صرف ۲هزار میلیارد تومان از افزایش سرمایه چادرملو برای کارخانه جدید گندله‌سازی

عصر معدن- محمود سیدی معاون مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها فاینانس‌های مالی خارجی متوقف شده است می‌گوید: برای استفاده و بهره‌برداری از یکی از کارخانه‌های تولید گندله سازی ۲هزار میلیارد تومان از این افزایش سرمایه صرف خواهد شد.;

صرف ۲هزار میلیارد تومان از افزایش سرمایه چادرملو برای کارخانه جدید گندله‌سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از بورس امروز، تامین مالی شرکت‌ها در سال جدید به واسطه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها با سختی بیشتری برای شرکت‌ها دنبال خواهد شد. طی سال‌های گذشته، برجام فرصتی در اختیار شرکت‌ها قرار داد تا بتوانند از طریق فاینانس‌های مالی خارجی نسبت به کسب نقدینگی و ایجاد طرح‌های توسعه‌ای اقدام کنند. با شروع تحریم‌ها فاینانس‌های مالی از بین رفت و شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند از سرمایه‌های خارجی استفاده کنند. شرکت‌های فولادی و معدنی طی سال‌های گذشته توانسته‌ بودند از این منابع خارجی استفاده کنند. افزایش طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها در سال‌‌های اخیر به واسطه استفاده از منابع داخلی و خارجی انجام شد؛ موردی که به نظر می‌رسد در سال جاری با محدودیت‌های شدیدی همراه باشد.

    از سمت دیگر در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های مالی و اداری و عملیاتی شرکت‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کند. از طرفی دیگر این پیش‌بینی نیز انجام شده که احتمالا در سال جاری درآمد‌های شرکت‌های فولادی و معدنی به واسطه کاهش تقاضا در بازار داخلی پایین بیاید.

    شرکت چادرملو یکی از شرکت‌هایی است که به منظور توسعه طرح‌های خود از فاینانس‌های مالی استفاده کرده است. این شرکت در گذشته امکان دریافت فاینانس خارجی (ژاپن) برای هزینه های احداث کارخانه گندله سازی جدید و با ظرفیت 4 میلیون تن در سال  و همچنین امکان استفاده از تسهیلات بانک ایران واروپا ، برای تامین نقدینگی مورد نیاز خرید ماشین آلات و تجهیزات بخش خارجی احداث کارخانه های نورد خود را دنبال کرده است. لیکن  محدودیتهای ناشی از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران ، تلاشهای گذشته را فعلا با وقفه مواجه کرده است.

    در همین زمینه محمود سیدی معاون مالی شرکت چادرملو  می‌گوید: ما قرار بود برای کارخانه گندله‌سازی جدیدمان از فاینانس ژاپنی‌ها استفاده کنیم اما به علت تحریم‌ها این اتفاق رخ نداد. مذاکرات حتی تا یک ماه پیش هم در حال انجام بود و حتی قرار بود از طریق شرکت‌های واسط دیگر کشورها انجام شود که در نهایت بخاطر تحریم‌ها انجام نشد.

    وی در خصوص همکاری با بانک ایران‌ و اروپا هم اظهار کرد: در این زمینه هم به دلیل محدودیت‌هایی که آن‌ها برای خودشان ایجاد کردند امکان دریافت تسهیلات ازبین رفت.

    وی در خصوص تامین سرمایه از طریق افزایش سرمایه نیز می‌گوید: شرکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز استفاده از آنومالی D19  و جبران مخارج سرمایه ای گذشته و مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر ، موضوع افزایش سرمایه را به مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1397/11/29 پیشنهاد و مجمع فوق افزایش سرمایه شرکت ،از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران (طی دو مرحله مشتمل بر مرحله اول با افزایش سرمایه از مبلغ 33،500 میلیارد ریال به 44,000 میلیارد ریال و مرحله دوم از مبلغ 44،000 میلیارد ریال به 67،000 میلیارد) را به تصویب رساند. در حال حاضر هیات مدیره شرکت موضوع انجام افزایش سرمایه مرحله اول را در دست اقدام دارد.

    وی می‌افزاید: برای استفاده و بهره‌برداری از یکی از کارخانه‌های تولید گندله سازی 2هزار میلیارد تومان از این افزایش سرمایه صرف خواهد شد. اما اینکه آیا برای موارد توسعه‌ای دیگر هم از طریق افزایش سرمایه تامین مالی شود یا خیر بستگی به تصمیم هیات مدیره شرکت دارد.

    وی می‌گوید: این تامین مالی برای هزینه در معدن جدید ، سرمایه گذاری در سایر شرکت‌های سرمایه پذیر، خرید ماشین آلات تکمیلی معدنی و جبران مخارج سرمایه ای ناشی از تفاوت قیمت واقعی و براوردی طرح توسعه‌ای فولاد صرف خواهد شد.

    در بحث هزینه‌های سربار و هزینه‌های مالی و اداری نیز شرکت‌ها با افزایش قابل‌توجهی در این بخش‌ها مواجه خواهند شد. افزایش هزینه‌های دستمزد، افزایش هزینه‌های عمومی مانند انرژی و مواردی این چنینی باعث شده تا شرکت‌ها افزایش هزینه داشته باشند. به عنوان مثال شرکت چادرملو هزینه‌های انرژی برای سال جاری را تا دو برابر بیشتر از سال گذشته پیش‌بینی کرده است.‌

    معاون مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در این خصوص می‌گوید: مرکز آمار اطلاعات مربوط به تورم را منتشر نکرده است. ما بر اساس برآوردهایی که از روند افزایش قیمت‌ها و تورم طی سال گذشته داشته‌ایم پیش‌بینی افزایش هزینه‌های سربار و هزینه‌های مالی و اداری را داشته‌ایم.

    وی می‌افزاید: البته سال گذشته یکی از کارخانه‌های ما از دی ماه فعال شد و حدود 240 هزار تن تولید داشت. اما در سال جاری پیش‌بینی می‌شود این کارخانه بیش از 1 میلیون و 200 هزار تن تولید داشته باشد. این‌ها باعث می‌شود هزینه‌های پیش‌بینی شده هم افزایش داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر