زغال کارخانه های کک سازی و فولاد در طبس تامین می شود

عصر معدن- مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با بیان اینکه زیرساخت های لازم تا حدود زیادی در این شهرستان وجود دارد گفت: با توجه به این مساله می توان زغال مورد نیاز کارخانه های کک سازی و صنعت فولاد را تامین کرد.;

زغال کارخانه های کک سازی و فولاد در طبس تامین می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»  رمضان کریتی  در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی که با حضور استاندار و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با اشاره به ذخیره 76 درصدی ذخیره زغال سنگ در طبس افزود: هنوز اکتشافات در طبس تکمیل نشده است و در آینده ذخایر بالاتر زغالی خواهیم داشت.
    وی بیان کرد: البرز غربی با 6.1 میلیون تن، البرز شرقی با 41 میلیون تن، کرمان با 315 میلیون تن، البرز مرکزی با 505 میلیون تن و طبس با 2 میلیارد و 750 میلیون تن ذخایر زغالی در کشور شناخته شده اند.
    عضو انجمن زغال سنگ ایران گفت: رقم بالا مربوط به آمار سال 1377 است و اکتشافات از آن زمان تاکنون به این عدد اضافه نشده است.
    وی ادامه داد: از مجموع ذخایر زغال شهرستان طبس یک میلیارد و 100 میلیون تن زغال سنگ کک شو، یک میلیارد و 400 میلیون تن ذخیره زغال سنگ حرارتی و 250 میلیون تن کک شو نایبند است.
    وی اظهار داشت: شرکت زغال سنگ پروده طبس با 1.5 میلیون تن زغال خام و 750 هزار تن کنسانتره در حال فعالیت است که تقریبا به این ظرفیت رسیده ایم.
    مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس وسعت منطقه زغال دار پروده طبس را یکهزار و 200 کیلومتر مربع ذکر کرد و گفت: در واقع 398 میلیون تن در این منطقه طراحی شده که اگر بخواهیم استخراج کنیم با توجه به شرایط موجود در سال جاری 2 میلیون تن استخراج خواهیم داشت.
    وی اضافه کرد: اگر با این روش جلو برویم حدود 200 سال طول خواهد کشید تا استخراج انجام شود و در پروده یک، استخراج با تجهیزات مکانیزه کنونی 100 سال طول خواهد کشید.
    کریتی گفت: از طرفی کشور نیاز به زغال دارد و 4.5 میلیون تن واحد کک سازی آماده شده اما آنچه تولید می کنیم 1.5 میلیون تن در کل ایران است پس باید هرچه سریعتر به سمت توسعه پیش برویم.
    وی افزود: امسال شرکت زغال سنگ پروده طبس با رعایت تمام اصول زیست محیطی به عنوان صنعت سبز انتخاب و لوح تقدیر دریافت کرد.
    وی بیان کرد: وضعیت معادن زغال سنگ با افزایش نرخ هایی که صورت گرفته مناسب نیست چوب مهمترین ابزار کار است که کشور در این زمینه مشکل دارد اما قیمت چوب امسال 2 برابر شد.
    مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس گفت: با توجه به افزایش قیمت ذوب آهن اصفهان و افزایش 2 برابری نرخ دلار شرایط خوبی نداریم.
    وی با تاکید بر هدایت مجموعه های سنتی به سمت نیمه مکانیزه شدن گفت: طرح هایی داریم که می توان به جای چوب از سیستم امولسیون استفاده کرد.
    کریتی افزود: این طرح در شرکت زغال سنگ طبس آماده شده و با شرکت های مختلف صحبت کرده ایم تا این طرح را داخل ایران تولید کنیم البته اولین مورد را باید خریداری و سپس کپی سازی کرد که یک کارگاه مکانیزه یک میلیون یورو هزینه دارد.
    وی تصریح کرد: معادن نمی توانند این مبلغ را تامین کنند و نیاز به تامین اعتبار دارند لذا خواهش داریم مشکل مالی ما حل و فصل شود.
    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی استانی معدنی بوده و توسعه اقتصادی این استان بر مبنای معادن و صنایع معدنی بر کسی پوشیده نیست که در 2 سال گذشته فعالیت های خوبی در این حوزه انجام شده است.
    محمد جوانشیر افزود: برق رسانی به معادن شاهکوه نهبندان موضوع بسیار مهمی است و آب این منطقه نیز نیاز به بررسی دارد در حالیکه هیچ فکری در این زمینه نشده است اما با توجه به وضعیت منطقه باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
    وی یکی از مشکلات معدنکاران را مالیات بر ارزش افزوده دانست و گفت: در بخش بهره برداری مشکل مالیاتی وجود ندارد اما در پروانه های اکتشاف نیاز به دریافت مالیات نیست چون ممکن است تنها 10 درصد به نتیجه برسد.
    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی ادامه داد: با هماهنگی و اعتماد دستگاه های اجرایی می توان به این موضوع رسیدگی کرد.
    وی گفت: خراسان جنوبی کمترین درآمد سرانه را دارد که خود یک آسیب است و باید با همکاری شرکت های توسعه ای به عنوان یک هسته فرهنگ سرمایه گذاری را در بخش معدن ایجاد کرد.
    جوانشیر افزود: باید فعالیت های معدنی را در استان برای مردم معرفی کنیم آن وقت می توان امیدوار بود با ورود مردم در کار شاهد پیشرفت و توسعه معادن استان باشیم.
    وی اظهار داشت: برای ایجاد فرهنگ مردمی در فعالیت های معدنی استان با تلاش فراوان موفق به اخذ مجوز برگزاری کنفرانس معدن در خراسان جنوبی شدیم.
    رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان جنوبی گفت: کنفرانس معدن هر دو سال یکبار در تهران برگزار می شود که با پیگیری ها مکرر قول مساعد داده شد در خراسان جنوبی برگزار شود لذا تقاضای حمایت داریم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر