بزرگترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ را بشناسیم

عصر معدن- زغال سنگ که یکی منابع انرژی است، بزرگترین معادن آن در چین، هند، آمریکا و استرالیا قرار دارد.;

بزرگترین تولیدکنندگان زغال‌سنگ را بشناسیم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، زغال سنگ که از کربن تشکیل شده ، از زمانی که کشف شد به عنوان شکلی از انرژی که گرما تولید می‌کند، مورد استفاده بشر قرار گرفت و پس از آن در تولید برق و سپس به عنوان یک منبع انرژی برای اهداف صنعتی مصرف شد.
    زغال سنگ همچنین بزرگترین منبع انتشار دی اکسید کربن است که عامل بزرگ آلاینده محیط زیست به شمار می‌رود. با این‌همه کشورهای جهان طرح‌هایی را برای کاهش آلایندگی زغال سنگ طراحی می‌کنند. پایگاه "انرژی بیزنس ریویو" به استناد آمار شرکت BP به معرفی بزرگترین کشورهای تولیدکننده زغال سنگ جهان پرداخته است که عبارتند از:
    1- چین
    چین با تولید حدود 3411 میلیون تن زغال سنگ در سال 2016، در صدر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان زغال سنگ جهان قرار دارد. پرجمعیت‌ترین کشور جهان همچنین بزرگترین مصرف کننده این سوخت فسیلی نیز به شمار می‌رود. عمده ذخایر زغال سنگ چین در شمال و شمال غربی این کشور واقع شده است. معدن زغال سنگ روباز بزرگ چین در هائرووسو در منطقه خودمختار مغولستان داخلی قرار دارد. این معدن که توسط گروه شنهوآ اداره می‌شود تولیدش را در اکتبر سال 2008 آغاز کرد. چین سومین ذخایر بزرگ زغال سنگ جهان را در اختیار دارد و بیش از نیمی از زغال سنگ تولید شده در این کشور برای تولید برق مصرف می‌شود.
    2- هند
    تولید زغال سنگ هند در سال 2016 به بیش از 690 میلیون تن رسید و این کشور را در رتبه دوم فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده زغال سنگ جهان قرار داد. این کشور همچنین سومین واردکننده بزرگ زغال سنگ جهان پس از چین و ژاپن است. بیش از دو سوم ذخایر زغال سنگ هند در ایالت‌های شرقی بنگال غربی، چاتیسگار، جهارخند و اوریسا واقع شده‌اند. ماهاراشترا، آندراپرادش و مادهیاپرادش ایالت‌های دیگری هستند که ذخایر زغال سنگ قابل توجهی دارند.
    3- آمریکا
    آمریکا که تا چند سال قبل با تولید بیش از 900 میلیون تن زغال سنگ در رتبه دوم قرار داشت، با تولید بیش از 660 میلیون تن زغال سنگ در سال 2016 در رتبه سوم قرار گرفت. "پادر ریو باسین" وایومینگ و مونتانا، آپالاچیان باسین و ایلینویز باسین، مناطق بزرگ تولید زغال سنگ در آمریکا هستند. آمریکا بزرگترین ذخایر زغال سنگ جهان را در اختیار دارد که میزان آن حدود 251 میلیارد تن در سال 2016 برآورد شد. زغال سنگ در 25 ایالت آمریکا تولید می‌شود و وایومینگ، تگزاس، کنتاکی، وست ویرجینایا و پنسیلوانیا بزرگترین ایالت‌های تولیدکننده زغال سنگ این کشور هستند.
    4- استرالیا
    استرالیا با تولید حدود 492.8 میلیون تن زغال سنگ در سال 2016، چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان شناخته شد. زغال سنگ تقریبا در همه ایالت‌های استرالیا استخراج شده و بخش اعظمی از آن به خارج صادر می‌شود. عمده تولید زغال سنگ استرالیا در کوئینزلند و نیوساوت ولز است در حالی که ذخایر زغال سنگ قهوه‌ای عمدتا در ویکتوریا یافته می‌شود.
    5- اندونزی
    اندونزی حدود 434 میلیون تن زغال سنگ در سال 2016 تولید کرد و در رتبه پنجم فهرست بزرگترین کشورهای تولیدکننده زغال سنگ جهان جای گرفت. این کشور 25.5 میلیارد تن ذخایر زغال سنگ تا پایان سال 2016 داشت. بزرگترین منطقه تولیدکننده زغال سنگ در اندونزی، منطقه کالیمانتان شرقی است که حدود دو سوم از زغال سنگ اندونزی را تولید می‌کند و پس از آن سوماترا و کالیمانتان جنوبی قرار دارند.
    6- روسیه
    روسیه با تولید 385.4 میلیون تن زغال سنگ در سال 2016 در رتبه ششم جهان قرار گرفته است. بزرگترین مناطق تولیدکننده زغال سنگ روسیه، کوزباس، سیبری شرقی و کانسک آشینسک هستند. بیش از نیمی از زغال سنگ روسیه از معادن روباز استخراج می‌شود. بزرگترین معدن زغال سنگ روسیه، معدن راسپادس کایا در منطقه کِمِروو است.
    7- آفریقای جنوبی
    هفتمین کشور تولیدکننده بزرگ زغال سنگ جهان، آفریقای جنوبی با تولید 251.3 میلیون تن در سال 2016 است. این کشور عمده زغال سنگ خود را به اروپا، هند و چین صادر می‌کند. آفریقای جنوبی بیش از 90 درصد برق خود را از زغال سنگ تولید می‌کند. عمده زغال سنگ این کشور نزدیک سوازیلند که بخش شرقی آفریقای جنوبی است، تولید می‌شود. بزرگترین معدنکاران زغال سنگ آفریقای جنوبی، آنگلوامریکن، ایکس استراتا کول، بی اچ پی بیلیتون و اکسارو هستند.
    8- آلمان
    آلمان با تولید 176.1 میلیون تن در سال 2016، هشتمین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ جهان است. آلمان بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ قهوه‌ای جهان است و تا پایان سال 2016 حدود 36.2 میلیارد تن ذخایر قطعی زغال سنگ داشت. زغال سنگ منبع تولید حدود 50 درصد برق آلمان است. بیش از سه چهارم زغال سنگ سخت آلمان در ایالت نورث راین وست فالیا و سار باسین در جنوب غربی این کشور تولید می‌شود در حالی که بزرگترین ذخایر لیگنیت در منطقه راین لند یافت می‌شود. معدن زغال سنگ روباز گارزویلر (Garzweiler) بزرگترین معدن لیگنیت آلمان است.
    9- لهستان
    لهستان با تولید بیش از 130 میلیون تن در سال 2016، نهمین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ جهان است. این کشور که بیش از دو میلیارد تن ذخایر قطعی زغال سنگ دارد، دومین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ اروپا پس از آلمان است. عمده زغال سنگی که در لهستان تولید می‌شود، در داخل کشور به خصوص برای تولید برق به مصرف می‌رسد. شهر بلچاتو در لهستان، بزرگترین نیروگاه زغال سوز اروپا را دارد.
    10- قزاقستان
    قزاقستان با تولید بیش از 102 میلیون تن زغال سنگ در سال 2016، در رتبه دهم قرار گرفت. بیش از 80 درصد برق قزاقستان با استفاده از زغال سنگ تولید می‌شود زیرا این کشور ذخایر زغال سنگ وسیعی دارد که عمدتا در مرکز و شمال این کشور واقع شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر