نابودی یک میلیون شغل در بخش زغال‌سنگ

عصر معدن- نتایج یک تحقیقات نشان داد صنعت جهانی زغال‌سنگ ممکن است تا سال ۲۰۵۰، حدود یک میلیون شغل را حذف کند.;

نابودی یک میلیون شغل در بخش زغال‌سنگ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، صدها معدن که کارگران زیادی در آنجا مشغول به کار هستند، در دهه‌های آینده به پایان عمر خود رسیده و تعطیل می‌شوند و کشورها، منابع انرژی کم کربن را جایگزین زغال سنگ می‌کنند.

    اما اندیشکده آمریکایی «گلوبال انرژی مونیتور» هشدار داد اکثر معادنی که احتمالا بسته می‌شوند، هیچ برنامه‌ای برای گسترش عمر فعالیت‌هایشان یا مدیریت گذار به سوی یک اقتصاد پسا زغال سنگ ندارند.

    دوروتی می، مدیر پروژه رصد معدن زغال سنگ جهانی این اندیشکده گفت: دولت‌ها باید برنامه‌هایی برای تضمین عدم آسیب کارگران از گذار انرژی، تهیه کنند. تعطیلی معادن زغال سنگ، اجتناب ناپذیر است اما مشقت اقتصادی و مشکلات اجتماعی کارگران نه.

    «گلوبال انرژی مونیتور» به بررسی 4300 معدن فعال و پروژه معدن زغال سنگ در سراسر جهان پرداخته است که مجموعا 2.7 میلیون کارگر را پوشش می‌دهند. طبق یافته‌های این اندیشکده، بیش از 4000 کارگر در معادنی مشغول به کار هستند که قرار است فعالیتشان را پیش از سال 2035 متوقف کنند.

    طبق برآورد این اندیشکده، اگر قرار باشد حذف زغال سنگ برای محدود کردن گرمایش جهانی اجرایی شود، تنها 250 هزار معدنچی معادل کمتر از 10 درصد نیروی کار فعلی، در سطح جهانی، ضروری خواهند بود.

    صنعت زغال سنگ چین که بزرگترین صنعت جهان است، در حال حاضر بیش از 1.5 میلیون نیروی کار را به خدمت گرفته است. از یک میلیون شغل زغال سنگ که پیش بینی می‌شود تا سال 2050، در سطح جهانی حذف شود، بیش از 250 هزار شغل در استان شانکسی چین خواهد بود.

    بر اساس گزارش رویترز، بخش زغال سنگ چین در دهه‌های اخیر چند دوره تغییرات اساسی را پشت سر گذاشته و بسیاری از مناطق معدنی در شمال و شمال شرقی این کشور پس از تعطیلی معادن روباز، برای یافتن منابع جایگزین رشد و اشتغال، به سختی تلاش می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر