قابلیت صادرات ۵ میلیارد دلاری در صنعت سنگ تزئینی

عصر معدن- رییس انجمن سنگ ایران گفت: باتوجه به پتانسیل معادن قابل دسترس در کشور، قابلیت صادرات و ارزآوری سالیانه پنج میلیارد دلاری در صنعت سنگ تزئینی کشور وجود دارد.;

قابلیت صادرات ۵ میلیارد دلاری در صنعت سنگ تزئینی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما، «بهرام شکوری»‌ امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن سنگ ایران و سازمان نظام مهندسی ایران افزود: بیش از 6 هزار واحد معدنی و فراوری سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که زمینه اشتغال به کار حدود 600 هزار نفر را به وجود آورده است.

    وی اظهار داشت: سالیانه به‌طور متوسط 10 تا 11 میلیون تن سنگ تزئینی در کشور استخراج می‌شود و میزان تولید هیچ‌گاه از 15 میلیون تن فراتر نرفته است.

    به گفته این مقام صنفی، عمده سهم فروش محصولات این صنعت در داخل کشور است و سالیانه به‌طور متوسط 300 تا 350 میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات داشته است، در حالی که ترکیه با دارا بودن ذخایر سنگ تزئینی همانند ایران و با تنوع سنگ کمتر، سالیانه بیش از 3.2 میلیارد دلار از محصل صادرات این محصولات ارزآوری دارد.

    رییس انجمن سنگ ایران تصریح‌کرد: حضور در بازارهای صادراتی ایجاب می‌کند که در حوزه‌های معدن، بازاریابی و فرآوری به ارتقای توانمندی‌های خود بپردازیم و باید بدانیم در کنار نیاز به نوآوری‌ها و تجهیزات، نیازمند توسعه آموزش نیروی انسانی هستیم.

    وی اضافه‌کرد: همچنین باید به توسعه حفاری‌های اکتشافی در این حوزه مبادرت ورزیم و با تربیت نیروی انسانی، سرمایه‌گذاران را به سمت این صنعت جلب و جذب کنیم.

    شکوری ابراز امیدواری کرد با کمک وزارت صمت و همچنین سازمان نظام مهندسی معدن ایران بتوان ضمن پوشش ضعف‌های یاد شده در زنجیره ارزش سنگ‌های تزئینی کشور، تولید، درآمدزایی و ارزآوری بیشتری در این حوزه شاهد باشیم.

    وی یادآور شد: 99 درصد واحدهای سنگ تزئینی در مقیاس کوچک و متوسط هستند که این انجمن در کنار دولت برنامه‌هایی برای احیاء واحدهای راکد و نیمه‌فعال در این حوزه دارد، به‌طوری که سال گذشته این انجمن با کمک ایمیدرو ایمپاسکو 16 معدن راکد که سال‌ها غیرفعال بودند را به چرخه تولید بازگرداند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر