اعتقاد راسخ چادرملو برای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی

عصر معدن- یکی از چالش هایی که همواره تمامی معدنکاران و فعالان حوزه صنعتی با آن روبرو هستند، مباحث زیست محیطی است که به نوعی فعالیت این بخش را با مشکل مواجه کرده و در بسیاری از موارد منجر به تعطیلی فعالیت معدن شده است.;

اعتقاد راسخ چادرملو برای ارتقای شاخص‌های زیست محیطی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» خواه این اقدام برای حفاظت از پوشش گیاهی و طبیعت منطقه بوده یا اینکه برای حفظ نسل و بقای گونه‌های خاصی از جانداران اتفاق افتاده است. اما در این میان شرکت هایی هستند که با اختصاص بودجه هایی مشخص برای حفظ محیط زیست توانسته اند ضمن توجه به این معقوله مهم به توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه نیز بپردازند.
    شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان یک شرکت ایرانی ثبت شده در بورس اوراق بهادار تهران، در خردادماه سال 1371 معادل با ژوئن 1992 میلادی تأسیس شد و در خط مشی خود نیز به موضوع محیط زیست اشاره کرده و بر اساس آن استاندارد مدیریت زیست محیطی"  ISO14001-200"  را در نظر گرفته و در راستای توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، تامین سلامتی و ایمنی نیروی انسانی را هدف اصلی خویش قرار داده است.
    در کنار تمامی موارد یادشده، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اکنون توانسته زنجیره تولید فولاد را در این مجتمع تکمیل کند. به گفته محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تبیین سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که برمحور« اقتصادمقاومتی» با در نظر گرفتن واقعیت های موجود در صحنه داخلی و خارجی تنظیم شده  و بر حمایت از شرکت‌های غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اکتشاف (نه مالکیت)، بهره‌برداری و توسعه در چارچوب سیاست‌های کلی اصل 44، بهبود مستمر فضای کسب و کار و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فرا ملی آنها تاکید شده است.
    توجه به مسائل زیست محیطی
    شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اعتقاد راسخ در تحقق این امر از جمله ارتقای شاخص‌های زیست محیطی نه تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون  برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحران‌های آتی را نیز اتخاذ کرده است. ازجمله این اقدامات حیاتی، پیش بینی بحران آینده کشور به ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است. این شرکت همراه با 2شرکت گل‌گهر و مس سرچشمه  با تدبیری دور اندیشانه از چند سال پیش به عملی ساختن طرح شیرین‌سازی آب خلیج فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد و شهرستان اردکان اقدام کرده است.
    چادرملو برای اجرای این طرح عظیم ملی و استراتژیک، 15هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده   و تا کنون بخشی از آن را تامین و پرداخت کرده است.  
    با اجرای این طرح در هر ثانیه حدود 1300 لیتر آب به شهرستان اردکان منتقل می‌شود که قادر است علاوه بر تامین نیاز آب صنایع، آب شرب اهالی را نیز تامین کند. این در حالی است که در پیک مصرف آب در شهرستان اردکان حدود 270 لیتر آب مصرف می‌شود به عبارتی آب انتقالی، 5 برابر نیاز فعلی است  .
    یکی دیگر از اقدامات چادرملو که با هزینه بیش از 13میلیارد ریالی اجرا شده، ساخت نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی در شهرستان اردکان با هدف تامین نیاز برق مصرفی واحدهای صنعتی مستقر در این منطقه و سایر مصرف‌کنندگان کشور بوده که به اتمام رسیده و در حال حاضر در مدار شبکه سراسری برق قرار گرفته است .
    همچنین یکی از طرح‌های بزگ و زیربنایی توسعه بخش چادرملو پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتی چادرملواست. این طرح تاثیر قابل توجهی در ارتقای سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری از هدر رفت آب دارد، این در حالی است که چادرملو برای اجرای این طرح در اردکان مبلغ  1939 میلیارد ریال هزینه کرده است. نباید فراموش کرد این پروژه‌های زیر بنایی که منافع آن برای عامه است اقداماتی فراتر از وظایف یک شرکت صنعتی است.
    بخشی از اقدامات زیست محیطی شرکت به شرح زیر است:
    -  ایجاد بیش از300  هکتار باغ میوه مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد
    - درختکاری 218 هکتار از گونه‌های غیر مثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد
    - استفاده از تجهیزات غبار گیر و فیلترهای کیسه ای در کارخانه گندله سازی اردکان به منظور کاهش میزان ذرات آلاینده محیط زیست
    - ایجاد 85 هکتار فضای سبز با گونه مختلف درخت و گیاهان مقاوم در کویردر مجتمع معدنی چادرملو
    - ایجاد آبشخور برای حیوانات و حیات وحش در کویر.
    - ساخت ابنیه برای محیط بانان پناهگاه حیات وحش دره انجیر – نی باز
    -  بهره برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد
    - همکاری در تامین نیروی محیط بانان منطقه
    - خرید و نصب ایستگاه کامل سنجش آلودگی هوا در شهر اردکان
    -  اجرای برنامه جداسازی زباله های خانگی شامل پسماندهای آلی ، شیشه و کاغذ (ازمبدا تولید)
    - ارایه پروژ ه های مرتبط با حفاظت از محیط زیست  در بخش تحقیق و توسعه (R&D)
    - استفاده از سیستم تر در کارخانجات فراوری سنگ آهن جهت کاهش ورود ذرات گرد و غبار به محیط بیرون
    گفتنی است شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا کنون با سرمایه گذاری بیش از 61 هزار میلیارد ریال در شهرستان اردکان و اشتغال بکار بیش از 8 هزار نفر که بالغ بر 98درصد شاغلان بومی هستند و نیز ایجاد 35 هزار شغل غیر مستقیم، توانسته به عنوان یکی از تاثیر گذارترین واحدهای صنعتی استان یزد نقش انکار ناپذیری در بهبود کیفیت زندگی شهروندان داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر