درخشش کردستان با تولید طلا

عصر معدن- استاندار کردستان در جلسه مشترک شوراى برنامه ریزى و شوراى معادن استان که با حضور راضیه لک معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسى و اکتشافات معدنى کشور در سنندج برگزار شد، با استناد به سخنان دکتر لک در خصوص ظرفیت هاى معدنى و پهنه هاى دست نخورده کردستان، گفت: کمک کنید با امکاناتى که در اختیار شماست و ظرفیت هایى که کردستان دارد هم افزایی ایجاد کنیم.;

درخشش کردستان با تولید طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، بهمن مرادنیا با اشاره به نقشه بردارى انجام شده طى ماه گذشته در کردستان خاطرنشان کرد: امیدواریم این کار سریعتر ادامه پیدا کند و ما هم از راهکار قانونى براى استخراج معادن که موجب ایجاد ثروت در استان مى شود استفاده کنیم.

    مرادنیا همچنین ابراز امیدوارى کرد بحث ژئوفیزیک هوایى منطقه دیواندره در برنامه هاى وزارت براى کردستان قرار گیرد و به عنوان مصوبه جلسه شوراى برنامه ریزى استان در زمینه مطالعات بیشتر در کردستان، همکارى ها افزایش یابد.
    استاندار کردستان در ادامه بر درخواست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مبنى بر نیاز استان به آزمایشگاه، امکانات و نیروى انسانى تاکید کرد.
    وى در بخش دیگرى از صحبت هاى خود از مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خواست نظارت بر بر نحوه واگذارى ها افزایش یابد و اگر ابهامى براى مردم وجود دارد شفاف سازى شود.

    استاندار کردستان نیز در این نشست ضمن تاکید بر افزایش نظارت بر نحوه واگذارى‌ها گفت: اگر ابهامى براى مردم وجود دارد باید شفاف‌سازى شود و اطلاعات و نحوه واگذاری پروژه‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد تا در اذهان عمومی سوال باقی نماند. امید است دست در دست هم دهیم تا شناسایی پهنه‌ها سریعتر به نتیجه برسد و استانداری هم تمهیدات لازم را در اختیار خواهد گذاشت تا از طریق راه کارهای قانونی از این فرصت‌ها استفاده شود.

    وی افزود: اطلاعات و نحوه واگذاری‌ها به منظور شفاف‌سازی برای مردم در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد که تفکرات در اذهان عمومی باقی نماند.
    استاندار کردستان در خصوص ظرفیت‌هاى معدنى و پهنه‌هاى دست‌نخورده این استان خطاب به رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خواستار تسریع در شناسایی پهنه دیواندره شد و گفت: در همین جلسه مصوب شود که به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان برسد و کمک کنید با امکاناتى که در اختیار شماست و ظرفیت‌هایى که کردستان دارد هم‌افزایی ایجاد کنیم.

    وى با اشاره به نقشه‌بردارى انجام شده طى ماه گذشته در کردستان خاطرنشان کرد: امیدواریم این کار سریعتر ادامه پیدا کند و ما هم از راهکار قانونى براى استخراج معادن که موجب ایجاد ثروت در استان مى‌شود، استفاده کنیم.

    مرادنیا همچنین ابراز امیدوارى کرد بحث ژئوفیزیک هوایى منطقه دیواندره در برنامه‌هاى وزارت براى کردستان قرار گیرد و به عنوان مصوبه جلسه شوراى برنامه‌ریزى استان در زمینه مطالعات بیشتر در کردستان، همکارى ها افزایش یابد.
    استاندار کردستان همچنین بر درخواست مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مبنى بر نیاز استان به آزمایشگاه، امکانات و نیروى انسانى تاکید کرد.

    توسعه کارخانه‌های فرآوری معادن راه‌ پیشرفت کردستان
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  از تدوین نقشه‌راه علوم زمین و معدن استان‌ها خبر داد و گفت: فاز اول و دوم این نقشه راه به اتمام رسیده و در حال استارت فاز سوم آن هستیم.
    راضیه لک عنوان کرد: برای شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌ها در استان‌ها سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اقدام به تهیه نقشه راه کرده است.
    وی اضافه کرد: ایران از لحاظ مساحت رتبه 18 را در جهان دارد و کردستان هم از رتبه 13 مساحت در کشورمان برخوردار است.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه یکی از پارامترهای ما در توسعه صنایع معدنی آب است، بیان کرد: با توجه به فراوانی آب در کردستان ظرفیت توسعه صنایع معدنی در این استان وجود دارد.
    لک ادامه داد: میانگین بارندگی در جهان 850 میلیمتر و در ایران بیش از 300 میلیمتر و متوسط بارندگی در کردستان هم 325 میلیمتر است.
    وی با اشاره به اینکه کردستان یک درصد از راه‌های ایران را دارد و باید به شدت در این حوزه کار شود، تصریح کرد: از لحاظ جمعیتی توزیع مناسب جمعیتی را در این استان نداریم ولی این عدم تعادل، نسبت به سایر استان‌ها وضعیت مطلوب‌تری دارد.
    به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید ثروت یعنی کمک به معدنکاری و بهره‌برداری از معادن و این مهم  یکی از رسالت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است.
    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: ایران نسبت به جهان وضعیت و ظرفیت معدنی خوبی دارد و کردستان هم از لحاظ زمین‌شناسی در سه زون واقع شده و از نظر معدنی هم شرایط مطلوبی دارد.
    لک ادامه داد: یک درصد ذخیره معدنی کشور در کردستان وجود دارد که این به دلیل عدم شناسایی معادن استان بوده است.
    وی عنوان کرد: 2 معدن مهم طلای کشور در این استان واقع شده که رتبه دوم ذخیره طلای کشور را دارند.
    این مقام مسئول با بیان این‌که ظرفیت معدنی کردستان می‌تواند به توسعه استان بسیار کمک کنند، اضافه کرد: استان در عناصر نادر خاکی هم ظرفیت فراوانی دارد که در توسعه معدنی بسیار تاثیرگذار است.
    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد: کارخانه های فرآوری نسبت به ذخیره معدنی در این استان کم است و بی‌شک توسعه این کارخانه‌ها یکی از نقشه راه‌های پیشرفت این استان است.

    طراحی نقشه زمین‌شناسی استان کردستان و اتمام تولید اطلاعات
    معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور گفت: تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی از جمله کارهایی است که انجام شده و در کردستان نیز این نقشه طراحی و کار تولید اطلاعات به اتمام رسیده است.
    به گفته علیرضا شهیدی در معاونت زمین‌شناسی این سازمان وظیفه اصلی تولید ثروت و حفظ ثروت است و اطلاعات پایه‌ای برای تولید ثروت نیاز است.
    وی با اشاره به این‌که 34 مخاطره در ایران وجود دارد، افزود: باید راهکارهایی داشته باشیم تا آسیب‌هایی که مخاطرات می‌توانند به کشور برسانند به حداقل ممکن برسد.
    معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور بیان کرد: سازمان زمین‌شناسی جزو سازمان‌هایی است که فعالیت‌های بین‌المللی خوبی دارد و در کردستان پدیده بین‌المللی که بررسی شده بحث فعالیت‌های آتشفشانی در اطراف بیجار است.
    شهیدی عنوان کرد: تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی از جمله کارهایی است که انجام شده و در کردستان نیز این نقشه طراحی و کار تولید اطلاعات به اتمام رسیده است.
    وی یادآور شد: نیاز کشور به این است که اطلاعات دقیقی از کشور داشته باشد و وضعیت زمین‌شناسی استان‌های مختلف کشور بررسی شود.
    معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور در پایان گفت: از سال 84 تولید نقشه‌های کاربردی در مقیاس‌های مورد نظر آغاز شده و در حال انجام است.
    کردستان در رده دوم طلا، چهارم آهن و سوم باریت است
    معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه مناطق امیدبخش در کردستان افزایش می‌یابد، گفت: در نظر داریم مناطق امیدبخش کردستان در زمینه طلا و سنگ‌آهن افزایش پیدا کند.
    عباس گل‌محمدی افزود: کردستان در اکتشاف طلا رتبه دوم، در زمینه سنگ ‌آهن رتبه چهارم و در تولید برایت رتبه سوم کشور را دارد که نقش مهمی در تولید ثروت دارند.
    وی افزود: این قابلیت‌ها با توجه به ظرفیت‌های استان قابل افزایش است.
    به گفته گل‌محمدی در حال حاضر 14.5 میلیون تن سنگ طلا در این استان با عیار یک گرم در تن وجود دارد و ظرفیتی قابل افزایش است.
    معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به وجود 14 محدوده اکتشافی در دست اجرا در استان کردستان، خاطرنشان کرد: از این تعداد 3 محدوده منجر به کشف مواد معدنی شده است.
    گل‌محمدی افزود: 6 محدوده عملیات اکتشاف طلا ، 5 محدوده عملیات اکتشاف پلی‌متان و اکتشاف نیمه‌تفصیلی جیوه نیز در دست اجرا است.
    وی با اشاره به این‌که کردستان استانی زرخیز است که در کنار این پتانسیل ارزشمند آسیب‌ها و تهدیدهایی هم برای سلامت مردم ساکن در مناطق معدنی وجود دارد، افزود: به همین دلیل طرح ژئوشیمی شهری و زمین‌شناسی پزشکی در دست اجراست.
    اکتشاف بیش از12هزار کیلومتر مساحت مستعد مواد معدنی استان کردستان
    بر اساس این گزارش،  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: بیش از 12 هزار کیلومتر از مساحت مستعد مواد معدنی استان مورد مطالعات اکتشافی قرار گرفت.
    محمد دره‌وزمی از انجام مطالعات اکتشافی در نقاط مستعد مواد معدنی خبرداد و گفت: 12 هزار و 500 کیلومتر از مساحت 29 هزار کیلومتری استان مورد شناسایی قرار گرفته است.
    وی عنوان کرد: چهار پهنه بیجار، قروه، سقز و دیواندره برای پروازهای اکتشافی تعریف شده بود که از آنها تنها پهنه دیواندره باقی مانده که تا آخر سال جاری به اتمام می‌رسد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان افزود: کردستان استانی با پتانسیل‌های فراوان معدنی است که تا چند سال گذشته تنها از معادن سطحی استفاده می‌شد اما با مطالعات نوین زمین‌شناسی بررسی معادن پنهان استان نیز در دستور کار قرار گرفت.
    دره‌وزمی گفت: پروازهای ژئوفیزیک هوایی کاری بسیار ارزنده در راستای توسعه استان و برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش پایین دستی صنایع معدنی است.
    این مقام مسئول عنوان کرد: برخورداری از معادن استان حق مردم است و فرآوری مواد معدنی می‌تواند ارزش افزوده و اشتغال زیادی را به مردم استان تقدیم کند.
    وی افزود: کردستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور و این مهم یکی از اصلی‌ترین درآمدهای استان است و می‌طلبد که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بررسی و مطالعات روی مناطقی که احتمال فرونشست را دارد، داشته باشد.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر