ثبت رشد ۳۸ درصدی تولید شمش آلومینیوم در دی ماه

عصر معدن- جداول آماری عملکرد واحد های تولید کننده شمش آلومینیوم ( ایرالکو، هرمزال، المهدی و آلومینای ایران) گویای آن است که با ثبت تولید ۲۴ هزار و ۸۹۳ تن در دی ماه امسال، نسبت به دوره مشابه پارسال رشد ۳۸ درصدی دارد.;

ثبت رشد ۳۸ درصدی تولید شمش آلومینیوم در دی ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، این واحدها در 10 ماهه امسال( منتهی به دی) در مجموع 221 هزار و 223 تن تولید داشتند که در مقایسه با دوره مشابه پارسال افت 17 درصدی را نشان می دهد.

    بیشترین میزان تولید شمش آلومینیوم در دی ماه امسال مربوط به ایرالکو( اراک) با رقم 14 هزار و 246 تن ثبت شد که در مقایسه با دی ماه 97 افزایش دو درصدی دارد.

    علاوه براین در ماه مورد بررسی بیشترین درصد رشد هم مربوط به هرمزال با تولید چهار هزار و و 538 تن و رشد 132 درصدی است که نسبت به دی ماه 97 نشان می دهد.

    براساس جداول آماری مورد بررسی در دوره این گزارش، ایرالکو با رقم 146 هزار و 939 تن بیشترین میزان تولید را ثبت کرد که نسبت به 10 ماهه پارسال یک درصد رشد دارد.

    پیش از این جداول آماری سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در دوره 9 ماهه امسال ( منتهی به آذر) خبر از تولید 185 هزار و 570 تن شمش آلومینیوم داده بود.

    تاسیس کارخانه آلومینیوم جنوب

    ایران به منظور ارتقای میزان تولید آلومینیوم و یافتن جایگاه مناسب در این زمینه از سال 1382 تاسیس کارخانه آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد در استان فارس را کلید زد که به منظور توسعه صنایع انرژی بر و با هدف صادرات، رفع فقر، افزایش اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور با ظرفیت تقریبی یک میلیون تن در سال در سه فاز جداگانه برنامه ریزی شد.

    چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای شکل گیری این مجموعه، تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده آلومینیوم در کشور و قرار گرفتن در جمع چهار تولید کننده برتر آلومینیوم در خاورمیانه از راه توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم برای ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و دسترسی به بازارهای صادراتی است.

    اکنون فاز نخست این مجتمع صنعتی با فعال کردن چهار دیگ (سلول‌های احیا) از مجموع 258 دیگ آغاز شده و انتظار می رود تا قبل از پایان سال 98 تعداد دیگ‌های فعال این واحد صنعتی به 40 دیگ برسد،  این واحد صنعتی در سه فاز طراحی شده که ظرفیت تولید سالانه فاز نخست آن افزون بر 300 هزار تن شمش آلومینیوم است که از این میزان 150 هزار تن برای مصرف داخل کشور و مابقی صادر می‌شود.

    آمارها نشان می دهد که میزان کل سرمایه گذاری این طرح یک میلیارد دلار است و اشتغالزایی مستقیم این کارخانه یکهزار و 200 نفر درنظر گرفته شده است.

    هدف صنعت آلومینیوم ایران در 1399
    جمهوری اسلامی برای افق 1399 دستیابی به تولید 823 هزار تن شمش آلومینیومی را هدفگذاری کرده که برای تحقق این مهم یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری صرف می شود، صنعت آلومینیوم پس از سالها از شکل گیری  مثلث سه وجهی ایرالکو، المهدی و هرمزال، تبدیل به مربع چهار ضلعی می شود که آلومینیوم جنوب از یک ایده کلان روی کاغذ، تبدیل به یک ضلع تولید در این بخش می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر