مدیر امو مالی و اقتصادی چادرملو :

اگر تنها به سنگ‌آهن اکتفا می‌کردیم، تعطیل می شدیم

عصر معدن- مدیر امو مالی و اقتصادی چادرملو با اعلام اینکه میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو از مرز ۵ میلیون ۸۴۶ هزار تن گذشت گفت : در ۶ ماهه نخست امسال همچنین با توجه به اجرای طرح توسعه ظرفیت کارخانه گندله سازی اردکان از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ۴ میلیون تن در سال ، توانستیم بیش از ۱ میلیون و ۹۲۸ هزار گندله در این واحد تولید کنیم و امید وار هستیم تا پایان امسال به ظرفیت پیش بینی شده در طرح افزایش تولید دست یابیم .;

اگر تنها به سنگ‌آهن اکتفا می‌کردیم، تعطیل می شدیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» سید محمود سیدی در خصوص دلیل تعدیل مثبت سود سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو( کچاد)  در سال مالی منتهی به 1395  گفت :مهم‌ترین عامل افزایش سود سهام (EPS)  این شرکت، افزایش قیمت شمش فولاد خوزستان است .

    وی افزود: همانطور که می دانید مبنای قیمت‌گذاری محصولات ما از جمله کنسانتره و گندله بر پایه نرخ شمش فولاد خوزستان محاسبه می شود و هرگونه افزایش و یا کاهش قیمت آن، بطور مستقیم بر درآمد چادرملو تاثیرگذار است .

    وی تصریح کرد: ما در بودجه قبلی، قیمت شمش فولاد خوزستان را برای سال 95  حدود 11 میلیون ریال در نظر گرفته بودیم ، در صورتیکه با گذشت 6 ماه از سال، شاهد میانگین نزدیک به قیمت 12 میلیون ریال بودیم، یعنی حدود 9 درصد افزایش قیمت شمش .

    وی افزود: بر این اساس پیش بینی درآمد هر سهم شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال مالی منتهی به 30 اسفند 1395، با سرمایه 28 هزار و 215 میلیارد ریال، حکایت از تعدیل 42 ریالی برای هر سهم دارد.بنابراین ، مبلغ درآمد هر سهم از 175 ریال به مبلغ 217 ریال افزایش می یابد.

    وی یاد آوری کرد مبنای محاسبه قیمت محصول کنسانتره چادرملو برای فولاد مبارکه 13 و 8 دهم و برای فولاد خوزستان 11 و 8 دهم قیمت شمش و برای گندله 21 و 5 دهم درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است .

    سیدی همچنین با اشاره به کاهش میزان تولید سنگ آهن دانه بندی شده این شرکت گفت : از انجا که هدف اصلی چادرملو تامین نیاز مواد اولیه واحدهای فولادی در داخل کشور است و تنها واحد بزرگ تولید فولاد به  روش کوره بلند برای مصرف سنگ آهن دانه بندی ، شرکت ذوب آهن اصفهان است. شرکت فوق تنها متقاضی سنگ آهن دانه بندی شده این شرکت است . مذاکرات مقدماتی به عمل آمده برای فروش سنگ آهن دانه بندی با شرکت ذوب آهن اصفهان ، تا کنون به نتیجه نرسیده و هر زمان که برای این محصول مشتری با قیمتهای مناسب وجود داشته باشد ، نسبت به تولید محصول دانه بندی اقدام خواهد شد ، هر چند که موجودیهای آماده برای فروش سنگ آهن دانه بندی در حال حاضر از میزان مناسبی برخوردار است.

    وی ادامه داد: اما برای تولید محصولاتی نظیر کنسانتره و گندله  که مورد استفاده واحد های بزرگ فولاد سازی کشور به روش احیاء مستقیم از جمله مبارکه، خوزستان و خراسان است، همواره تلاش کرده ایم در کنار سایر تولید کنندگان عمده  سنگ آهن مواد اولیه این واحد ها را تامین کنیم تا نیازی به واردات نباشد .

    مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو در خصوص تدابیر اتخاذ شده در برابر کاهش قیمت های جهانی سنگ آهن گفت : طی سال های اخیر با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی سنگ آهن و موانع ناشی از تحریم های اقتصادی توانستیم همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهیم و طرح ها و برنامه های توسعه خود را هر چند با اندکی تاخیر در برنامه زمانبندی، اما با موفقیت  به پیش ببریم . یکی از عمده عوامل مهم و موثر در ادامه فعالیت های این شرکت و پیشگیری از ضرر و زیان های ناشی از تولید در شرایط بحرانی، پیش بینی های واقع بینانه و اتخاذ تدابیر راهبردی برای کاهش آسیب های ناشی از بحران اقتصادی داخلی و خارجی بود. فعالان این صنعت خوب می دانند ارزش افزوده در فرآیند تولید آهن و فولاد در زنجیره تولید اتفاق می افتد بنابر این اگر ما تنها به تولید سنگ آهن و فروش آن اکتفا می کردیم، شاید در زمان اوج قیمت جهانی این محصول در سالهای 91 و 92 از سود قابل توجهی برخوردار می شدیم، اما با سقوط یکباره قیمت های جهانی که از اواخر سال 92 آغاز شد و همچنان ادامه دارد قطعاً ما نیز مانند بسیاری از فعالان معادن  سنگ آهن بحران زده می شدیم و چاره ای جز تعطیلی نداشیم .

    وی افزود: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در مقاومت این شرکت در برابر بحران اقتصادی، متکی نبودن زیاد به درآمد های ارزی است . باتوجه به اینکه تقریبا تمام محصولات تولید شده در چادرملو در داخل و با قیمت هایی بر مبنای نرخ شمش فولاد خوزستان به فروش می رسد و تنها 5 تا 7 درصد آن صادراتی است، بنا بر این قطع در آمد های ارزی چادرملو تنها توانسته روند طرح های توسعه این شرکت را اندکی به تاخیر بیاندازد.

    مدیر امور مالی و اقتصادی چادرملو تاکید کرد : اگر بتوانیم با تکمیل زنجیره تولید در فرآوری محصولات معدنی توان خود را افزایش دهیم  قادر خواهیم بود حداقل نیاز های کشور های منطقه را تامین کنیم و این درآمد قابل توجهی را برای ایران ایجاد می کند .

    سیدی در خصوص  مزیت استفاده از سنگ آهن داخلی برای تولید کنندگان فولاد گفت :سنگ آهن بعنوان ماده اولیه و اصلی تولید فولاد است که بیشترین سهم را در قیمت تمام شده آن دارد. در کشور چین حدود 39 درصد، کشورهای اروپایی حدود 31درصد و در ایران حدود 25 تا 30 درصد قیمت تمام شده فولاد را سنگ آهن تشکیل می دهد. لذا به دلایل مختلف برای کشور ما یکی از مزیت های مهم اقتصادی برای تولید فولاد استفاده از سنگ آهن داخلی است،  زیرا با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی در 2 سال اخیر، باز هم قیمت تمام شده سنگ آهن داخلی برای فولاد ساز ها کمتر از قیمت جهانی در محل کارخانه است.

    وی  افزود : استفاده از سنگ آهن داخلی مزیت های اقتصادی و اجتماعی دیگری از جمله ، هزینه های کمترحمل و نقل برای اکثر مجتمع های فولادسازی کشور در مقایسه با واردات سنگ آهن از بنادر جنوبی کشور نیز دارد. این مزیت ها شامل امنیت بیشتر در تامین سنگ آهن داخلی با توجه به بروز بحرانهای جهانی، تحریم ها، مشکلات حمل و نقل ، نوسانات قیمت ها ، کافی نبودن تاسیسات زیر بنایی بنادر می باشد ، در حال حاضر  تاسیسات موجود  در بنادرکشور پاسخگوی واردات مقادیر عظیمی از سنگ آهن نیست . از طرف دیگر اتکا به تولید داخلی مزایای اجتماعی هم دارد، مانند ایجاد اشتغال در مناطق محروم  که عمده معادن سنگ آهن در همین مناطق هستند،  احداث تاسیسات زیر بنایی از قبیل جاده ، خطوط راه آهن ، برقرسانی، آبرسانی، امور بهداشتی و... که کل جامعه از آن بهره مند می شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر