ایران ۱۲ استان طلایی دارد

عصر معدن- طلا یکی از ارزشمندترین موادمعدنی است که در میان مردم از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده و این در حالی است در چند ماه اخیر نوسانات بازار تاثیر بسیاری بر قیمت این فلز داشته است.;

ایران ۱۲ استان طلایی دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰:۰۰

    حال ارزش بالای این ماده معدنی باعث می شود تا تولید آن بیش از گذشته شود و سازمان های مرتبط با بخش معدن از جمله سازمان زمین شناسی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به دنبال اکتشاف ذخایر این ماده باشند.
    در همین رابطه بهروز برنا عضو هیات مدیره ایمپاسکو با اشاره به وضعیت زمین شناسی ایران به «عصرمعدن»، گفت: در ارتباط با ماده معدنی طلا در زون زاگرس که زونی رسوبی است، ذخایر طلا دیده نشده است. این در حالی است که زون زاگرس 13 استان را در بر گرفته است. درنتیجه تنها طلایی‌زایی به صورت متمرکز در 12 استان کشور وجود دارد. درواقع در 16 پهنه کشور وضعیت طلازایی مناسب تر است. در این پهنه ها  اقدامات خوبی انجام شده و نتایج خوبی به همراه داشته است.
    وی ادامه داد: در حال حاضر شاید کشوری که سالانه تنها 150کیلوگرم تولید طلا داشت توانسته این رقم را براساس گفته مسئولان به 8 تن برساند.
    به گفته عضو هیات مدیره ایمپاسکو، این نتایج نوید بخش آن است که می توان روی طلا سرمایه گذاری های خوبی انجام داد.
    برنا ادامه داد: به طور معمول در کمربند ارومیه-بزمان و سنندج-سیرجان و چند کمربند دیگر در شرق کشور از مطلوبیت خوبی در طلازایی برخوردار است.
    وی همچنین با اشاره به منطقه سنگان، اظهار کرد: در سنگان 12 هزار کیلومترمربع کار روی یک کمربند شناخته شده آهن-مس- طلا در شرق کشور به سازمان زمین شناسی محول شد تا در این مساحت با همکاری ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت آغاز شود.
    وی ادامه داد: در این منطقه از یک لایه اطلاعات ژئوفیزیک هوایی استفاده کردیم و این ژئوفیزیک را براساس باند 500متری تکمیل کردیم. لایه اطلاعاتی بعدی ژئوشیمی بود و لایه بعد از آن اطلاعات زمین شناسی- اقتصادی بود. براساس این اطلاعات اقداماتی صورت گرفت که در نتیجه آن چند محدوده برای طلا مشخص شد.
    به گفته برنا، 72 آنومالی در این  12هزار کیلومترمربع مشخص شد که نیمی از آن توسط ایمیدرو به علاقه مندان واگذار شده است.
    وی افزود: با توجه به اینکه در این مرحله محدوده های امیدبخش طلا مشخص شده، نمی‌توان میزان ذخیره و متوسط عیار را بیان کرد. این موضوع نیازمند انجام اکتشاف تکمیلی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر