معاون وزیر صنعت خبر داد:

پیگیری کاهش عوارض سنگ های تزئینی

پیش بینی درآمد ۲۸۰۰ میلیاردی حقوق دولتی معادن

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه سفر خود به استان مرکزی در نشست با تشکل های معدنی استان با بیان اینکه امسال در نظر است که عوارض سنگ های تزیینی نسبت به سال گذشته کاهش یابد، گفت: بخشی از معادن دچار رکود شده و تعطیل شده اند به همین دلیل باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند;

پیگیری کاهش عوارض سنگ های تزئینی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، داریوش اسماعیلی در این نشست با اشاره به سفر خود به استان و بازدید از معادن شهرهای محلات، دلیجان و خمین و طرح و بررسی مسائل و مشکلات معادن و واحدهای معدنی افزود: این استان یکی از استان های پرپتانسیل کشور در حوزه معدن بویژه سنگ تزیینی است و بیشتر از آنچه تاکنون کار شده است جای کار دارد.

    وی تصریح کرد: ذخایر سنگ های تزیینی در کشور بالغ بر چهار میلیارد تن است که سالانه 14 میلیون تن تولید در این حوزه صورت می گیرد و هر سرمایه گذاری که بتواند تکنولوژی های به روز دنیا را در حوزه فرآوری سنگ های تزیینی به کار گیرد وزارتخانه همه جانبه از او حمایت خواهد داشت.

    اسماعیلی با تاکید بر اینکه امسال فعال کردن معادن غیرفعال به صورت جدی در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: بالغ بر 10 هزار و 500 معدن در کشور وجود دارد و بیش از 4500 معدن غیرفعال است و در برنامه جهش تولید تلاش خواهد شد که حداقل 25 درصد از این معادن غیرفعال، فعال شوند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص آخرین وضعیت حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی در سال 98 به دلیل شرایط خاص مطابق سال 97 اعلام شد و هیچ گونه افزایش حقوق دولتی صورت نگرفت و امسال نیز وزارت صمت پیشنهاد همان حقوق دولتی سال 98 را مدنظر دارد که البته شورای عالی معادن تصمیم گیرنده نهایی است و ممکن است با این پیشنهاد موافقت یا مخالفت کند ولی دلایلی داریم که امیدواریم شورا همکاری لازم را داشته باشد.

    وی در خصوص 15 درصد سهم استان ها از حقوق دولتی معادن با تاکید براینکه مصمم به اجرای قانون هستیم، افزود: مطابق با قانون، 15 درصد حقوق دولتی معادن شهرستان باید در همان شهرستان و بخش معدن هزینه شود، قبلا توزیع این حقوق در اختیار سازمان برنامه و بودجه بود، اما پس از ابلاغ و اجرای برنامه ششم باید تمامی این حقوق در اختیار وزارت صمت قرار گیرد و این امر در حال انجام است.

    اسماعیلی تصریح کرد: در سال جاری 2800 میلیارد تومان درآمد حقوق دولتی برای کشور در قانون پیش بینی کرده ایم ولی ردیفی که باید به وزارت صمت بازگردد حدود هزار و 80 میلیارد تومان است و هر میزان که تخصیص یافت 15 درصد به استان ها اختصاص می یابد، سال گذشته نیز این مبلغ پرداخت شده است.

    وی با اشاره به بازدید از مجموعه معدنی عباس آباد محلات بیان کرد: تاکنون مسائل مرتبط به این معدن دو مرتبه در شورای عالی معادن مطرح شده است، این مجموعه باید حد و مرز و حدود خود را مشخص کند و سپس باید موضوع ایمنی خود را به شکل جدی دنبال کند. برنامه های ایمن سازی ظاهرا تهیه شده است و منتظریم که پس از ارسال در شورای عالی معادن کشور مطرح و بررسی شود، این مجموعه معدنی اشتغالزایی خوبی دارد، عملکرد مناسبی دارد و موفق است اما اگر مسائل ایمنی را رعایت نکند حتما دستور توقف فعالیت او را خواهیم داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر