کرباسیان در جلسه تشریح طرح جدید جامع زغال سنگ اعلام کرد:

طرح جامع زغال سنگ نهایی شد

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو از نهایی شدن طرح جامع زغال سنگ پس از بازنگری و بررسی های متعدد خبر داد.;

طرح جامع زغال سنگ نهایی شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در جلسه بررسی طرح جامع زغال سنگ که با حضور فعالان زغال سنگ، تشکل ها و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو برگزار شد، اظهار داشت: ایمیدرو از 3 سال پیش، تدوین طرح جامع زغالسنگ را با همکاری شرکت کاوشگران شروع کرد که پس از چند بار بررسی، اکنون نهایی شده است.
    وی در عین حال تاکید کرد: همانند طرح جامع فولاد،‌ طرح جامع زغال سنگ نیز مورد بازنگری و به روزآوری قرار خواهد گرفت.
    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: از سرمایه گذاران حوزه زغال سنگ حمایت می شود.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن ابزار تاسف از حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر، تصریح کرد: یک سال از این حادثه غمبار گذشت. باید با آموزش های لازم به کارگران و کارفرمایان معادن زغال سنگ کمک شود تا چنین حادثه ای در معادن کشور تکرار نشود.

    مرکز متولی زغال سنگ تشکیل شود
    هرمز ناصرنیا، عضو سازمان نظام مهندسی معدن با تاکید بر بهبود ساختارها گفت: با توجه به اشتغال 30 هزار نفر در برنامه جامع زغالسنگ، آموزش در سطح دانشگاه و صنعت ضروری است.
    وی ادامه داد: یک مرکز متولی زغال سنگ در کشور تشکیل شود تا بانک اطلاعاتی مربوط به زغالسنگ را داشته باشد.

    نیازمند واردات زغال خارجی

    علی اصغر پورمند، مدیرعامل میدکو بر اجرای طرح های اکتشافی تاکید کرد و گفت: علاوه بر انجام اکتشافات جدید زغالسنگ، محل تامین سرمایه در این بخش نیز مشخص شود.

    وی ادامه داد: در موضوع محیط زیست و ایمنی در حوزه زغال سنگ دچار ضعف هستیم که باید برای رفع آن تکنولوژی روز وارد کشور کنیم.

    جلسات تداوم داشته باشد
    در این جلسه رمضان کریتی ثانی، مدیرعامل شرکت زغال سنگ پروده طبس با تاکید بر تداوم جلسات مربوط به طرح جامع زغال سنگ، اظهار داشت: طرح جامع زغال سنگ، باید موضوع اکتشاف را از مرحله پی جویی تا بهره برداری در بر داشته باشد. در حوزه اکتشاف، بلوک ها و میزان ذخایر باید مشخص باشد تا سرمایه گذار داخلی و خارجی بتواند انتخاب داشته باشد.
    وی ادامه داد: ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی دانش مطلوبی در حوزه مکانیزاسیون دارند. وی همچنین گفت: معادن زغال سنگ کوچک را با تجهیزات کوچک تر می توان مکانیزه کرد.

    3.7 میلیون تن کک مورد نیاز
    طبق طرح جامع زغال، منابع زغال سنگ ایران شامل کرمان، نایبند، شمال شرق خراسان، کاشان، اصفهان، مراغه و آذربایجان است. در کشور میزان زغال سنگ قطعی حدود یک میلیارد و 150 میلیون تن و ذخایر احتمالی بین 11 تا 14 میلیارد تن برآورد شده است.
    همچنین بیشترین ذخایر اکتشاف شده مربوط به 4 ناحیه طبس، کرمان، البرز مرکزی و البرز شرقی است و بیش از 90 درصد تولید زغال سنگ کشور از نوع کک شو است.
    در بانک اطلاعاتی این طرح، گردآوری اطلاعات همه معادن کشور، طبقه بندی آنها و نیز بانک اطلاعاتی در نرم افزار ArcGIS انجام شده است. در این بانک اطلاعاتی، شناسنامه معادن شامل مشخصات عمومی معدن، مشخصات لایه زغالسنگ، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، ذخیره معدن، میزان تولید و روش معدنکاری درج شده است.
    از سوی دیگر طبق طرح جامع فولاد کشور از ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد 5.1 میلیون تن فولاد به روش کوره بلند و 49.9 میلیون تن به روش احیای مستقیم و سایر روش ها تولید خواهد شد. از همین رو برای تولید فولاد به روش کوره بلند، 3.7 میلیون تن کک (شامل 2.8 میلیون تن کک کلوخه و 0.9 میلیون تن کک ریز دانه) نیاز خواهد بود. همچنین 5.3 میلیون تن کنسانتره زغال سنگ نیاز خواهیم داشت.

    در طرح جامع به صادرات توجه شود
    در این نشست همچنین عنوان شد که بر اساس اطلاعات رسمی، احداث واحدهای جدید کک سازی نیازی نیست و ظرفیت سازی انجام شده است. از سوی دیگر هم اینک 1.3 میلیون تن طرح کنسانتره زغال سنگ در دست اجرا وجود دارد در حالی که فقط با کمبود 800 هزار تن کنسانتره زغال سنگ مواجه هستیم. با بهره برداری از طرح ها، بیش از نیاز تولید خواهد شد که پیشنهاد شد شرکت ها برای صادرات برنامه ریزی مناسب داشته باشند.از سوی دیگر بحث ایمنی معادن زغال سنگ نیز مورد تاکید قرار گرفت به گونه ای که در طرح جامع زغال سنگ این موضوع از اولویت بالایی برخوردار است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر