اکتشافات معدنی مبتنی بر الگوهای توسعه پایدار

عصر معدن- هومان خواجه نصیری/ مشاور توسعه بازار در حوزه صنایع معدنی;

اکتشافات معدنی مبتنی بر الگوهای توسعه پایدار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    امروزه مواد معدنی و فلزات نقشی بنیادی در اقتصاد جوامع مدرن ایفا می‌کنند و بدون شک برای کشورهای معدنی، توسعه اکتشافات رسالتی اجتناب ناپذیر شده است.
    حال اینکه توسعه اکتشافات اگر منطبق با الگوهای توسعه پایدار نباشد، در دراز مدت شرایط اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی هر منطقه معدنی‌ایی را به مخاطره می‌اندازد و در این زمان، حتی اشتغال ایجاد شده و توسعه زیر ساخت‌ها هم کام مردم آن منطقه را شیرین نمی‌کند. 
    گرچه توسعه فعالیت های معدنی نقش شایانی در رونق اقتصادی هر منطقه‌ای دارد اما باید توجه داشت منابع معدنی‌، تجدید ناپذیر هستند و ارزش آفرینی از آنها نیازمند استفاده از ذخایر آبی و مصرف انرژی زیادی است، درنتیجه در تعادل نگهداشتن این عوامل حیاتی در طول عمر یک معدن، ضرورت توجه به اصول توسعه پایدار را صد چندان می کند.
    علاوه بر این موضوع جدیدترین بررسی ها نشان می‌دهد معادن فلزی به تنهایی  ١٥ میلیارد تن باطله در سال بر جای می‌گذارند.
    در سال ٢۰١٥ وقتی سد باطله معدن Mineracao در برزیل تخریب شد، حدود ٥۰میلیون‌متر مکعب باطله، در امتداد بزرگترین رودخانه برزیل به طول ٦٥۰ کیلومتر جاری شد و حیات انسانی، گیاهی و حیوانی منطقه را چنان دستخوش آثار مخربی کرد که زدودن آنها به نقل از مقامات این کشور به ٣۰ سال زمان نیاز دارد!
    در مبحث اکتشاف، یکی دیگر از بحث‌های چالشی، اختلافات حقوقی و قانونی بین سرمایه گذار با معارضان محلی و سازمان محیط زیست است. در آمار جهانی هم از هر ٨طرح دعوی حقوقی توسط سرمایه‌گذاران، یکی به سرمایه گذاران معدنی اختصاص دارد.
    در بسیاری موارد فقدان یا ضعف چارچوب‌های قانونی لازم و جامع نبودن قراردادها باعث بروز چنین اختلافاتی می‌شود که متاسفانه حل برخی از آنها چندین سال بطول می انجامد.
    در حالی که تعامل منطقی، آگاهانه و مسولانه سه رکن فوق الذکر در یک بستر قانونی جامع، می‌تواند با رفع دغدغه‌های طرف‌های درگیر، منافع عمومی را به دنبال داشته باشد.
    اهمیت دسترسی به فناوری‌های نوین در اکتشافات معدنی نیز انکار ناپذیر است چرا که می‌تواند با افزایش اثربخشی فعالیت‌های اکتشافی و کاهش ریسک‌ها، حاشیه سود بیشتری را نوید دهد. هر چند استفاده از برخی از این تجهیزات پیشرفته مثل پهبادها نیاز به صدور مجوزهای خاص امنیتی دارد که چندان سهل الوصل نیستند.
    لازم به ذکر است انجام مطالعات، تدوین استراتژی‌ها و طراحی مدل‌های اکتشافی باید از یکپارچگی لازم با برنامه های استخراجی و فرآوری و ایجاد صنایع پایین دستی، برخوردار باشد، تا بتوانیم در توسعه پایدار صنایع معدنی کشورمان به دستاوردهای چشمگیر نائل شویم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر