مرکز تحقیقات‌ و مطالعات بین‌المللی سنگ ایران ایجاد می شود

عصر معدن- نشست هم اندیشی جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان با فعالان صنعت سنگ این استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر برگزار شد.;

مرکز تحقیقات‌ و مطالعات بین‌المللی سنگ ایران ایجاد می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» احمد آذین رییس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در این نشست با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: همانگونه که امام راحل عظیم الشان(ره) دانشگاه را مبدأ تحولات می دانستند، امروز دانشگاه آزاد اسلامی با الهام گیری از منویات مقام معظم رهبری حرکت خود را به سمت تحول اقتصادی آغاز کرده و تمرکز و توجه اصلی دانشگاه بر اقتصاد دانش بنیان به منظور تبدیل دانش به درآمد و ثروت ملی معطوف شده است.
    آذین ورود دانشگاه به حوزه صنعت سنگ کشور را در امتداد این هدف برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تدوین اطلس سنگ و ایجاد پایگاه داده ها و صدور شناسنامه علمی برای صنعت سنگ ایران است و در این راستا مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر ایجاد می شود.
    وی افزود: وظیفه این مرکز تشکیل هیأت اندیشه ورزی با حضور صاحب نظران دانشگاه و فعالان صنعت سنگ کشور به منظور تهیه اطلس نقشه های سنگ ایران و خروج صنعت سنگ از روش های قدیمی و سنتی به سوی فناوری و بهره گیری از روش های علمی به منظور استفاده بهینه از معادن و ذخایر سنگ کشور، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و توسعه صادرات سنگ ایران است.
    دبیر هیات امنای دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان همچنین افزود: علاوه بر بکارگیری امکانات واحد خمینی شهر، سایر ظرفیت های موجود در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان نیز به سمت تحقق این هدف در خمینی شهر سوق داده خواهد شد زیرا خمینی شهر قطب سنگ کشور و هم اکنون در نیمه راه است و همه باید کمک کنیم تا این مسیر با موفقیت طی شود.

    سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم شهرستان خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی صنعت سنگ به جای صنعت نفت گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر به دلیل وجود زیرساخت های لازم و توانمندی علمی می تواند بعنوان یک حلقه اتصال، با تشکیل دانشکده سنگ و ایجاد نمایشگاه و فروشگاه های ویژه تخصصی سنگ، توانمندی های موجود در اتحادیه ها و انجمن های تولیدی سنگ را با دانش روز پیوند بزند و در این مسیر از پشتیبانی مسئولان مربوطه در شهرستان، استان و کشور برخوردار است.
    نماینده مردم خمینی شهر خواستار ورود جدی فعالان صنعت سنگ در این طرح به منظور رونق دوباره این صنعت مهم استان و کشور شد و گفت: امیدواریم با تشکیل مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر زمینه افزایش دانش تخصصی و توسعه صادارت سنگ، ارز آوری برای کشور و اشتغال مولد در این صنعت بیش از پیش فراهم شود .

    حمید سعادت نماینده آستان قدس رضوی نیز در این جلسه از آمادگی آستان برای حضور در کنسرسیوم سنگ ایران خبرداد و گفت: در طرح خادمیاری بیش از 3 هزار نیروی متخصص در قالب کارگروه های تخصصی برای حضور در طرح های علمی و تخصصی از جمله صنعت سنگ اعلام آمادگی نموده اند و در همین راستا، آستان قدس رضوی طرح امداد صنعت را راه اندازی نموده است.
    وی گفت: بدون اغراق، امروز نشان تجاری خمینی شهر در صنعت سنگ کشور مشهود است و آستان قدس رضوی تمایل دارد با دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر و اتحادیه ها و تعاونی های سنگ کشور برای تشکیل کنسرسیوم سنگ ایران گام بردارد.
    رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر نیز در این جلسه با اشاره به امکانات این واحد دانشگاهی از جمله وجود کارگاه ها و آزمایشگاه های مجهز و هیأت علمی مجرب و موقعیت جغرافیایی مناسب دانشگاه برای راه اندازی مرکز تحقیقات و مطالبات بین المللی سنگ ایران گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر همه ظرفیت های موجود خود را برای تحقق این هدف به میدان آورده است.

     مسعود جعفری نژاد همچنین از آمادگی این واحد دانشگاهی برای برگزاری دوره های مهارتی کوتاه مدت و ایجاد رشته های متناسب با صنعت سنگ و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز این صنعت خبرداد و گفت: به زودی هیأت اندیشه ورزی سنگ ایران در قالب مرکز تحقیقات و مطالعات بین المللی سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر آغاز به کار خواهد کرد.
    وی افزود: تشکیل موزه سنگ در دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر با همیاری فعالان بخش صنعت سنگ از جمله اقدامات مهمی است که در کمترین زمان ممکن راه اندازی خواهد شد.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر