رئیس خانه معدن ایران هشدار داد:

معادن زغال باید خانه امن صنعت معدنکاری کارگران شود

عصر معدن- رئیس خانه معدن ایران با گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر اظهار کرد: سالگرد حادثه تلخ معدن زغال سنگ زمستان یورت فرا رسیده و همچنان سایه خطر بر سر معادن زغال‌سنگ ایران و نیروی انسانی آنها سنگینی می‌کند.;

معادن زغال باید خانه امن صنعت معدنکاری کارگران شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، به گفته محمدرضا بهرامن سال‌های گذشته به صورت پی در پی نسبت به وضعیت معادن زغال هشدار داده‌ بودیم و گزارش کمیته زغال سنگ خانه معدن نشان داده بود که ایمنی معادن زغال کشور وضعیت مناسبی ندارند و فاقد استانداردهای مرسوم هستند. زیرا نبود سرمایه‌گذاری کافی در معادن زیرزمینی به ویژه معادن زغال‌سنگ سبب شده این معادن از تکنولوژی‌ها و تجهیزات لازم برخوردار نشوند و به همین دلیل هر لحظه نگران رخ دادن حادثه ناخوشایند در معادن زغال باشیم.

    وی ادامه داد: گزارش‌‌های به دست آمده از وضعیت معادن زغال سنگ گویای این است که نباید حادثه معدن زمستان یورت را آخرین فاجعه در بخش معدن بدانیم همانطور که کشته شدن 43 نفر از نیروی انسانی این معدن زنگ خطری بود برای اینکه فراموش نشود همچنان معادن زغال سنگ کشور از نبود تجهیزات ایمنی نظیر دستگاه‌های هشدار دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره‌های معادن رنج می‌برند و ممکن است هر لحظه با خطر مواجه شوند و بر اثر انفجاری مهیب یا ریزش سقف و دیواره‌ها، کارکنان معدن در این انفجارها بسوزند و زیر ده‌ها تن سنگ و خاک قرار گیرند.

    او با بیان اینکه انباشت گاز در بخش تونل‌های معدن دلیل انفجار در معدن زمستان یورت بود، مطرح کرد: اغلب تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده در معادن زغال سنگ کشور فرسوده و قدیمی هستند و کارایی خود را از دست داده‌اند. همچنان می‌بینیم که واحدهای معدنی از این ماشین‌آلات که کمترین بهره‌وری را دارند، استفاده می‌کنند در حالی که این ماشین‌آلات باعث اتلاف وقت و توان نیروی انسانی مجرب و متخصص کشور خواهد شد و بهره‌وری معادن زغال را به شدت پایین می‌آورد.
    رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: با نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی همچنین جذب سرمایع‌گذاری‌های جدید در بخش معدن باید از خطرات در کمین نشسته معادن زغال جلوگیری کرد و اجازه نداد حادثه دیگری باعث ایجاد ضایعات جانی و مالی شود. هر اتفاق ناگواری که در معادن زغال سنگ کشور رخ دهد، سلامتی نیروی انسانی واحدهای معدنی کشور را تهدید می‌کند و ممکن است جان تعداد بسیاری از کارگرها، تکنسین‌ها و مهندسان کشور را به خطر اندازد و هیچ‌گاه نتوان خسارات ناشی از این حوادث را جبران کرد.
    بهرامن با بیان اینکه جامعه معدنی کشور از تکرار این قبیل حوادث در معادن زغال سنگ کشور نگران است، گفت: وضعیت کنونی برخی معادن سنتی زغال سنگ به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ایمنی و شیوه سنتی بهره‌برداری نگران‌کننده است ضمن اینکه تعداد این معادن کم نیستند. به همین دلیل بهتر است این معادن به صورت مستمر تحت نظارت و ارزیابی قرار بگیرند و دولت و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان نظام مهندسی معدن بستری فراهم کنند تا معدنکاری در این معادن با اصول ایمنی و رعایت استانداردها همراه شود و با تزریق سرمایه‌های جدید معادن زغال کشور مجهز به تکنولوژی و تجهیزات ایمنی بروز شود.
    او در پایان با بیان اینکه یاد کارگران جان باخته معدن زمستان یورت آزادشهر را گرامی می‌داریم، افزود: امیدواریم در سال جدید روند نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات ایمنی معادن زغال سنگ کشور شتاب بگیرد و معادن زغال‌سنگ ایران برای کارگران تبدیل به خانه امن صنعت معدنکاری شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر