سیلاب‌ها فرصتی مناسب برای صنایع سنگان

عصر معدن- رئیس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: سیلاب‌هایی که در نتیجه بارش باران در منطقه سنگان خواف جاری شده فرصتی است که سهم صنایع فولادی مستقر در آن منطقه از آب افزایش یابد.;

سیلاب‌ها فرصتی مناسب برای صنایع سنگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، حسین حسین زاده با بیان این مطلب در ادامه  افزود: صنایع فولادی در منطقه خواف برای تولید نیاز به آب کافی دارند و از سویی دیگر به علت خشکسالی، تامین آب طی سالهای گذشته برای صاحبان صنایع این منطقه دشوار شده است.
    وی اضافه کرد: صاحبان صنایع فولادی در منطقه خواف قادر به برداشت سهم مناسبی از سفره های آب‌های زیرزمینی نبودند و طی سال‌های گذشته طرح‌هایی مبنی بر انتقال آب از شهرهای نزدیک به این منطقه یا انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان مطرح شد.
    رئیس انجمن تخصصی مواد معدنی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه با تغییرات اقلیمی به وجود آمده و بارش باران و جاری شدن سیلابها در منطقه خواف بهتر است سهم صنایع فولادی در سنگان از آب آن منطقه بیشتر شود.
    حسین زاده افزود: صنایع فولادی مستقر در منطقه سنگان خواف سهم زیادی در اشتغال استان دارند و تعطیلی آنها تاثیر قابل توجهی بر جامعه خواهد داشت.
    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی نیز در این باره گفت: عده ای مخالف تغییر کاربری بخشی از چاههای کشاورزی منطقه سنگان خواف برای تامین آب مورد نیاز صنایع فولادی هستند.
    حبیب الله ترشیزیان با بیان این که مقدار آبی که صنایع فولادی سنگان از آب چاهها نیاز دارند در برابر سهم زیاد حوزه کشاورزی از آب منطقه بسیار ناچیز است افزود: هم اینک از کل آب مصرفی در خراسان رضوی سهم آب آشامیدنی سه تا پنج درصد، سهم بخش صنعت و معدن حدود چهار درصد و سهم بخش کشاورزی 90 درصد است.
    وی ادامه داد: اگر آب مورد نیاز بخش صنایع معدنی خراسان رضوی را تامین نکنیم و همه آب را به بخش کشاورزی بدهیم پس مزیت نسبی در کدام بخش از اقتصاد قرار می گیرد.
    معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سَنگان شهری مرزی در شهرستان خواف استان خراسان رضوی است که به دلیل برخورداری از یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن با عیار 63 درصد به عسلویه شرق کشور شهرت یافته است و برآوردها گویای وجود 1.2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در این منطقه است.
    علی رسولیان افزود: میزان تولید خراسان رضوی 12 میلیون و 500 هزار تن گندله، شش میلیون تن کنسانتره و یک میلیون و 600 هزار تن فولاد خام در سال است که قرار است ظرفیت تولید فولاد خام در این استان سالانه به 10 میلیون تن برسد.
    وی ادامه داد: هدف از اجرای طرحهای فولادی در منطقه سنگان خواف، جلوگیری از خام فروشی بوده است که هم اکنون این اتفاق در منطقه افتاده است و زنجیره فولاد از خرد کردن سنگ تا تولید آهن اسنفجی و فولاد در حال تکمیل است.
    معاون استاندار خراسان رضوی درباره تامین آب مورد نیاز صنایع فولاد منطقه سنگان خواف هم گفت: صاحبان صنایع فولاد مستقر در این منطقه از چاههای آب موجود سهم قابل توجهی نداشته اند و با کمبود آب مواجه بودند.
    رسولیان افزود: در نشست این هفته شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی موضوع تامین آب صنایع فولاد از محل سیلابهای ناشی از ریزش باران مطرح و مقرر شد در صورتی که فعالان اقتصادی آن منطقه در عملیات مربوط به آبخیزداری و آبخوان داری مشارکت کنند بتوانند به اندازه همکاری خود سهم بیشتری از آب منطقه به دست آورند.
    سرپرست فرمانداری خواف نیز در این باره گفت: از ابتدای سال آبی جاری یعنی مهر ماه 1397 تاکنون 200 میلی متر باران در شهرستان خواف باریده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته پنج برابر افزایش یافته است و بیشترین میزان بارندگی در دو هفته ابتدایی فروردین ماه کنونی رخ داد.
    عبدالرضا سپهری افزود: بارندگیهای شدید منجر به جاری شدن سیلاب شده که این سیلاب از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون 100 میلیارد ریال به بخشهای مختلف این شهرستان خسارت وارد کرده است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر