ترکیه بزرگترین تولیدکننده برق زغال‌سوز در اروپا می‌شود

عصر معدن- ترکیه امسال از آلمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده برق اروپا با استفاده از زغال سنگ، سبقت می‌گیرد زیرا تورم بالا باعث شده است تولیدکنندگان برق، خرید گاز طبیعی گران‌قیمت را کاهش داده و از سوخت ارزان‌تر استفاده کنند.;

ترکیه بزرگترین تولیدکننده برق زغال‌سوز در اروپا می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، داده‌های اندیشکده زیست محیطی امبر (Ember) نشان داد ترکیه رکورد 117.6 تراوات ساعت برق با سوزاندن زغال‌سنگ تولید کرده است که انتشار 118 میلیون تن دی اکسید کربن و گازهای مرتبط با آن را در سال 2023 به دنبال داشت.

    این میزان تولید با 117.9 تراوات ساعت تولید برق آلمان که رکوردار تولید برق زغال سوز در اروپاست، قابل مقایسه بوده و فراتر از 97 تراوات ساعت برق تولید شده در لهستان است که وابسته‌ترین سیستم برق اروپا به زغال‌سنگ را دارد.

    سه تولیدکننده بزرگ برق با استفاده از زغال‌سنگ در اروپا

    هر دو کشور آلمان و لهستان، کاهش سالانه چشمگیر تولید برق با مصرف زغال‌سنگ در سال 2023 را داشتند و متعهد شدند مصرف زغال‌سنگ را به میزان بیشتری کاهش داده و به موازات آن، استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق را به سرعت افزایش دهند.

    در مقابل، سال 2023 دومین سالی بود که تولید برق زغال سوز در ترکیه افزایش پیدا کرد. در شرایطی که ترکیه با یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان دست و پنجه نرم می‌کند، تولیدکنندگان برق این کشور همچنان به استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق علاقه نشان می‌دهند.

    نرخ تورم سالانه ترکیه در سال 2023، به 64.77 درصد رسید که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان بود و در فضای نرخ بهره پایین و افزایش شدید قیمت‌ها در بخش‌های متعدد اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال میلادی گذشته، روی داد.

    بانک مرکزی ترکیه برای مهار تورم، سیاست افزایش نرخ بهره از پایین 9 درصد به بیش از 42 درصد در نیمه دوم سال را در دستور قرار داد. افزایش نرخ بهره، روند افزایش قیمت را آهسته کرد اما اقتصاددانان انتظار دارند سیکل افزایش نرخ تا اواسط سال 2024 و پیش از این که شاخص تورم کاهشی شود، ادامه پیدا کند.

    ارزش لیر ترکیه در بازارهای مبادله ارزی، به شدت کاهش پیدا کرده و طبق اطلاعات شرکت مالی LSEG، نرخ مبادله لیر در برابر دلار آمریکا، از ژوئن، حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

    تورم و تولید برق

    برای تولیدکنندگان برق که برای تولید برق، به شدت به واردات سوخت وابسته است، افزایش سریع نرخ بهره و ضعیف شدن ارزش لیر، در کاهش قدرت خرید گاز طبیعی و به خصوص گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) گران قیمت، منعکس شده است.

    طبق آمار شرکت تحقیقاتی کپلر، آمار وارادات ال‌ان‌جی ترکیه در سال 2023 از سطح سال 2022، به میزان 8.2 درصد کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین میزان از سال 2019 رسیده است. در نتیجه واردات پایین‌تر گاز، تولیدکنندگان برق ناچار شده‌اند تولید برق گازسوز را به همان اندازه کاهش داده و به 66 تراوات ساعت برسانند.

    بنا بر آمار اندیشکده امبر، برای جبران کاهش استفاده از گاز، شرکت‌های نیرو، تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ را بر مبنای سالانه 3.5 درصد افزایش دادند و به رکورد جدیدی رساندند و همزمان، سهم زغال‌سنگ از سبد تولید ملی برق، از 35.4 درصد در سال 2022، به 37 درصد در سال 2023 افزایش یافت.

    آمار کپلر نشان داد مجموع واردات زغال‌سنگ به ترکیه، تقریبا ثابت بود و به حدود 39.3 میلیون تن رسید اما در منابع خرید، تغییرات فاحشی دیده شد. میزان خرید ترکیه از روسیه که برای قیمت تخفیف‌دار صادرات انرژی خود پس از جنگ اوکراین معروف شده است، به 22.8 میلیون تن رسید که 25 درصد افزایش سالانه داشت. روسیه همچنین سهم 58 درصدی از صادرات زغال‌سنگ ترکیه داشت که در مقایسه با 46 درصد در سال 2022 و کمتر از 20 درصد در سال 2018، افزایش داشت.

    به موازات واردات میزان بیشتری زغال‌سنگ از روسیه، خرید ترکیه از کلمبیا، آفریقای جنوبی، استرالیا و آمریکای شمالی در سال 2023 کاهش یافت و با وجود ثابت ماندن حجم واردات زغال سنگ، به صرفه جویی ارزی قابل توجه برای واردکنندگان منتهی شد.

    از آنجا که شرکت‌های نیرو همچنان از افزایش هزینه‌ها تحت فشار قرار دارند، با وجود رشد مداوم سهم منابع تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی، زغال‌سنگ روسیه احتمالا رکن مهمی در تولید برق ترکیه در سال 2024، خواهد ماند.

    بر اساس گزارش رویترز، و اگر تولید برق زغال سوز در آلمان ثابت بماند، ترکیه احتمالا به عنوان بزرگترین تولیدکننده برق زغال سوز اروپا در سال میلادی جاری ظاهر می‌شود و توجه جدیدی را به جنوب اروپا به عنوان مرز کلیدی در تداوم اقدامات گذار انرژی معطوف می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر