جذب بازار صادراتی برای همدان با ذخایر گرانیت

عصر معدن- استان همدان در بخش معدن خود دارای ذخایری از سنگ های گرانیت است که می توان با توسعه معادن آن شاهد افزایش اشتغالزایی بود. هرچند بازار داخلی حوزه سنگ چندان رغبتی به گرانیت ندارد اما می توان از بازار صادراتی بهترین استفاده را داشت.;

جذب بازار صادراتی برای همدان با ذخایر گرانیت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳:۰۰

    استان همدان در بخش معدن خود دارای ذخایری از سنگ های گرانیت است که می توان با توسعه معادن آن شاهد افزایش اشتغالزایی بود. هرچند بازار داخلی حوزه سنگ چندان رغبتی به گرانیت ندارد اما می توان از بازار صادراتی بهترین استفاده را داشت.
    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» علیرضا رستگار فعال حوزه سنگ با اشاره به ذخیره سنگ تزئینی ایران اظهار کرد: حدود 1.5 میلیارد تن ذخیره سنگ تزئینی در ایران وجود دارد که با این عدد در رتبه چهارم جهانی قرار گرفته ایم. همچنین در زمینه رنگ، کیفیت و تنوع در سنگ های ساختمانی دارای رتبه اول جهانی هستیم.
    وی ادامه داد: حدود 1300معدن سنگ تزئینی و 6 هزار واحد سنگبری و هزار واحد صنایع جانبی و پایین دستی فعال در ایران در زمینه سنگ تزئینی موجود است که بخشی از این آمار در استان همدان فعالیت دارند. درواقع این حوزه توانسته 14درصد اشتغال مستقیم در بخش معدن کشور به همراه داشته باشد. اما متاسفانه به لحاظ جنس فوق العاده سختی که سنگ های تیپ آذرین که به اسم گرانیت معمول است، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
    این فعال حوزه سنگ اظهار کرد: درواقع واحدهای فرآوری در حوزه گرانیت بسیار کم است.
    در حال حاضر 150هزار نفر در تعداد معادن یاد شده مشغول بکار هستند اما بدون شک توسعه این معادن می تواند در رشد اشتغال اثر گذار باشد.
    وی با اشاره به بازار داخلی این حوزه افزود: متاسفانه بازار داخلی چندان کششی به سنگ گرانیت ندارد زیرا هم محصول نهایی نسبت به تراورتن قیمت بالایی دارد و هم جنس فوق العاده سختی دارد اما در حوزه صادرات شاهد بازار بسیار قوی ای هستیم و تنوع باف و رنگ گرانیت ایران جایگاه بسیار خوبی دارد. در نتیجه اگر استان همدان در این زمینه وارد سرمایه گذاری شود می تواند بازار صادراتی خوبی داشته و از این مسیر کسب درآمد کند.
    همدان یکی از استان‌های دارای ذخایر و پتانسیل‌های معدنی غنی و متنوع در کشور است به‌طوریکه  از 67 نوع ماده معدنی موجود در کشور 30 نوع آن در همدان یافت می‌شود که سیلیس، فلدسپات، گرانیت و دولومیت سنگ‌های معدنی شاخص این استان هستند.
    ذخایر قطعی معدن سنگ گرانیت استان همدان 2 میلیون و 604 هزار 282 تن برآورد شده است که بهره برداری از این ذخایر می تواند اشتغال چشمگیری را برای استان به همراه داشته باشد. البته نباید فراموش کرد بهره برداری از ذخایر گرانیت همدان نیازمند سرمایه‌گذاری به ویژه حضور بخش خصوصی و حمایت های دولت از آن است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر