آغاز به کار آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی

عصر معدن- دو آزمایشگاه مرجع مکانیک خاک و همچنین رسوب‌شناسی پس از تجهیز و توسعه با حضور راضیه لک رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و جمعی از معاونان و مدیران وی فعالیت خود را آغاز کرد.;

آغاز به کار آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» بر اساس این گزارش آزمایشگاه مکانیک خاک در توسعه بخش‌های عمرانی کشور و  ارائه گزارش‌ها و آزمایش‌های مرتبط با خاک و سنگ اهمیت فراوانی دارد.  با توجه به اینکه کلیه متولیان و علاقه‌مندان بخش‌های عمرانی و معدنی کشور به آزمایش‌های ژئوتکنیک نیاز دارند و همچنین با توجه به پتانسیل موجود در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تجهیز و بهسازی آزمایشگاه مکانیک خاک ضروری به نظر می‌رسید.
    شایان ذکر است، این آزمایشگاه مرجع برای شناسایی و تحلیل برخی از مخاطرات زمین‌شناسی کشور نظیر خاک‌های مسئله‌دار، زمین‌لغزش، فرونشست، ریزگرد و فروچاله و همچنین انتخاب ساختگاه‌های مختلف برای انجام فعالیت‌های عمرانی از جمله سد‌سازی، تونل‌سازی و... به عنوان مطالعات پایه علوم زمین و ژئوتکنیک ضروری است و از سویی این بخش به عنوان آزمایشگاهی مرجع در کشور به‌منظور استانداردسازی مطالعات زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیکی بر اساس یک دستورالعمل استاندارد فعالیت خواهد کرد.
    از سویی این آزمایشگاه دارای اهمیت اقتصادی و کاربردی در راستای اقتصاد مقاومتی است که از دو جنبه درون و برون سازمانی قابل بررسی است. بر همین اساس مطالعات اولیه نشان می‌دهد بخش چشمگیری از هزینه‌های مربوط به بررسی‌ انواع مخاطرات زمین‌شناسی و مهندسی به بخش آزمایشگاهی آن باز می‌گردد که در همین راستا می‌توان در هزینه‌های آزمایش‌های صحرایی و پروژه‌های ملی و منطقه‌ای که به عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است، صرفه‌جویی کرد.
    همچنین با تجهیز و بهسازی این آزمایشگاه می‌توان گفت به ظرفیت آزمایشگاه‌های تخصصی علوم زمین کشور افزوده شده است.
    در بخش آزمایشگاه رسوب‌شناسی نیز می‌توان گفت: امروزه مطالعات تخصصی رسوب‌شناسی در اکثر پروژه‌های مرتبط با علوم‌زمین مورد استفاده است. گستره استفاده از این مطالعات از صنایع نفت و گاز، مواد معدنی، مطالعات تغییرات اقلیمی و زیست محیطی گرفته تا داروسازی، کشاورزی، احداث مترو و اکثر پروژه‌های عمرانی را در بر می‌گیرد.
    شایان ذکر است  این مطالعات محدود به مناطق خشکی نشده و پهنه‌های آبی و دریاچه‌های کشور را نیز شامل می‌شود.
    آزمایشگاه رسوب‌شناسی مدیریت زمین‌شناسی دریایی از دیر باز فعالیت خود را در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور آغاز کرده و هم اکنون با کوشش و تلاش روزافزون پژوهشگران و متخصصان و حمایت‌های بی دریغ مدیران به‌ویژه دکتر راضیه لک ریاست سازمان، با تجهیزات و متدهای نوین فعالیت خود را از سر گرفته و با راه‌اندازی مجدد این آزمایشگاه تخصصی، داده‌های با کیفیت بالا برای پروژه‌های تحقیقاتی و عمرانی کشور فراهم می‌آورد.
    گفتنی است، خدمات آزمایشگاه رسوب‌شناسی که در حال حاضر قابل انجام است شامل آماده‌سازی نمونه‌های رسوب، خشک کردن (تعیین درصد میزان رطوبت)، دانه‌بندی نمونه‌های بزرگ‌تر از 63 میکرون توسط الک شیکر مرطوب، دانه‌بندی نمونه‌های کوچکتر از 63 میکرون توسط دستگاه لیزر پارتیکل سایزر، برش مغزه‌های رسوبی و سنگی مناطق آبی و خشکی، نمونه‌برداری از مغزه‌های رسوبی جهت تعیین توالی-یا چرخه‌های رسوبی، تصویربرداری از مغزه‌ها، تعیین درصد مواد آلی رسوبات، تعیین میزان آنیون‌ها و کاتیون، تعیین درصد املاح و نمک، تعیین میزان کلسیت و دولومیت، انجام مطالعات مورفوسکوپی و مورفومتری نمونه‌های دانه‌بندی شده، تصویربرداری و مطالعه میکروسکپی رسوبات منفصل (اجزا آواری-آلی، شیمیایی، بیوشیمیایی و ولکانی کلاست‌ها)، مطالعه میکروسکپی (نوری و پلاریزان) میکرو-و پتروفاسیس‌های محیط‌های دریاچه‌ای، دریایی-اقیانوسی و سواحل عهد حاضر، بررسی و مطالعه فرامنیفرها و سایر ارگانیسم‌های عهد حاضر، بررسی اثرات حیاتی در رسوبات می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر