاه به این توافق عمل نکرده است.

    ** واردات دوباره شمش های صادراتی
    رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: یکی از تولید کنندگان بخش بالادستی از طریق شرکت های زیرمجموعه خود 58 هزار تن شمش صادراتی خود به امارات را دوباره وارد کشور کرده که با این اقدامات خود بازار داخلی آلومینیوم را به چالش کشیده است.
    وی ادامه داد: بارها نسبت به اینگونه اقدام های بخش بالادستی اعتراض کرده‌ایم اما متاسفانه به آنها رسیدگی نشده است. در یک مورد شورای رقابت یک مجتمع تولیدکننده را که از عرضه محصول در بورس کالا خودداری و از ارز دولتی سوء استفاده کرده بود، فقط 200 میلیون تومان جریمه کرد که معادل 2 محموله بار آلومینیوم در پشت نیسان است.
    گودرزی تصریح کرد: نباید اجازه داد صنایع کشور به طور انحصاری در اختیار افرادی قرار گیرد. دولت باید نظارت خود را حفظ کند تا روند تامین و عرضه محصول بدرستی انجام شود که در غیر این صورت بازارهای داخلی دچار چالش می شود.

    ** تعطیلی واحدهای تولیدی
    این مسوول صنفی گفت: صنایع پایین دستی آلومینیوم در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده اند و پول و نقدینگی لازم برای تامین سرمایه در گردش واحدهای خود را ندارند. به همین دلیل شماری از این واحدها تعطیل شده است یا با 10 تا 15 درصد ظرفیت کار می کند.
    «به تازگی برخی واحدهای تولیدی ناچار شده‌اند کارکنان خود را به مرخصی اجباری تابستانی بفرستند».
    وی ادامه داد: بخش بالادستی حدود چهار هفته هیچ عرضه در بورس کالا نداشت؛ در حالی که نیاز تولیدکنندگان بخش پایین دستی در این مدت 28 هزار تن بود. اکنون پس از گذشت چهار هفته فقط سه هزار تن محصول عرضه شده است و حتی پیش از آن با خریداران تماس گرفته و به آنها هشدار داده اند که باید با قیمت بالا خریداری کنند تا امکان تعلق شمش آلومینیوم به آنها از طریق بورس کالا فراهم شود.
    گودرزی افزود: تولیدکننده ای که در هفته به 420 تن مواد اولیه آلومینیوم نیاز دارد 20 تن آن را می‌تواند از بورس تهیه کند و ناچار است 400 تن را از بازار آزاد خریداری کند.
    به گفته وی، میانگین تفاوت قیمت بورس کالا و بازار آزاد 3700 تومان در هر کیلوگرم است.

    ** دلالی و گرانفروشی؛ معضلات همیشگی
    رییس سندیکای صنعت آلومینیوم از فعالیت دلالان در بورس کالا پس از نوسان نرخ ارز خبر داد و گفت: پیش از این 32 شرکت برای خرید آلومینیوم ثبت نام کرده بودند اما پس از آغاز نوسان نرخ ارز شمار آنها به 167 شرکت افزایش یافت.
    وی گفت: دلالانی که آلومینیوم را از بورس کالا با دلار 4200 تومانی خریده‌اند از هر تریلی حدود 80 میلیون تومان معادل یک پژو سود کسب کرده اند.
    گودرزی با انتقاد از گرانفروشی تولیدکنندگان بالادستی در داخل کشور گفت: مجتمع های تولید آلومینیوم محصولات خود را با قیمت ارزان تر به خریداران ترکیه ای می فروشند که آنها نیز پس از عملیات تکمیلی، محصولات خود را به عراق و سایر کشورها که بازار سنتی ایران را تشکیل می‌دهند صادر می کنند.
    به گفته وی، این موضوع باعث محدود شدن بازارهای صادراتی ایران شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر