توسعه و ارتقا ایمنى با واقعى شدن قیمت زغال سنگ

عصر معدن- رییس انجمن زغال سنگ ایران گفت: به دنبال واقعى شدن قیمت زغال سنگ هستیم.;

توسعه و ارتقا ایمنى با واقعى شدن قیمت زغال سنگ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبرى «عصرمعدن»، محمد مجتهدزاده با اشاره به تصویر جهانى این حوزه اظهار کرد: در حال حاضر ٣۰ درصد از انرژى جهان از معادن زغال سنگ تامین مى شود و پس از نفت دومین ماده در تولید انرژى محسوب مى شود.
    وى همچنین با اشاره به تولید برق به وسیله زغال سنگ افزود: ٤۰ درصد از برق جهان در نیروگاه ها به وسیله این ماده تامین مى شود. در کنار این موضوع ٧۰ درصد تولید فولاد جهان نیز با استفاده از این ماده انجام مى شود.
    رییس انجمن زغال سنگ ایران تصریح کرد: براساس آخرین گزارش آژانس انرژى میزان زغالسنگ جهانى ١۰٣٥ میلیارد تن است.
    به گفته مجتهدزاده، امریکا، روسیه و چین بیشترین ذخایر زغال سنگ را در اختیار دارند.
    وى با اشاره به میزان تولید این محصول معدنى در سال ٢۰١٧، بیان کرد: در سال ٢۰١٧ تولید جهانى ٧ میلیارد و ٥٤۰ میلیون تن بود. در این رابطه کشورهاى چین، هندوستان و استرالیا بیشترین میزان تولید را از آن خود کرده اند.
    مجتهدزاده اظهار کرد: پیش بینی مى شود میزان مصرف تا سال ٢۰٢٥ روندى افزایشى داشته باشد و این میزان به سالانه ٨ میلیارد تن برسد،البته بین سال هاى ٢۰٢٥-٢۰٣۰ میزان مصرف از ٨ میلیارد تن بیشتر نخواهد شد و پس از آن مصرف تا سال ٢۰٥۰ به ٦ میلیارد تن در سال خواهد رسید.
    وى با اشاره به وضعیت ایران نیز بیان کرد: در سال ١٣٤٥ اولین مرحله از اکتشافات سیستماتیک براى ذخایر زغال سنگ آغاز شد. همچنین پس از انقلاب اکتشافات تفضیلى در طبس انجام شد.
    به گفته رییس انجمن زغال سنگ ایران، میزان ذخایر قطعى ایران ١ میلیارد و ٢۰۰ میلیون تن و میزان ذخایر احتمالى ١ میلیارد و ٧۰۰ میلیون تن است.
    باید به این نکته اشاره داشت که راهنما براى اکتشاف زغال سنگ سن زمین شناسى است.
    مجتهدزاده افزود: سالیانه ١ میلیون و ٧۰۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ در کشور تولید مى شود.

    وى در ادامه با اشاره به وضعیت بهره بردارى در معادن زغال سنگ اظهار کرد: متاسفانه در بخش تجهیزات و بهره بردارى با عقب افتادگى مواجه هستیم.
    مجتهدزاده با بیان اینکه بخش عمده فعالیت هاى حوزه زغالسنگ مربوط به بخش خصوصى است، گفت: در اواخر سال ٩٦ انجمن زغالسنگ شکل گرفت و این انجمن فعالیت خود را از اوایل سال ٩٧ به صورت جدى آغاز کرد.
    وى تصریح کرد: در این انجمن اطلاعات دقیق از حوزه در دسترس است  و ٥ کمیته در این انجمن شکل گرفته است.
    مجتهدزاده با اشاره به جلسات برگزار شده با ذوب آهن اصفهان بیان کرد: از سوى انجمن جلسات مشترک متعددى برگزار شده است و هدف نهایی از این جلسات دستیابى به فرمول تعیین قیمت است.
    وى تصریح کرد: روز چهارشنبه نیز جلسه تکمیلى با ذوب آهن برگزار خواهد شد.

    به گفته وى، واقعى شدن قیمت زغال سنگ توسعه و ارتقا ایمنى را به همراه دارد.
    مجتهدزاده همچنین با اشاره به ٤ مرکز  ایمنى و نجات اضافه کرد: امیدواریم براى تاسیس این ٤ مرکز ایمنى و نجات بودجه اى از محل حقوق دولتى تخصیص داده شود.
    وى در پایان با اشاره به صادرات ٣ محموله زغال سنگ از طبس به چین افزود: در اطراف کشور بازارهاى خوبى وجود دارد و هندوستان مى تواند بازار خوبى براى این محصول باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر