سهم۷درصدی معدن و صنایع معدنی در "GDP"

عصر معدن- سمینار تحلیل بنیادی شرکت‌های فولاد، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ توسط استیل پرایس با همکاری گروه دانش شاخص بازار سرمایه اتاق بازرگانی تهران هفته گذشته برگزار شد.;

سهم۷درصدی معدن و صنایع معدنی در "GDP"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، علیرضا مستقل، تحلیلگر گروه دانش شاخص بازار سرمایه در سمینار تحلیل بنیادی شرکت‌های فولاد، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ اظهار داشت: سرمایه‌گذارى در صنعت فولاد، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ رشد خوبى داشته است.
    مستقل بیان کرد: به علت تاثیر مستقیم قیمت فولاد در صنایع مختلف ازجمله صنعت ساختمانی، خودروسازی و ... پیش‌بینی قیمت آن نقش مهمی در تحلیل‌های اقتصادی به خود می‌گیرد.
    این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر سالیانه بیش از 1،690 میلیون تن فولاد خام در جهان تولید می‌شود.
    وی عوامل موثر بسیاری در قیمت فولاد را شرایط اقتصاد جهانی، شرایط اقتصاد چین، وضعیت عرضه و تقاضای فولاد، تغییرات نرخ دلار، بلایای طبیعی و ... دانست.
    مستقل با بیان این‌که بازار فولاد جهانی در سال 2017 با بهبود معاملات روبه‌رو شده است، گفت: در این سال شاهد رشد و تسریع روند صعودی در اقتصاد بسیاری از کشورها بودیم. این رشد منجر به عملکردی بهتر از انتظارات برای اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه شد.
    وی در خصوص تقاضای جهانی فولاد عنوان کرد: بنا به پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای فولاد در سال 2018 به یک میلیارد و 648 میلیون تن افزایش یابد. بر اساس آمار منتشرشده از سوی این انجمن، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای فولاد، بدون احتساب چین نیز به 882 میلیون و 400 هزار تن برسد که حاکی از رشد 3 درصدی نسبت به سال گذشته است.
    این تحلیلگر اقتصادی با بیان این‌که در سال 2018، انتظار رشد اقتصاد جهانی وجود دارد، ادامه داد: البته رشد تولید چین، کندتر از قبل پیش بینی می‌شود اما دولت چین، همچنان محرک‌هایی را برای توسعه اقتصادی در نظر دارد. این دست اقدامات در سال 2017، به رشد تولید ناخالص داخلی این کشور منجر شد و انتظار می‌رود که در سال 2018 و 2019 نیز ادامه پیدا کند. گفتنی است، دولت این کشور، تلاش‌هایی را برای ایجاد تعادل اقتصادی و در کنار آن حفاظت از محیط‌زیست، در دستور کار خود دارد.
    مستقل تنوع محصولات تولیدی و پوشش نیازهای متفاوت، وجود طرح‌های توسعه برای افزایش ظرفیت تولید، بهبود عملکرد زیست‌محیطی و توسعه منابع انسانی و ارزآوری صنعت برای کشور را از جمله نقاط قوت صنعت فولاد کشور دانست.
    به گفته وی به روز نبودن ماشین‌آلات ساخت در برخی شرکت‌های تولیدکننده و بالا بودن هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از نقاط ضعف این صنعت است.
    این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: اقتصاد پادگان نیست که بتوان با دستور آن را اداره کرد اما باید به سمتى منطقى در حرکت بود، البته کلیات ماجرا قابل پیش‌بینى است.
    صنایع معدنی و چالش‌های پیش‌رو
    بهروز زندی‌فر؛ تحلیل‌گر بازار سرمایه در این سمینار با موضوع صنایع معدنی و چالش‌های پیش‌رو گزارشی ارایه داد.
    زندی‌فر در ابتدا درباره صنعت سنگ‌آهن اظهار کرد: کشور ایران به دلیل وجود منابع و ذخایر طبیعی در ردیف کشورهای غنی و جزء  جز 15 کشور اول دنیا قرار گرفته است.
    زندی‌فر افزود: ایران در بخش سنگ‌آهن دارای 57 میلیارد تن ذخایر احتمالی و 37 میلیارد تن ذخایر قطعی بوده و 7 درصد ذخایر کلی جهان را دارا است.
    این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: سهم معدن و صنایع معدنی از تولید ناخالص داخلی کشور حدود 7 درصد  است.
    به گفته وی سنگ‌آهن مهم‌ترین بخش معدنی کشور به شمار می‌آید و حدود 50 درصد ارزش افزوده بخش معدن را در بر می‌گیرد. تقریبا 39 درصد قیمت تمام شده فولاد در چین را سنگ‌آهن در بر می‌گیرد، این مهم در کشور ما تقریبا 43 درصد مبلغ تمام شده فولاد را شامل می‌شود. سنگ‌آهن در تولید در مجتمع‌های فولادسازی کشور از جمله مبارکه، خوزستان و هرمزگان حدود 80 درصد تا 85 درصد هزینه مواد اولیه مصرفی را به خود اختصاص داده است.
    زندی‌فر با بیان این‌که در حال حاضر صنعت فولاد کشور از واردات سنگ‌آهن بی‌نیاز بوده و در این بخش صادرات نیز دارد، گفت: میزان تولید سنگ‌آهن در کشور حدود 43.3 میلیون تن در سال رسیده است.
    وی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی تولید فولاد 55 میلیون تن فولاد در افق 1404 جهت تامین سنگ‌آهن مصرفی مورد نیاز این میزان فولاد طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت تا 87 میلیون تن لازم است. و برای این میزان سنگ آهن 79 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و 8 میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌ندب و 162 میلیون تن سنگ‌آهن خام لازم است. برای دستیابی 55 میلیون تن فولاد خام به ترتیب 3/7 میلیون تن کسری آهن اسفنجی 4/12 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن،4/1 میلیون تن گندله و 32 میلیون تن سنگ خام کسری داریم.
    این تحلیل‌گر بازار سرمایه به بررسی صنعت زغال‌سنگ پرداخت و بیان کرد: ذخایر قطعی زغال‌سنگ کشور 23/1 میلیارد تن ذخایر احتمالی 11تا 14 میلیارد تن است. 75 درصد این ذخایر در منطقه طبس البرز مرکزی 5/13 درصد کرمان با 8 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
    زندی‌فر اضافه کرد: از سویی دیگر طبق طرح جامع فولاد کشور از ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد 1/5 میلیون تن فولاد به روش کوره بلند و 9/49 میلیون تن به روش احیای مستقیم و سایر روش‌ها تولید می‌باشد، لذا برای تولید فولاد به روش کوره بلند، 7/3 میلیون تن کک نیاز خواهد بود و این میزان کک حداقل 3/5 میلیون تن کنسانتره زغال‌سنگ نیاز خواهد داشت که این میزان مصرف بر مبنای تکنولوژی‌های مورد استفاده در باطری‌های کک سازی و کوره ذوب تغییر می‌کند.
    وی از معضلات اصلی صنعت زغال‌سنگ را عدم تعیین فرمول مناسب قیمت‌گذاری محصول دانست و افزود: در دهه 80 و اوایل دهه 90 این قیمت‌گذاری در کمیته پشتیبانی زغال‌سنگ در وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین و ابلاغ می شد و برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان لازم الاجرا بود ولی در 5 سال اخیر با وجود تشکیل جلسات متعدد، قیمت زغال‌سنگ در بلاتکلیفی به سر می‌برد. در سال‌های اخیر عمدتا در پایان سال به دلیل مشکلات اجتماعی معادن زغال‌سنگ این جلسات تشدید شده و مصوبات آن هم با عدم اجرا یا اجرای بخشی از آن فعالین این صنعت را در سر درگمی نگه داشته است.
    این تحلیلگر اقتصادی بیان کرد: ‌تولیدکنندگان زغال‌سنگ داخلی به دنبال اخذ فرمول نرخ‌گذاری بر اساس شمش فولاد خوزستان هستند اما به نظر تحقق این موضوع با توجه به مقاومت‌های مصرف‌کننده کمی دور از ذهن می‌باشد لذا با فرض افزایش نرخ نزدیک به 30 درصد در سال جاری و با فرض دلار 8 هزار تومان می‌توان نرخی نزدیک به 100د دلار برای زغال‌سنگ داخلی متصور شد که باز هم در مقایسه با نرخ‌های جهانی پایین است. زغال‌سنگ داخلی از لحاظ شاخص CSR، خاکستر و گوگرد دارای کیفیت پایین‌تری نسبت به زغال‌‌های هارد استرالیایی می‌باشد ولی این تفاوت کیفی آن قدر نیست که قیمت را به کمتر از نصف کاهش دهد.
    زندی‌فر فولاد مبارکه اصفهان را شاهکار کشور دانست و گفت: مدیران این شرکت در سال‌های گذشته بسیار هوشمند عمل کرده‌اند. فولاد‌مبارکه چرخه معدن تا فولاد را رعایت کرده و این موضوع سود این شرکت را افزایش‌می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر