۸۰۰ معدن فعال سنگ‌های تزئینی در کشور

عصر معدن- رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه از مجموع ۲۲۰۰ معدن سنگ‌های تزئینی حدود ۸۰۰ معدن فعال است، گفت: در حوزه سنگ‌های ساختمانی، اکتشافات جدیدی صورت نگرفته است.;

۸۰۰ معدن فعال سنگ‌های تزئینی در کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداو سیما، بهرام شکوری رئیس انجمن سنگ ایران افزود: در کشور حدود 3 میلیارد تن ذخایر قطعی سنگ وجود دارد، اما در حوزه سنگ‌های تزئینی اصلا اکتشافی صورت نگرفته است و عملا هرکجا که رُخنمونی از سنگی‌های تزئینی بوده، به معدن تبدیل شده است.

    وی گفت: اگر در حوزه سنگ‌های ساختمانی اکتشافات جدید انجام بدهیم خیلی از جاهایی که اصلا معلوم نیست معدن باشد، ممکن است زیر آن کلی مواد معدنی و سنگ‌های تراورتن قرار گرفته باشد که با اکتشافات عمقی و جدید می‌توانیم ذخایر کشور را به چندین برابر افزایش دهیم.

    رئیس انجمن سنگ ایران همچنین به لزوم استخراج سنگ‌های ساختمانی متناسب با استاندارد‌های جهانی اشاره کرد و افزود: از میزان ذخایر سنگ‌های تزئینی اکتشاف شده در کشور درصد کمی استخراج می‌شود، این در حالی است که معدنکاری در دنیا سه تا پنج درصد از ذخایرشان را استخراج می‌کنند و در چرخه تولید قرار می‌دهند.

    وی ادامه داد: در سنگ‌های تزئینی در دنیا دو درصد از ذخایرشان به تولید می‌رسد، اما در کشورمان زیر نیم درصد است یعنی عملا از ذخایرمان به خوبی بهره نمی‌بریم.
    شکوری گفت: برای توسعه اکتشافات در حوزه سنگ نیازمند سیاست گذاری و حمایت دولت هستیم که بستر این صنعت را برای تولید بیشتر با تامین ماشین آلات معدنی که مورد نیاز معادن است، آماده کند که به خاطر کمبود ماشین آلات معدنی بخش اعظمی از معادن کشور خصوصا در حوزه سنگ‌های ساختمانی که از 2200 معدن فقط 800 تا فعال هستند.

    وی افزود: اگر بتوانیم ماشین آلات معدنی را تامین کنیم و تسهیلاتی ایجاد کنیم که این ماشین آلات بتواند به راحتی وارد کشور شود و در معادن به کارگرفته شود بخش بسیار بزرگی از این معادن فعال می‌شوند.

    رئیس انجمن سنگ ایران به ارزآوری بالای این صنعت نیز اشاره کرد و گفت: با تجهیز کارخانه‌های فرآوری به ماشین آلات روز دنیا و آموزش نیروی انسانی برای استفاده از این تجهیزات و ماشین آلات می‌توانیم سنگ‌ها را متناسب با استاندارد‌های جهانی تولید کنیم که قابلیت عرضه در بازار‌های جهانی را داشته باشند.

    وی گفت: در گذشته ممنوعیتی برای ورود ماشین آلات معدنی به کشور بود، اما حالا در این دولت یک تسهیلات و گشایش‌هایی ایجاد شده است، اما هنوز آن ممنوعیت به محدودیت تبدیل شده و به طور کامل آزاد سازی ماشین آلات معدنی صورت نگرفته است که بهانه آن نیز حمایت از تولید داخلی است.

    شکوری به چالش معدنکاران برای تامین ارز مورد نیاز ماشین آلات معدنی نیز اشاره کرد و افزود: برخی از ماشین آلات سنگ معدنی که در داخل تولید نمی‌شود باید وارد شود و با توجه به اینکه تولید داخلی کفاف نیاز ماشین آلات معدنی داخل کشور را نمی‌دهد و از یک سایزی بالاتر اصلا امکان تولیدشان در داخل کشور وجود ندارد، معدنکاران را با مشکل مواجه کرده است. البته دولت امکان ورود ماشین آلات نو را آزاد کرده و در آن محدودیتی وجود ندارد، طبیعی است که اگر ما بتوانیم برویم ماشین آلات نو خریداری کنیم و بیاوریم و در داخل کشور استفاده کنیم به نفع ماست، اما واقعیت این است که با این نوع معدنکاری ما با این قیمت‌هایی که بازار سنگ دارد صرفه اقتصادی ندارد که در نتیجه به اجبار فعالان اقتصادی به ماشین‌هایی که دست دوم روی می‌آورند که باز هم برای تامین آن هم با مشکل مواجه می‌شوند.

    وی گفت: از طرفی تولید کنندگان ماشین آلات معدنی داخلی هم در واقع یک اندازه‌های را تولید می‌کنند و وزارت صمت را مجاب می‌کنند تا اگر کسی می‌خواهد از آن نوع ماشین آلات وارد کند، باید حتما یکی از تولید داخلی‌ها را خریداری کند و همین موضوع سبب نارضایتی فعالان اقتصادی شده است، چون این ماشین آلات داخلی را خیلی گرون‌تر از بازار خارجی می‌فروشند و باید معدنکاران 30 تا 80 درصد پول را به عنوان پیش پرداخت بپردازند که در نتیجه کسی تمایلی به خرید ماشین آلات داخلی ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر