در نشست رئیس سازمان زمین‌شناسی و معاونت طرح و برنامه وزرات صمت مطرح شد:

توجه به دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی، ضامن کاهش اثرات مخاطرات طبیعی

عصر معدن- نشست سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور علیرضا شهیدی رئیس این سازمان و جمعی از معاونان و مدیران وی در محل این سازمان به‌منظور بررسی مطالعات فاز شناسایی پتانسیل موادمعدنی در پهنه‌های اکتشافی کشور برگزار شد و حاضران مطالعات اکتشافی، ژئوفیزیک هوایی جهت شناسایی مواد معدنی پنهان و سامانه WEB GIS و... را مورد بررسی قرار دادند.;

توجه به دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی، ضامن کاهش اثرات مخاطرات طبیعی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»  سعیدی زرندی در جلسه پایش برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: تحول جدی در بخش معدن، نیازمند توسعه اکتشاف است و به همین علت در برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 98 یکی از محورهای اصلی را توسعه فعالیت‌های اکتشافی قرار دادیم.

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که نگاه‌های جدید و نو را باید بخش اکتشاف داشته باشیم و زمینه ورود استارتاپ‌ها را در این زمینه هموار کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مشکلات بودجه‌ای برای پروژه‌های اکتشاف است لذا در کنار بودجه‌های دولتی باید مدل‌های جدید تامین مالی برای این بخش تعریف کرد.

    وی تاکید کرد: بایستی تیم قوی و توانمندی برای موضوع تامین مالی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شکل بگیرد.
    زرندی ضمن تاکید بر این که تهیه اطلاعات پایه وظیفه حاکمیت است، گفت: بیزینس مدلی باید برای بخش اکتشاف طراحی شود تا رغبت بخش خصوصی خصوصا استارتاپ‌ها برای ورود این بخش انجام شود.  

    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت  خاطرنشان کرد: باید از تجربیات جهانی برای توسعه اکتشاف بهره گرفت که یکی از این راهها، صندوق‌های جسورانه است که در زمینه اکتشاف فعال هستند.
    وی با بیان که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور جزو مجموعه‌های موثر در کشور با دانش اندوخته بالا است، گفت:  سال‌هاست اطلاعات و دستاوردهای کشور در زمینه علوم‌زمین در این مجموعه اندوخته شده که امید است از این دستاوردها در بخش‌های اقتصادی کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

    نیازمند نگاه جدید و نو در بخش اکتشاف هستیم

    به گفته وی، در وزارت صنعت، معدن و تجارت نگاه جدید به بخش معدن و اکتشاف وجود دارد و با توجه به نگاه مثبت مقام‌عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بایستی تلاش کرد تا از مطالعات زمین‌شناسی و اکتشاف عقب نماند و بتوان در این حوزه تحول جدی ایجاد کرد.
    معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تبادل اطلاعات و همکاری بین بخش‌های مختلف در زمینه اکتشاف ضروری است، تاکید کرد: برنامه‌های توسعه اکتشاف در سال 98 به طور مستمر پایش و رصد می‌شود و این موضوع برای وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار اهمیت دارد.

    توجه به دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی  ضامن کاهش اثرات مخاطرات طبیعی

    در ادامه این نشست شهیدی نیز گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در دو بخش زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی به عنوان وظیفه حاکمیتی سالهاست به فعالیت مشغول است.
    رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که متاسفانه مخاطرات طبیعی 6 تا 10درصد GDP کشور را صرف می‌کند، افزود: جبران خسارات مالی و جانی هزینه سنگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند که توجه به مطالعات پایه انجام شده در این سازمان در کاهش اثرات این مخاطرات تاثیرگذار خواهد بود.
    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اکتشاف مواد معدنی زیربنای اقتصاد و صنعت هر کشور را تشکیل می‌دهد،  تصریح کرد: این سازمان وظیفه انجام کلیه مراحل اکتشاف مواد معدنی در مرحله شناسایی، پی‌جویی عمومی، اکتشافات تفصیلی و بررسی فنی و اقتصادی را بر اساس تکمیل زیرساخت‌های اکتشافی و نمونه‌برداری سیستماتیک، حفر ترانشه و گمانه‌های اکتشافی و مطالعات آزمایشگاهی آنالیز مواد معدنی به عهده دارد.
    شهیدی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور شناخت توان معدنی کشور را به عنوان مهم‌ترین هدف علمی و اقتصادی خود قلمداد کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر