تولید بیش از یک چهارم برق جهان با زغال‌سنگ

عصر معدن- آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد مصرف زغال سنگ در سال ۲۰۲۲، با رشد ۳.۳ درصدی، به رکورد جدید ۸.۳ میلیارد تن رسید و در ۳۶ درصد از کل تولید برق جهان سهم داشت.;

تولید بیش از یک چهارم برق جهان با زغال‌سنگ
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا ، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود از بازار زغال‌سنگ، اعلام کرد با وجود ضعیف‌تر شدن اقتصاد جهانی، تقاضا برای زغال‌سنگ در بسیاری از نقاط جهان افزایش پیدا کرد که تا حدود زیادی به دلیل قابل دسترس بودن و ارزان‌تر بودن آن در مقایسه با گاز بوده است.

    طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، 10440 تراوات ساعت برق با استفاده از زغال سنگ در سال 2022 تولید شد که 36 درصد از کل تولید برق جهان بوده است.

    از نظر جغرافیایی، تصویر یکدستی در سال 2023 وجود ندارد. تقاضا برای زغال‌سنگ در نیمه اول سال میلادی جاری در آمریکا و اتحادیه اروپا، به ترتیب 24 درصد و 16 درصد کاهش پیدا کرد که سریع‌تر از انتظار بود. با این حال، تقاضای چین و هند که دو مصرف کننده بزرگ جهان هستند، بیش از پنج درصد در نیمه اول سال رشد داشت و افت مصرف در نقاط دیگر را جبران کرد.

    طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن از جمله گازهای آلاینده ای هستند که با سوزاندن زغال سنگ، تولید می شوند.

    بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، به گفته کیسوکه ساداموری، مدیر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، زغال‌سنگ بزرگترین منبع انتشار کربن در بخش انرژی است و در اروپا و آمریکا، رشد انرژی پاک، کاهش اساسی استفاده از زغال سنگ را به دنبال داشته است. اما تقاضا در آسیا حتی با وجود این که بسیاری از اقتصادهای این منطقه، به طور قابل توجهی منابع انرژی تجدیدپذیر را افزایش داده اند، همچنان بالا مانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر