۶ نقشه مخاطرات طبیعی رونمایی شد

عصر معدن- سازمان زمین شناسی امروز (دوشنبه) نقشه‌های ملی موضوعی مخاطرات زمین‌شناسی در حوزه‌های فرونشست دشت‌های ایران، پهنه‌های گرد و غبار، زمین لغزش، خطر سیل، لرزه زمین ساخت و کارست را رونمایی کرد.;

۶ نقشه مخاطرات طبیعی رونمایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، «علیرضا شهیدی» رییس سازمان زمین شناسی در مراسم رونمایی این نقشه‌ها که مصادف با شصتمین سالگرد تاسیس سازمان زمین شناسی در محل این سازمان برگزار شد، درباره عملکرد این سازمان، گفت: سازمان زمین شناسی در این مدت  عملیات شناسایی و پی جویی ٩4۰ هزار کیلومترمربع را انجام داده است.
    وی افزود: پس از اکتشافات انجام شده برای اطمینان از صحت اطلاعات از روش‌های جدیدی استفاده کردیم و سازمان زمین‌شناسی در تهیه نقشه‌هایی با مقیاس یک 250 هزارم را شروع کرد و با توجه به نیاز کشور درصدد هستیم مقیاس یک صد هزارم را آغاز کنیم.

    شهیدی اظهارداشت: 85 درصد از سطح کشور در حوزه زمین شناسی توسط سازمان پوشش داده شده  و 95 موضوع در بیش از 300 لایه اطلاعاتی تولید شده و این اطلاعات به شکل رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

    رییس سازمان زمین شناسی گفت: ما بر روی کمربند مخاطرات طبیعی قرار داریم و از 43 مخاطره در سطح جهان، 34 مورد آن در کشور ما اتفاق افتاده است.

    وی افزود: براساس آخرین آمارها هفت تا 7.5 درصد از تولید ناخالص داخلی در زمینه مخاطرات هزینه می‌شود و براین اساس درصدد هستیم با شناسایی این مخاطرات هزینه‌ها را کاهش دهیم و در سایر قسمت‌ها هزینه کنیم.

    در ادامه مدیرکل مخاطرات طبیعی سازمان زمین شناسی گفت: به لحاظ اقلیمی و زمین‌شناسی درگیر مخاطرات طبیعی هستیم و این مخاطرات با توسعه ارتباط مستقیم دارد و به دنبال توسعه فشارها بر زمین افزایش می‌یابد و از سوی دیگر سکونت در محل‌های پرمخاطره نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه آسیب‌ها نیز رو به گسترش است.

    «رضا شهبازی» ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان زمین شناسی در دهه‌های گذشته، گفت: اواسط دهه 80 نقشه‌هایی با کاربرد مستقیم در معماری و شهرسازی را تولید کردیم و در اواسط دهه 90 نیز تلاش کردیم نقشه‌های محلی که پیش از این تشکیل شده بود را به مقیاس ملی تبدیل کنیم.

    وی اظهار داشت: پدیده‌شناسی برعهده زمین‌شناسی است و خروجی این اطلاعات در مجموعه دستگاه‌ هایی که کار پایش را انجام می‌هند، استفاده می‌شود بنابراین نقشه‌های تولیدی باید منطبق با نیاز این دستگاه‌ها باشد.

    مدیرکل مخاطرات طبیعی سازمان زمین شناسی تاکید کرد: برای اینکه آینده کم خطر و مطمئنی داشته باشیم باید دستگاه‌های مختلف با هم همکاری داشته باشند و اطلاعات و داده‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند، زیرا که مخاطرات طبیعی با جان افراد در ارتباط است و باید بپذیریم که هرچه قوی باشیم قدرت طبیعیت از ما بیشتر است و برای مقابله با آنها باید پدیده‌ها و راه‌های مقابله با آنها را بدانیم.

    وی ادامه داد: در زمینه همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر باید نوع روابط و ضوابط ترمیم شود.

    شهبازی درباره برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی در آینده گفت: در نظر داریم علاوه بر افزایش کیفیت نقشه‌های تولیدی و به روز کردن اطلاعات در زمینه آتشفشان، تغییر اقلیم و آثار آن و زمین شناسی پزشکی را مطالعه کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر