اهداف زیست محیطی، تقاضای زغالسنگ را کاهش می دهد

عصر معدن- پیش بینی می شود تقاضای جهانی ذغال سنگ طی سال های آینده کاهش یابد که در راستای تحولات و تحقق اهداف زیست محیطی خواهد بود.;

اهداف زیست محیطی، تقاضای زغالسنگ را کاهش می دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایمیدرو، سازمان بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود از پیش بینی کاهش تقاضای این ماده معدنی به دلیل سیاست های اخیر این صنعت خبر داد و افزود: اقدام های جدی برای هدایت کاهش تقاضای زغالسنگ در راستای تحقق اهداف بین المللی آب و هوایی مورد نیاز است.

    بنابراین گزارش، تقاضای جهانی زغالسنگ در سال 2023 میلادی با رشد 1.4 درصدی برای نخستین بار از 8 میلیارد و 500 میلیون تن فراتر رفت. اگرچه، طی این مدت، میزان مصرف زغالسنگ در کشورهای پیشرفته کاهش یافت به گونه ای که در اتحادیه اروپا و ایالات متحده هرکدام با افت بی سابقه 20 درصدی به ثبت رسید. اما در کشورهای دارای اقتصاد نوظهور و در حال توسعه تقاضای زغالسنگ شاهد افزایش بود، به عنوان مثال هند رشد تقاضای 8 درصدی و چین نیز رشد 5 درصدی را به دلیل افزایش تقاضای برق در سال 2023 میلادی رقم زدند.

    با این حال، تقاضای جهانی زغالسنگ در سال 2026 میلادی نسبت به سال جاری میلادی شاهد افت 2.3 درصدی خواهد بود که منشا اصلی آن توسعه ظرفیت های استفاده از انرژی های تجدید پذیر است.

    بیش از نیمی از ظرفیت توسعه انرژی های تجدید پذیرجهان در چین روی خواهد داد که در حال حاضر نیز مصرف کننده حدود نیمی از زغالسنگ جهان است. بنابراین، پیش بینی می شود میزان تقاضای زغالسنگ این کشور طی سال 2024 میلادی و نیز تا سال 2026 میلادی کاهش یابد. چشم انداز زغالسنگ چین تحت تاثیر سرعت جایگزینی انرژی پاک، شرایط آب و هوایی و تغییرات ساختاری در اقتصاد این کشور است.

    چین، هند و اندونزی بزرگترین تولیدکنندگان جهانی زغالسنگ هستند و حدود 70 درصد از تولید این ماده معدنی را در اختیار دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر