پیشنهاد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور؛

لزوم مدیریت یکپارچه و نگهداشت داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور در پایگاه داده‌های علوم‌زمین

عصر معدن- سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بنا به وظیفه حاکمیتی و بر اساس ماده ۸ اساسنامه خود و با توجه به ماده ۱۵۷ قانون برنامه پنجم توسعه و قانون تمرکز امور صنعت و معدن مصوب سال ۱۳۷۹ موظف است داده‌های حاصل از فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافی را در پایگاه جامع علوم‌زمین ذخیره‌سازی و منتشر کند.;

لزوم مدیریت یکپارچه و نگهداشت داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی کشور در پایگاه داده‌های علوم‌زمین
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» هدف از این امر نگهداشت اطلاعات جامع کشور در بحث علوم زمین و کشف دخایر معدنی است که در لایه‌های مختلف با صرف هزینه توسط دولت و در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به منظور مطالعات عمرانی و شهری و همچنین کاهش ریسک مطالعات اکتشافی و تسهیل ورود بخش خصوصی به چرخه معدنکاری تهیه شده است.

    تاکید می‌شود؛ ارگان‌ها و سازمان‌های تولیدکننده این اطلاعات بایستی با یکدیگر تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشند. زیرا سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی 6 دهه فعالیت داده‌های ارزشمندی را در زمینه علوم‌زمین تهیه کرده که به طور تقریبی 380 لایه اطلاعاتی در 95 عنوان نقشه گوناگون را در بر می‌گیرد. این داده‌ها از لحاظ آمایش سرزمین بسیار چشمگیر است و کاربرد زیادی در بخش‌های زیرساختی، عمرانی، شهری، اکتشافی، مخاطرات طبیعی‌و... دارد.

    بر اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سامانه اطلاعات مکانی پایگاه داده‌های علوم زمین از سال گذشته آغاز به کار کرد و در حال حاضر بیشتر داده‌ها و اطلاعات علوم زمین در بستر وب در اختیار کاربران قرار دارد و علاقه‌مندان در چارچوب موازین قانونی قادر به بهره‌برداری از این اطلاعات هستند.
    باید به خاطر داشت، با وجود در اختیار داشتن پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور و سامانه اطلاعات مکانی بایستی بر اساس سیاست همگرایی همه بخش‌های خصوصی و دولتی تولیدکننده این نوع اطلاعات با یکدیگر در تعامل باشند تا ضمن تکمیل چرخه تولید اطلاعات از دوباره‌کاری و موازی‌کاری پرهیز شود.

    پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور در حال حاضر بستر مناسبی برای میزبانی از داده‌های ارگان‌های مختلف کشور در زمینه تولید داده‌ها و اطلاعات مکانی است که بر همین اساس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور پیشنهاد می‌کند همه بخش‌ها اطلاعات خود را به صورت تجمیع شده در این پایگاه با مدیریت مستقل خود گردهم آورند تا ضمن بهره‌مندی کشور از این دستاوردها، بازدهی فعالیت‌های عمرانی، زیرساختی، شهری و اکتشاف معادن‌ به بالاترین سطح ارتقا یابد. بدون شک شروع این راه و طراحی مجدد بانک‌های اطلاعاتی و تلاش برای ایجاد مدل‌های مشابه توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های تولیدکننده این نوع اطلاعات توجیه مناسبی نداشته و بهتر است طی فرآیندهای تخصصی از این ابزار در اختیار بهره‌مندی مناسب شود.

    ضمن تاکید مجدد بر این که تجمیع کلیه اطلاعات مکان محور تولیدشده در کشور در این بستر اطلاعاتی واحد علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها باعث افزایش سطح  امنیت اطلاعات، نوع و تنوع دسترسی مناسب و فراخوانی داده‌ها به شکلی صحیح خواهد شد و با توجه به تجهیز این بستر مکانی به آخرین روش‌های روز کشور در حوزه فناوری و نرم‌افزاری باعث تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش معدن،زیرساخت و عمران کشور خواهد شد و امکان تحلیل و مدیریت مناسب را برای مدیران و تصمیم‌سازان این حوزه فراهم خواهد آورد.
    رضا جدیدی
    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر