تا سال ۱۴۰۰ پوشش سراسری نقشه‌های زمین‌شناسی درمقیاس یکصدهزارم کامل می شود

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ۴۱ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، در بحث تولید اطلاعات پایه، نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، ژئوفیزیک زمینی و هوایی، هیدروژئوشیمی و لایه‌های دیگر دستاوردهای خوبی به‌دست آورده است.;

تا سال ۱۴۰۰ پوشش سراسری نقشه‌های زمین‌شناسی درمقیاس یکصدهزارم کامل می شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» علیرضا شهیدی با بیان اینکه سازمان زمین‌‎شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پوشش سراسری نقشه‌های مقیاس یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم را کامل کرده، تصریح کرد: همچنین 90 درصد کشور را هم با نقشه‌های مقیاس یکصدهزار پوشش داده که 10درصد دیگر یا در نواحی کویری بوده و یا در اولویت این سازمان نبوده است.
    وی افزود: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در نظر دارد تا سال 1400 پوشش سراسری نقشه‌های زمین‌شناسی  درمقیاس یکصدهزارم را  کامل کند.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که از سال 1384 تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یک بیست و پنج هزارم در 6 لایه آغاز شد، خاطرنشان کرد: ایران جزو 10کشور دنیا در تهیه  این نقشه‌‌ها است و این نقشه‌ها کاملا تخصصی و در لایه‌های زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات، آب زمین‌شناسی و زیست‌محیطی تهیه می‌شوند که در حال حاضرحدود 400 لایه از آن تاکنون چاپ شده است.
    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به این‌که تقریبا از سال 80 به بعد از ژئوفیزیک هوایی برای کشف کانسارهای پنهان به عنوان لایه اطلاعاتی استفاده می‌شود، گفت: تا کنون برداشت‌های حدود 150هزار کیلومتر مربع کشور انجام شده و هزاران آنومالی ثبت کرده‌ایم که برخی از طریق مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.
    به گفته شهیدی، نقشه‌های ژئوشیمی از دیگر نقشه‌های اطلاعات پایه‌ای زمین‌شناسی‌ است که در مقیاس یکصدهزارم به غیر از زاگرس و کپه داغ برای کل ایران به همت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده است.
    وی به بخش دیگری از فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی به خصوص امسال انجام شده، واگذاری بخشی از فعالیت‌های این سازمان به بخص خصوصی از طریق مناقصه‌ها است و همچنین در بحث تولید نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و آنالیز آزمایشگاهی به زودی مناقصه‌هایی برگزار می‌شود که به سرعت اکتشاف در کشور کمک می‌کند.
    معاون وزیر صنعت معدن وتجارت تصریح کرد: در بحث ژئوپارک‌ها سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بعد از انقلاب اسلامی عملکرد خوبی داشته که توانست ژئو پارک قشم را ثبت جهانی کند و در طبس و جلفا فعالیت‌هایی دردست اقدام دارد که امید است بتوانیم ثبت جهانی‌ آنها هم انجام شود.
    به گفته شهیدی، انجام مطالعات مورد نیاز در زون‌های اکتشافی 20 گانه اول و دوم به مساحت 940 هزار کیلومتر مربع، منجر به چاپ اطلس پتانسیل مواد معدنی شد که براساس آن ریسک اکتشاف کاهش پیدا کرد.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تاکید کرد: بخش‌های خصوصی و دولتی در صورت تمایل به فعالیت در بخش آهن می‌توانند از تلفیق لایه‌های مختلف اطلاعات پایه در قسمت‌های خاصی از کشور  فعالیت کنند که این امر باعث کاهش زمان، مساحت، قیمت و ریسک اکتشاف ‌می‌شود.
    وی ضمن اشاره  به تشکیل کنسرسیوم اکتشاف و فعالیت بخش خصوصی در حوزه اکتشاف گفت: کنسرسیوم اکتشاف در نتیجه مشورت با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌‎معدنی کشور تشکیل شد که اطلاعات پایه مورد نیاز کنسرسیوم همان اطلاعات پایه این سازمان است که بر همین اساس مقرر شد کنسرسیوم کار اکتشافی که توسط سازمان انجام شده است را ادامه دهد.
    شهیدی درباره به روز نبودن اطلاعات پایه در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: در 60 سال گذشته اطلاعات پایه‌ سازمان این در مقیاس‌های کوچک 250هزار و یکصدهزار بوده اما چند سالی است که نقشه‌های بزرگ مقیاس و به‌روز را تهیه کرده‌ایم که ضعف‌‌های نقشه‌های مقیاس‌ کوچک در آن برطرف شده است.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید به این نکته توجه داشت که اکتشاف در مجموع یک ریسک بزرگ است، اما این را هم نمی‌شود انکار کرد که 100درصد اطلاعات تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کامل نیست.
    وی در مورد اطلس‌های تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: دو دسته اطلس یکی در دهه 80 در مقیاس یک میلیونیم و دیگری در سال 96 در مقیاس یکصدهزارم توسط این سازمان تهیه شده که دقت دومی 10 برابر اطلسی است که در دهه 80 منتشر شده است.
    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد: از مجموع 48 محدوده معدنی که در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار دارد به زودی شاهد آزادسازی در برخی مناطق خواهیم بود تا محدوده‌ها  از طریق مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که بر همین اساس پس از برگزاری مزایده طی هفته‌های آتی  12 محدوده نیز  واگذار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر