تعطیلی ۱۱ معدن زغال سنگ در مازندران به دلیل رعایت نشدن ایمنی

عصر معدن- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: به دلیل عدم رعایت ایمنی در کار، ۱۱ کارگاه معدن زغال‌سنگ در این استان با حکم قضایی پلمپ شد.;

تعطیلی ۱۱ معدن زغال سنگ در مازندران به دلیل رعایت نشدن ایمنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، کامران اصغری این واحدهای معدنی زغال سنگ که فعالیتشان به دلیل عدم رعایت ایمنی کار تعطیل شد را مربوط به شهرستان های نور و سوادکوه در این استان اعلام کرده‌است.
    وی اضافه کرد: براساس آیین نامه 456  شورای عالی حفاظت فنی،  اجرای ماده 85 قانون کار برای کلیه کارگران، کارمندان، کارفرمایان و کارگاه ها الزامی است و تمام کارگاهها باید پیش از صدور پروانه بهره‌برداری طرح‌های خود را با این قانون تطبیق دهند.
    وی اظهارداشت: باززسان کار در سرکشی از کارگاههای معادن، واحدهایی که این ماده قانونی را رعایت نکنند را طبق دستور قضایی تا زمان اجرای این قوانین متوقف خواهند کرد.
    به گفته اصغری ، فعالیت این کارگاهها براساس ماده 105 با درخواست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران و دستور دادستان عمومی و انقلاب تعطیل شد.
    دبیر شورای اشتغال مازندران  تصریح کرد: در شرایط کنونی یکی از مولفه مهم ارتقای شرایط ایمنی کار در معادن ذغال سنگ کشور و استان به عنوان کارگاه‌های آسیب پذیر؛ سرمایه‌گذاری به منظور گذر از روش استخراج سنتی به روش‌های ایمن مکانیزه است و تغییر جهت به این سو بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
    از 110 معدن فعال در مازندران که نیمی از آنها را معادن زغال سنگ تشکیل می دهد کمتر از 10 درصدشان مسوول فنی به عنوان مسوول اصلی اجرای قانون ایمنی کار  دارند که بنا به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی معادن استان وجود مسوول فنی می تواند از وقوع نیمی از حوادث کار در این کارگاهها جلوگیری کند.
    براساس آمار حدود سه هزار و 500 نفر در معادن مازندران اشتغال دارند.
    برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورایعالی حفاظت فنی ( جهت تامین حفاظت فنی ) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(جهت جلوگیری از بیماریهای حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار ) تدوین می شود، برای کلیه کارگاهها، کارفرمایان ، کارگران و کارآموزان الزامی است.
    براساس آمار رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته حدود 10 هزار حوادث ناشی از کار در ایران برای کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی رخ داد که در این ارتباط حدود 678 کارگر جان خود را از دست دادند که بیشترین تلفات انسانی در کارگاه‌های کارگری با 179 مورد مربوط به استان تهران است و پس از آن اصفهان با 52 فوتی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادند.
    آمار ناشی از حوادث کار در استان مازندران در سال گذشته 21 مورد اعلام شده‌است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر