احتمال کشف ذخایر معدنی جدید در کردستان

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم اختتامیه برداشت های ژئوفیزیک هوایی در سقز گفت: برای انجام این برداشت‌ها از بالگرد و هواپیما استفاده میشود که درحال حاضر در منطقه سقز کارشناسان به وسیله بالگرد درحال برداشت داده‌های زئوفیزیک هوایی هستند.;

احتمال کشف ذخایر معدنی جدید در کردستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، راضیه لک، با اشاره به اینکه مطالعات حاکی از نتایج بسیار خوب در منطقه سقز است، خاطرنشان کرد: پس از پایان این برداشت‌ها مراحل بعدی اکتشاف از جمله ژئوشیمیایی، ژئوفیزیک زمینی و حفاری- شناسایی انجام شود و در ادامه با استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی یک بیست و پنج هزارم مناطق معدنی امیدبخش معرفی شود.

    به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت فعالیت گروه کارشناسان ژئوفیزیک هوایی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشوردر سقز به پایان رسیده و در حال حاضرگروه های دیگر زمین شناسی و اکتشافی فعالیت خود را برای شناسایی پتانسیل معدنی این منطقه آغاز کرده است.
    رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشورضمن ابراز امیدواری از تکمیل مطالعات در منطقه سقزاز اعلام اخبار خوبی طی هفته دولت خبر داد و گفت: امید است این مطالعات منجر به معرفی ذخایر امیدبخش به منظور واگذاری به بخش خصوصی براساس قوانین و مقررات جهت ادامه عملیات اکتشاف شود.
    لک با بیان اینکه مطالعات انجام شده در سقز برای اکتشاف مواد معدنی در ایران بسیار قابل توجه است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان اعلام نوع و میزان ماده معدنی وجود ندارد و نیاز به ادامه روش‌های دیگر اکتشافی است تا سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اطمینان حاصل کند که ماده معدنی در این منطقه وجود دارد.
    به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت کارشناسان گروه ژئوفیزیک‌هوایی این سازمان پس از پایان برداشت های هوایی در سقز کردستان راهی مناطق قزوین، اراک وایران مرکزی جهت ادامه برداشت‌های ژئوفیزیک‌هوایی در کشورمان خواهند شد.

    بازدید از پروژه ژئوفیزیک هوایی در سقز، بازدید از معدن طلای قلقله در بانه، نشست با رئیس سازمان صمت و روسای دانشگاه ها و فعالان معدنی و همچنین شرکت در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و شورای معادن استان به عنوان رئوس برنامه سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. بر همین اساس، حاضران ضمن حضور در شهرستان سقز از نزدیک با نخستین پروژه ژئوفیزیک هوایی در استان کردستان بازدید کردند.

    بر اساس این گزارش، سال 1383 سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با همکاری شرکت خارجی Fugro اولین برداشت ژئوفیزیک هوایی با رزولوشن بسیار بالا را در این استان آغاز کرد که در آن منطقه مرزی آلوت واقع در غرب استان با مساحت 1820 کیلومتر مربع شامل 9500 کیلومتر خطی با فواصل 200 متر تحت پوشش ژئوفیزیک هوایی به 3 روش مغناطیس سنجی- رادیومتری- الکترومغناطیس قرارگرفت.

    این گزارش می افزاید، ارتفاع پرواز بالگرد 60 الی 70 متر و ارتفاع سنسورهای مغناطیس و الکترومغناطیس از زمین‌حدود 30 الی 40 متر بوده و پس اتمام مطالعات صحرایی و تفسیر داده های ژئوفیزیکی مربوطه حدود 30 منطقه امیدبخش معدنی جهت انجام مطالعات دقیقتر زمینی معرفی و مشخص شد.
    در ادامه درسال 1397 با توجه به پتانسیل بالای معدنی استان کردستان به طور مجدد اجرای دومین پروژه ژئوفیزیک هوایی در مجاورت بلوک قبلی در منطقه ای با وسعت 3200 کیلومتر مربع مشتمل بر 14100 کیلومتر خطی با فواصل 200 متر و ارتفاع پرواز 40 متر با رزولوشن بسیار بالا در دستور کار قرار گرفت.  این برداشت دارای بالاترین کیفیت ممکن اکتشافی در کشور بوده که تا کنون برداشت مشابه با فواصل کم 200 متری برای دو روش مغناطیس - رادیومتری با این حجم در کشور انجام نشده است.

    این پروژه از 13 خرداد ماه بلافاصله پس از اتمام تست های کالیبراسیون با استقرار کارشناسان ژئوفیزیک هوایی در شهرسقز آغاز شد و با انجام تقریبا 160 ساعت پرواز فشرده در 30 روز گذشته در حال اتمام است و امید می رود تا یک ماه پس از اتمام این برداشت ها و با تکمیل پردازش اطلاعات و ارائه خروجی های نهایی، عملیات تفسیر اطلاعات و مطالعات صحرایی جهت معرفی مناطق امیدبخش معدنی آغاز خواهد شد.

    شایان ذکر است، استان کردستان با مساحت تقریبی 29600 کیلومتر مربع یکی از استانهای با پتانسیل معدنی بسیار بالا محسوب میشود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر