معادن ذغال سنگ نیازمند حمایت دولت است

عصر معدن- دبیر انجمن ذغال‌سنگ ایران گفت: معادن ذغال سنگ در کشور ما تقریباً رها شده و نیازمند حمایت دولت است.;

معادن ذغال سنگ نیازمند حمایت دولت است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، سعید صمدی با  بیان این که فوت 6 نفر از کارگران معدن ذغال‌سنگ طزره بسیار تأسف آور بود و باید این موضوع یک درس بزرگ برای جلوگیری از بروز حادثه در معادن ذغال‌سنگ شود، گفت: در مورد این حادثه قطعا باید کار کارشناسی دقیق صورت گیرد و تا قبل از کار کارشناسی نمی‌توان نظر دقیق و جامعی را ارائه کرد.

    وی افزود: بعضاً ممکن است در پاره‌ای از معادن ذغال‌سنگ در قسمت‌هایی حفره‌هایی ایجاد شود و، چون خالی است در عرض میلیون‌ها سال گاز متان ذغال سنگ داخل حفره‌ها انباشته و متراکم می‌شود و قابل پیش بینی هم نیست. زمانی که کارگر در حال استخراج است بخصوص اگر آن کارگاه سابقه مخازن گازی نداشته باشد و به محض اینکه به این حفره برخورد می‌کنند یک دفعه حدود 100 برابر شرایط عادی کمتر یا بیشتر گاز داخل محدوده تونل و کارگاه استخراج متساعد می‌شود و همه این انباشت گاز ممکن است منجر به حادثه شود.

    وی با بیان اینکه واقعیت این است که ذغال‌سنگ در کشور ما تقریباً رها شده و مجموعه دولت سیاست گذاری مشخصی در زمینه ذغال‌سنگ ندارد، تصریح کرد: سال گذشته 800 میلیون دلار ذغال‌سنگ وارد کشور شده درحالی که ما جزو کشور‌های ذغال‌خیز دنیا بوده و دارای 12 میلیارد تن ذخیره ذغال‌سنگ هستیم.

    صمدی با اشاره به اینکه قیمت تکلیفی ذغال‌سنگ پایین و بعضاً یک سوم تا یک چهارم قیمت تمام شده ذغال‌خارجی است، افزود: در نیمه اول شهریورماه قیمت ذغال‌سنگ نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است درحالیکه قیمت همه اجناس افزایش داشته است. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که کشور ما در زمینه ذغال‌سنگ یک سیاست شفاف و مشخص و برنامه ریزی مشخصی ندارد و یک لشگری از طرح‌ها و پروژه‌های معدنی ذغال‌سنگ بلاتکلیف مانده اند.

    دبیر انجمن ذغال‌سنگ اضافه کرد: وقتی که معدن کار ذغال‌سنگ این شرایطی را می‌بیند به صورت ناخوداگاه دیگر انگیزه‌ای ندارد تا سراغ تکنولوژی‌های جدید برود. بدون تردید به نسبت اینکه معادن ذغال سنگ از نظر شیوه‌های استخراج به تکنولوژی‌های جدید دسترسی پیدا کنند به همان میزان حوادث در معادن ذغال سنگ کاهش پیدا خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی استخراج معادن ذغال‌سنگ در شرایط خوبی نسبت به مابقی کشور‌های دنیا نیستیم، گفت: اگر معدن کار ذغال‌سنگ قیمت واقعی ذغال‌ را بگیرد و حتماً برای توسعه معادن ذغال سنگ به سراغ تکنولوژی جدید می‌رود و به همان نسبت حوادث کاهش پیدا می‌کند.

    صمدی با اشاره به برگزاری کمیته پشتیبانی ذغال‌سنگ برای بررسی مشکلات فعالان این حوزه در سال 99، افزود: دو سالی است که حقیقتاً یک بار هم یک جلسه در این حوزه برگزار نشده است. این امر نشان می‌دهد دولت چندان اهمیتی به این حوزه نمی‌دهد اگر به این حوزه اهمیت می‌داد حوادث هم کاهش پیدا می‌کرد و حتی اشتغال زایی و درآمد دولت در این حوزه افزایش پیدا می‌کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر