واردات ۸۰۰ میلیون دلاری زغال سنگ در سال گذشته

عصر معدن- دبیر انجمن زغال سنگ ایران از واردات ۸۰۰ میلیون دلاری زغال سنگ در سال گذشته خبر داد و گفت: با داشتن ۱۲ میلیارد تن ذخیره، تبدیل به وارد کننده بزرگ زغال سنگ شدیم.;

واردات ۸۰۰ میلیون دلاری زغال سنگ در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صداوسیما، سعید صمدی گفت: پارسال حدود یک میلیون و 750 هزار تن کنسانتره زغال سنگ تولید داخلی داشتیم که تقریباً یک میلیون و 500 هزار تن نیز زغال سنگ وارد شد.

    وی ادامه داد: طبق آخرین آمار در دو ماه نخست امسال 262 هزار تن زغال سنگ به ارزش 114 میلیون دلار وارد کشور شده است که حکایت از افزایش 13 درصدی در مقایسه با پارسال دارد.

    دبیر انجمن زغال سنگ ایران با بیان اینکه متأسفانه چند سالی است که روند تولید زغال سنگ در کشور، روند مناسبی نیست، گفت: دلیل اصلی آن قیمت گذاری دستوری روی زغال سنگ است و این قیمت گذاری دستوری و قیمت گذاری تکلیفی به نحوی است که عملاً کارگر معدن زغال سنگ که در عمق زمین کار می‌کند باید به گونه‌ای به بخش فولاد یارانه بدهد.

    صمدی افزود: پارسال قیمت یک تن زغال سنگ وارداتی حدود 16 میلیون تومان و قیمت زغال سنگ تولید داخلی 4 میلیون تومان بود که چنین اختلافی بین قیمت زغال سنگ داخلی و وارداتی وجود دارد.

    وی ادامه داد: در مجموع بالا رفتن قیمت تمام شده و ثابت ماندن قیمت زغال سنگ موجب شده تا بخشی از توسعه‌ها و آماده سازی‌ها متوقف شود و این روندی است که متأسفانه در حوزه زغال سنگ شاهد هستیم در حالی که کشور ما می‌تواند به تولید کننده قابل توجه زغال سنگ حتی در منطقه تبدیل شود.

    صمدی درباره اکتشافات زغال سنگ نیز گفت: زغال سنگ تنها کانی است که به اندازه کافی اکتشاف شده است، یعنی اگر با ظرفیت فعلی تولید کنیم، به اندازه حداقل 300 سال زغال سنگ اکتشاف شده داریم.

    وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات نیز وقتی که معدن توسعه پیدا نکند، طبیعتاً کسی به دنبال ماشین‌آلات نمی‌رود. البته یکسری مشکلات در بحث واردات ماشین‌آلات وجود دارد، اما مهمتر از مشکلات ماشین‌آلات بحث قیمت غیر منطقی زغال است که عملاً که موجب پایین آمدن تولید شده است.

    دبیر انجمن زغال سنگ ایران گفت: تقریباً همه معادن زغال سنگ ما زیرزمینی هستند که در عمق اکتشافات نیز مشکلاتی وجود دارد و شرایط کاری خیلی سخت است. از طرفی دیگر معادن زغال سنگ جزو معدود حوزه‌های معدنی هستند که با یک سرمایه‌گذاری کوچک تعداد زیادی اشتغال ایجاد می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر