درخواست برای شناسنامه دار کردن معادن فارس

عصر معدن- استاندار فارس در دیدار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خواست با شناسنامه دار کردن معادن فارس زمینه بهره گیری از این معادن را فراهم کند.;

درخواست برای شناسنامه دار کردن معادن فارس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از موج، در ابتدای این دیدار راضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به تشریح فعالیت های این سازمان در حوزه های مختلف زمین شناسی، تغییرات اقلیمی، شناسایی منابع آب کارستی، اکتشافات معدنی و... پرداخت.

    وی بررسی مخاطرات زمین شناختی  و توجه به آنها را از وظایف این سازمان برشمرد و بر اهمیت این موضوع تاکید کرد.

    لک با بیان اینکه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در تلاش است با تمرکز زدایی و تقویت مراکز این سازمان در استان ها زمینه نقش آفرینی تخصصی سازمان را در نقاط مختلف کشور فراهم کند، افزود: انتظار داریم در استان فارس نیز توجه بیشتری به دفاتر سازمان شود.

    وی با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی در مناطقی از جمله شهر مشهد به شناسایی منابع آب کارستی پرداخته است، آمادگی این سازمان برای انجام این مطالعات در استان فارس را اعلام کرد.

    رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی همچنین به وجود منابع غنی پتاسیم و منیزیم در برخی دریاچه های استان فارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شرکت های بین المللی آماده سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

    وی مطالعات و بررسی های این سازمان در خصوص دریاچه ها و تالاب های استان فارس را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: نتیجه این مطالعات می تواند در کنترل وضعیت ریزگردها و سایر تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ها موثر باشد.

    اسماعیل تبادار استاندار فارس نیز در دیدار با راضیه لک معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور به غنای معدنی موجود در این استان اشاره کرد و از رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خواست با شناسنامه دار کردن معادن فارس زمینه بهره گیری از این معادن را فراهم کند.

    تبادار با تاکید بر اثربخشی و جایگاه ویژه این سازمان، گفت: هر کشوری در مرحله اول به توسعه زیرساخت ها در حوزه های مختلف توجه می کند که نگاه عمقی سازمان زمین شناسی به این زیرساخت ها اولین مرحله توسعه و تقویت آنها است و دغدغه های موجود در این خصوص را برطرف می کند.

    وی با بیان اینکه اگر در یک منطقه به نگاه تخصصی سازمان زمین شناسی توجه شود می توان از داشته های آن منطقه فارغ از نگاه سطحی بهره گرفت، گفت: همواره از ظرفیت های مختلف فارس در عرصه های گوناگون سخن می گوییم اما چگونگی بهره گرفتن از این دارایی ها و ظرفیت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    نماینده عالی دولت در استان فارس با اشاره به اینکه بحث خشکسالی استان فارس را با مخاطره جدی مواجه کرده و به تبع این خشکسالی، کشاورزی نیز به عنوان یکی از مهمترین بنیان های اشتغال در استان به خطر افتاده است، اظهارکرد: عدم حفاظت و مدیریت منابع آب این ظرفیت استان در بخش کشاورزی که تامین کننده 10 درصد از امنیت غذایی کشور است را به خطر می اندازد.

    تبادار با تاکید بر اینکه تولید ثروت از داشته ها امکان پذیر است، افزود: شناسایی این دارایی ها و حصول اطمینان از وضعیت آنها نخستین گام مورد نیاز برای تولید ثروت از آنها است.

    وی به غنای معدنی استان فارس اشاره کرد و از رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی خواست با شناسنامه دار کردن معادن زمینه بهره گیری از این معادن را فراهم کند.

    نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: در صورت شناسایی و شناسنامه دار شدن این معادن امکان معرفی آنها به سرمایه گذار و ایجاد ارزش افزوده از آنها نیز فراهم می شود.

    تبادار ادامه داد: شناسایی دارایی ها نه تنها زمینه بهره گیری و ایجاد ارزش افزوده از انها را فراهم می کند از فساد نیز جلوگیری خواهد کرد.

    استاندار فارس با اشاره به شناسایی منابع آب کارستی توسط سازمان زمین شناسی در برخی نقاط کشور، گفت: با توجه به اینکه دستیابی به منابع آب در استان فارس یکی از ملزومات اساسی است انجام این تحقیقات و شناسایی منابع آب کارستی در این استان نیز از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    تبادار با اشاره به موقعیت استان از نظر وجود گسل ها و نگرانی درباره جایگاه یابی و اسکان مردم، افزود: همه تلاش های مسئولان در حوزه های مختلف به منظور ایجاد رفاه برای مردم انجام می شود اما اگر مکان سکونت آنها زندگیشان را به خطر بیندازد تمام آن تلاش ها بی نتیجه خواهد بود بنابراین نقش سازمان زمین شناسی در جایگاه یابی برای ایجاد سکونتگاه اهمیت ویژه ای دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر