بومی سازی محور توسعه در چادرملو

ساخت ۱۱ هزارو ۲۸۷ قطعه صنعتی

عصر معدن- بهره وری جز لاینفک بخش تولید وکار در هر واحد تولیدی و صنعتی است . یکی از شاخص های بهره وری برخورداری از توان و تخصص و نوآوری های کارشناسان و متخصصان داخلی برای طراحی و ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز است . این امر در حوزه صنعت و معدن به طور خاص از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اتکاء به تکنولوژی ساخت داخل موجب کاهش ریسک و ضامن تداوم فعالیت واحدهای معدنی و صنعتی خواهد بود .;

ساخت ۱۱ هزارو ۲۸۷ قطعه صنعتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر معدن»، دبیر ستاد بومی سازی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت : این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاهها ، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی همواره در پی استفاده از  ظرفیت های داخلی بوده و تاکنون نیز بالغ بر 50 پروژه تحقیقاتی و پژوهشی را اجرا و به اتمام رسانده است .
    محمد ابراهیم یلتقیان  با اشاره به اینکه از ابتدای فعالیت شرکت تا کنون بالغ بر 11 هزارو 287 قطعه صنعتی در مجتمع های معدنی و صنعتی چادرملو بومی سازی شده است گفت : تنها در سال گذشته 550  قطعه  جدید در این شرکت بومی سازی شده است .
    وی افزود: همه تلاش ما این بوده و هست تا علاوه بر بومی سازی قطعات، به علوم روز و فناوری‌های نوین جهانی در بخش های معدن و صنایع فولاد نیز دسترسی پیدا کنیم و در همین راستا توانسته‌ایم بخش اعظم پروژه‌های خود را با توانمندی‌های داخلی راه‌اندازی کنیم وعلاوه بر میلیون ها دلارصرفه جویی ارزی به اشتغال مولد نیز کمک شایانی نمائیم.
    دبیر ستاد بومی سازی شرکت چادرملو یادآوری کرد:  شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ به محقق کردن این هدف و آرمان توسعه یافتگی، از سال 1381 عزم خود را جزم کرد و با بکار گیر ی توان متخصصان داخل کشور گام های بلندی را برای کاهش هزینه های  ناشی از واردات قطعات و قطع وابستگی برداشت. 
    تشکیل ستاد بومی سازی شرکت:
    محمد ابراهیم یلتقیان افزود :در سال 1389 ستاد بومی سازی در چادرملو تشکیل گردید که هدف مهم آن، رسیدن به خود کفائی، شناسائی توانمندیهای شرکتهای داخلی،  ایجاد و تکمیل بانک اطلاعاتی دربخش های طراحی ، ساخت ، برنامه ریزی ، هزینه‌یابی ، مهندسی معکوس ،‌ تدارک و اجرا و در نهایت کنترل کیفی و راه اندازی و نیز رشد توان رقابت پذیری و استفاده از مزیت های اقتصادی بود . 
    وی تصریح کرد : هر چند این شرکت قبل از تشکیل ستاد بومی سازی نیز توجه  ویژه ای به امر بومی سازی و تامین داخلی تجهیزات و قطعات و انجام مهندسی  معکوس و تهیه نقشه های ساخت و نصب و راه اندازی طرحهای توسعه داشته،  اما با انسجام بخشی از این فعالیت ها، تحت هدایت و نظارت واحدی مستقل، این امر شتاب بیشتری یافت و از آن پس، این شرکت با تکیه بر پتانسیل نیروی انسانی متخصص و کارآمد در زمینه های مختلف، طراحی و تهیه نقشه های جزء به جزء و کارگاهی به روش مهندسی معکوس، ساخت کلیه قطعات، تجهیزات و ماشین آلات را با استفاده از سیستم ها و دانش فنی موجود در کشور در برنامه های اجرایی خود قرار داد.
    دبیر ستاد بومی سازی شرکت چادرملو گفت:  طی سالهای اخیر با حمایت از سازندگان داخلی و برنامه هایی که جهت تأمین قطعات و لوازم یدکی ساخت داخل کشور انجام داده ایم، نه تنها موجبات کاهش توقفات در اثر فرسودگی قطعات وارداتی گردیده ایم  بلکه  شرایط افزایش تولید در واحدهای فرآوری سنگ آهن خود را نیز ارتقاء بخشیدیم، بطوریکه ظرفیت 5 خط تولید کنسانتره سنگ آهن را از 7 میلیون و 500 هزار تن به 10 میلیون و 500 هزار تن و ظرفیت تولید گندله در واحد گندله سازی مجتمع صنعتی چادرملو را از 3 میلیون و 400 هزار تن به 4 میلیون تن افزایش دادیم.
    یلتقیان اضافه کرد : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان سنگ آهن و کنسانتره کشور و از پیشگامان بومی سازی کشور است ، پروژه های تحقیقاتی،‌ مطالعاتی و پژوهشی رادر سرلوحه برنامه های خود قرار داده و با اجرای پروژه های متعدد، موفقیت های بیشماری را در زمینه ساخت داخل کسب کرده است بطوریکه از سال 1381 تا  پایان آذر ماه سال 1397 بالغ بر 9 هزارو 795  قطعه در مجتمع معدنی  و 1 هزارو 492 قطعه در مجتمع صنعتی  و در مجموع بالغ بر 11 هزارو 287 قطعه صنعتی  طراحی ، ساخت و مورد استفاده قرار گرفته است . 
    وی با تاکید بر اینکه تمامی قطعات ساخته شده داخلی علاوه بر قابلیت رقابت پذیری با قطعات خارجی ، همواره از کیفیت و راندمان کاری بالاتری نیز برخوردار هستند افزود:  این شرکت به منظور شناسائی قطعات یدکی و یافتن سازندگان داخلی و تعیین نیازهای مجتمع های  معدنی و صنعتی چادرملو به لوازم و قطعات یدکی، کنترل و بازرسی قطعات در حال ساخت و همچنین بازرسی قبل از ارسال به کارخانه ها و بازرسی مجدد در محل کارخانه ها، از مشاورین  مجرب و کار آزموده داخلی بهره می گیرد.
    موفقیت های حاصله در امر بومی سازی و ساخت داخل: 
    یلتقیان در ادامه این گفت و گو افزود: در اولین نمایشگاه دستاوردهای بومی سازی و خود کفائی صنعت و معدن که در دی ماه سال 1389در مصلی تهران  با حضور 500 شرکت برگزار گردید ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام) نه تنها بعنوان شرکت برتر و پیشرو در عرصه بومی سازی و خود کفائی برگزیده شد بلکه لوح تندیس ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد.
    وی همچنین  دریافت لوح سپاس و  تندیس " پروژه برتر " بومی سازی و خود کفائی- دریافت لوح افتخار بعنوان "پیشرو در عرصه بومی سازی و خود کفائی" در حوزه معدنی و صنعتی و صرفه جوئی قابل توجه ارزی بابت ساخت تجهیزات و قطعات داخلی را ازجمله دستاوردهای بومی سازی شرکت چادرملو عنوان کرد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر