صدور مجوز جذب ۴۰۰ نخبه دانشگاهی برای سازمان زمین‌شناسی

آزمایشگاه‌ معدنی کشور به‌روزرسانی شد

عصر معدن- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از دریافت مجوز جذب ۴۰۰ نخبه در این سازمان خبر داد و گفت: در حال حاضر از این تعداد ۲۰ نخبه جذب این سازمان شده‌اند.;

آزمایشگاه‌ معدنی کشور به‌روزرسانی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، علیرضا شهیدی با اشاره به طراحی فضاهای آزمایشگاهی و اتمام مراحل به‌روزرسانی تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در این سازمان، افزود: بازسازی آزمایشگاه‌های سازمان زمین‌شناسی شامل تعویض تجهیزات قدیمی و نامناسب با تجهیزات پیشرفته و مدرن، تغییراتی در طراحی و ساختمان آزمایشگاه، ساخت و بازسازی فضاهای جدید می‌شود.

    وی تاکید کرد: این بازسازی‌ها باعث بهبود شرایط کارکرد و افزایش کارایی در بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شده و به عنوان یک قدم مهم در جهت توسعه صنعت آنالیز مواد معدنی و زمین‌شناسی در کشور محسوب می‌شود.

    شهیدی با بیان اینکه بازسازی این آزمایشگاه‌ها حدود 3 تا 4 سال طول کشیده است، اظهار کرد: در این مدت علی‌رغم آنکه محققان محیط مناسبی برای کار نداشتند، آمارهای خروجی حوزه آزمایشگاهی این محققان نسبت به گذشته نه تنها افتی در عملکرد نداشته‌ است، بلکه شاهد بودیم که در برخی از آزمایشگاه‌ها جهش خوبی داشته‌اند.

    وی اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که مدیران و محققان آزمایشگاه‌ها نسبت به کارشان علاقه‌مند هستند و من از همه آنها تشکر می‌کنم و امیدوارم با نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، بتوانیم پیشرفت‌های بیشتری را رقم بزنیم.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خاطر نشان کرد: در گذشته شاهد بودیم که برخی‌ها ادعا می‌کردند سازمان زمین‌شناسی دچار رکود شده و فعالیت آنها قابل توجه نیست، ولی در دو سال اخیر خبرهای خوبی می‌رسد و اعلام می‌شود سازمان زمین شناسی دچار تحولات بزرگی شده است.

    شهیدی از طرح تحول زمین‌شناسی به عنوان یکی از اقدامات شایسته این سازمان برای افزایش داده‌های علوم زمین کشور یاد کرد و یادآور شد: این طرح با پیشنهاد سازمان زمین‌شناسی و با امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه اجرایی شد. پروژه‌های تحولی این سازمان از مهر ماه سال 1400 در خراسان‌جنوبی، آغاز و طی آن بیش از 200 هزار نمونه حاصل از عملیات اکتشافی و زمین‌شناسی برداشت شد که به تدقیق آنالیز نمونه‌های معدنی نیاز داشت.

    وی تاکید کرد: با ادامه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان‌های مختلف، افزایش راندمان کاری در آزمایشگاه‌های آنالیز مواد معدنی احساس شده بود که بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پس از 60 سال اقدام به بهسازی و نوسازی زیرساخت‌های آزمایشگاه‌های خود کرد. اما از سوی دیگر در زمینه خرید تجهیزات چالش‌هایی داشتیم. طبق برنامه‌ریزی‌ها ما باید تجهیزات جدید در اختیار داشته باشیم، ولی اعمال تحریم‌ها و رقابت‌های منفی، موجب شد تا نتوانیم تجهیزات جدیدی را تهیه کنیم، ولی به‌زودی به سمت خرید این تجهیزات خواهیم رفت.

    شهیدی با اشاره به ارتقای توانمندی‌های این سازمان، اظهار کرد: از سال 97 که در سازمان مشغول به فعالیت شدم، اعلام می‌شد رتبه سازمان در شبکه آزمایشگاهی 140 بوده، ولی این رتبه به 17 ارتقاء یافته است و در صورت دریافت ایزو، این رتبه به کمتر از 10 خواهد رسید.

    رئیس سازمان زمین‌شناسی ابراز امیدواری کرد که شاهد روزی باشند که آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی در رده آزمایشگاه‌های مرجع حوزه معدنی شناخته شود و اضافه کرد: در کنار خدمات آزمایشگاهی فعالیت‌های دیگری اجرایی شده است که از آن جمله می‌توان به خرید هلی‌کوپتر دوم برای نقشه‌برداری هوایی اشاره کرد تا از طریق آن بتوان در منطقه عملیاتی برداشت‌های لازم را انجام داد.

    وی یکی دیگر از چالش‌های این سازمان را تامین نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: بر این اساس ما مجوز استخدام 400 نخبه را دریافت و اخیرا نیز توانستیم 20 نخبه جدید را در سازمان استخدام کنیم تا در کنار محققان، پروژه‌های علمی در حوزه‌های مرتبط را اجرایی کنند.

    شهیدی تاکید کرد: اگر بتوانیم جذب 400 نخبه را در سازمان عملیاتی کنیم، نفس جدیدی به سازمان تزریق خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر