تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای IDTechEx مطرح کرد

سیستم‌های ذخیره انرژی عامل افزایش ۲،۳میلیون تنی تقاضای مس

عصر معدن- به گفته Na Jiao تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای IDTechEx، سیستم‌های ذخیره انرژی تا سال ۲۰۲۹، تقاضای سالانه مس را ۲،۳ میلیون تن افزایش خواهد داد.;

سیستم‌های ذخیره انرژی عامل افزایش ۲،۳میلیون تنی تقاضای مس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مس پرس، به گفته این تحلیل‌گر، کل تقاضای تجمعی مس برای سیستم‌های ذخیره انرژی در طول دهه آینده کمی بیش از 9 میلیون تن خواهد بود. سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی و به‌طور خاص فناوری باتری، اغلب به‌عنوان عاملی با پتانسیل بسیار بالا برای کاهش آلودگی در نظر گرفته می‌شود.

    بر پایه گفته خانم Na، فناوری‌های ذخیره‌سازی انرژی در اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و همچنین ایستگاه‌های ذخیره انرژی، قابلیت استفاده زیادی دارد.
    در نشست شورای مس در سیاتلِ ایالات‌متحده اعلام شد، باتری لیتیوم یون، وابسته به برخی عناصر است که در حال حاضر در خودروها استفاده نمی‌شود، مانند لیتیوم و گرافیت. علاوه بر این، باتری‌های لیتیوم یون به برخی عناصر دیگر نیز وابسته است، مانند نیکل، کبالت و مس که این روند موجب افزایش چشمگیر مصرف این عناصر می‌شود.
    تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای IDTechEx خاطرنشان کرد: مس به‌عنوان کالِکتور آنود برای سلول‌های لیتیوم یون مورداستفاده قرار می‌گیرد و به دلیل مسائل خوردگی نمی‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد. همچنین از مس در اتصالات برق، مانند کابل‌ها و سیم‌کشی‌ها نیز استفاده می‌شود. در سطح سلول‌های باتری نیز، تقاضای مس عمدتاً به شکل فویل مس است که به‌عنوان کالکتور آنود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    موسسه IDTecha پیش‌بینی می‌کند که فروش بازار خودروهای الکتریکی ازجمله اتومبیل‌ها، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و ون‌ها طی ده سال آینده سالانه 52 میلیون دستگاه افزایش یابد و متعاقباً تقاضا برای باتری‌ها سالانه حدود 3،1 ترا وات‌ساعت بیش‌تر شود.
    افزایش سریع تولید خودروهای الکتریکی به کاهش بیش‌تر هزینه باتری‌های لیتیوم یون منجر خواهد شد.
    کمپانی IDTechEX معتقد است که پیل‌های سوختی نیز در دهه آینده عمدتاً در اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به‌ کار برده خواهد شد و حجم کل بازار آن تا سال 2029 کمی بیش از 800 هزار دستگاه در سال خواهد بود.
    تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای IDTechEx پیش‌بینی می‌کند که باتری‌ها و پیل‌های سوختیِ مورد استفاده در بخش اتوبوس، تقاضای مس در بخش انرژی را تا سال 2029 به میزان 175 هزار تن افزایش خواهد داد. این افزایش به‌طور عمده ناشی از توسعه اتوبوس‌های الکتریکی پاک خواهد بود.
    درعین‌حال، موسسه IDTechEx پیش‌بینی می‌کند که استفاده از باتری‌ها و پیل‌های سوختی در ون‌ها و وانت‌ها تا سال 2029 تقاضای مس را سالانه 1،1 میلیون تن افزایش خواهد داد.
    تاثیر وسایل الکتریکی بر افزایش سالانه تقاضای مس در بخش ذخیره انرژی
    طبق گفته Na، برقی شدن خودروها موجب افزایش سالانه تقاضای مس در بخش ذخیره انرژی از 58 هزار تن در سال 2019 به بیش از یک‌میلیون تن در سال 2029 خواهد شد.
    یک کیلووات ساعت، واحد انرژی است که معمولاً برای برق استفاده می‌شود و شاخص اصلی مورد استفاده برای توصیف ظرفیت باتری لیتیوم یون است. در یک باتری خودروی تسلا مدل 90 کیلووات ساعت، حدود 30 کیلوگرم مس برای کالکتور باتری لیتیوم یون استفاده می‌شود.
    وی افزود: به‌طورکلی با بهبود عملکرد سلول، شدت مصرف مس سلول‌های لیتیوم یون کاهش می‌یابد؛ اما باوجود اینکه چندین عامل ممکن است باعث کاهش تقاضای مس مورد مصرف سلول‌ها و باتری‌ها شوند، این به این معنا نیست که تقاضای کل مس کاهش می‌یابد.
    همچنین Na اضافه کرد: طی ده سال آینده، باتری‌های نسل دوم می‌توانند تقاضای مس در ایستگاه‌های ذخیره انرژی را تا سال 2029 حدود 75 هزار تن کاهش دهند. بر اساس تئوری، باتری‌های نسل دوم به‌اندازه کافی بزرگ خواهد بود تا کل تقاضای موردنیاز برای ایستگاه‌های انرژی را پس از سال 2020 پوشش دهند و عرضه این نسل از باتری‌ها بیش از نیاز بازار خواهد بود. بااین‌وجود، استفاده از باتری‌های نسل دوم در ایستگاه‌های انرژی در حال حاضر بستگی به بسیاری از عوامل مانند هزینه‌های بازپرداخت، قیمت باتری جدید و قیمت مواد خام دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر