بهره برداری از تهویه جدید در اولین سالگرد حادثه «زمستان یورت»

عصر معدن- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان گفت: با گذشت نزدیک به یک سال از حادثه زمستان یورت، اکنون معدن فعال بوده و کارگران مشغول به کار هستند.;

بهره برداری از تهویه جدید در اولین سالگرد حادثه «زمستان یورت»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸:۰۰

    حسینقلی قوانلو در گفت و گو با پایگاه خبری «عصرمعدن» با بیان اینکه در شرایط کنونی بیش از 300نفر در معدن زمستان یورت مشغول به کار هستند درخصوص وضعیت کنونی این معدن اظهار کرد: بعد از حادثه انفجار معدن، در  5ماه نخست، تنها بخش نگهداری معدن فعال بود و کارگران از بیمه بیکاری استفاده می کردند. در واقع این معدن در 3 تونل مختلف کار می کرد که در یکی از تونل‌ها این حادثه رخ داد اما در ادامه کار، تونل‌های بعدی کم کم راه اندازی شد و تقریبا تمامی کارگران به معدن بازگشتند.
    به گفته وی، طبق مصوبه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بازبینی معدن داده بود، قرار شد تا شرایط معدن بازبینی شود. بر این اساس قرار بر این شد تا طرح تهویه جدید برای معدن در نظر گرفته شود به این ترتیب قراردادی با دانشگاه شاهرود بسته شد تا تهویه‌ای جدید برای معدن زمستان یورت ساخته شود تا دوباره شاهد حوادث تلخی همچون اتفاقی که در سال گذشته رخ داد نباشیم.
    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: دانشگاه شاهرود طراحی برای تهویه جدید معدن انجام داده که اکنون در حال اجراست و قول داده اند تا چند روز آینده و سالگرد حادثه زمستان یورت این تهویه جدید برای زمستان یورت به بهره برداری برسد؛ بعد از این مرحله بازرسان اداره کار نیز از این طرح بازدید خواهند کرد تا در صورت رفع شدن مشکلات و چالش های موجود در معدن زمستان یورت، حتی بتوان فعالیت استخراجی در معدن را نیز مجددا آغاز کرد.
    قوانلو همچنین درخصوص دریافت مطالبات معدنکاران گفت: تمامی مطالبات کارگران معدن و خانواده های آنها در چند ماه نخست بعد از حادثه پرداخت شد و حتی مطالبات معوقه هم گرفته شده و ممکن است اکنون مانند دیگر معادن زغال‌سنگ کشور تنها 2 ماه حقوق مطالبه داشته باشند.
    وی در خصوص اینکه کارفرما به عنوان مقصر حادثه معدن زمستان یورت شناخته شده و اکنون شرایط در معدن به چه صورت است نیز اظهار کرد: بعد از انجام تحقیق و بررسی فراوان از سوی کمیته حقیقت یاب و دیگر افرادی که مسئول این موضوع بودند کارفرما مقصر شناخته شد؛ اما اکنون بر آن بخش از حکم که کارفرما را مقصر شناخته شده اعتراضاتی شده و در مرحله تجدید نظر  قرار دارد.
    به گفته وی، تا زمانی که حکم نهایی قضایی برای حادثه زمستان یورت صادر نشود کارفرمای معدن به کار خود در معدن ادامه می‌دهد. 13 اردیبهشت سال 96بود که انفجار در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ زمستان یورت در استان گلستان و جانباختن 43 تن از کارگران این معدن کشور را داغ دار کرد.
    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» 13 اردیبهشت سال 96، در معدن زغال سنگ زمستان یورت استان گلستان انفجاری رخ داد که در نتیجه آن، جان باختن 43 تن از کارگران معدن بود. در واقع دلیل اصلی این انفجار در بسیاری از گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده، نبود تهویه مناسب برای معدن بود. از طرفی نبود آگاهی و آموزش لازم برای کارگران معدن برای اینکه به چه شکلی باید در معادن زغال سنگ که به عنوان پرخطرترین معادن در کشور شناخته می شوند نیز یکی دیگر از دلایل انفجار در معدن بود. چرا که گفته می شد وارد کردن باتری برای لوکوموتیو خاموش درون معدن نیز می‌تواند یکی از دلایل این انفجار باشد. اما در نهایت می‌توان گفت معادن زغال سنگ و کارگران معادن زیرزمینی پر خطر زغال سنگ، مظلوم ترین قشر از جامعه معدنی کشور هستند که با کمترین امکانات و تجهیزات ایمنی هر روز جان خود را در کف دست گرفته و به درون تونل‌های سیاه و تاریک قدم می‌گذارند تا لقمه نانی به دست آوردند..

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر