ساخت اولین دلتای مسی آبگرم کوره قوس الکتریکی جهان در فولاد خوزستان

عصر معدن- مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از ساخت و بهره‌برداری اولین دلتای مسی آبگرم کوره قوس الکتریکی جهان در این شرکت خبر داد.;

ساخت اولین دلتای مسی آبگرم کوره قوس الکتریکی جهان در فولاد خوزستان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، امین ابراهیمی با بیان اینکه توجه به بومی‌سازی و تکیه بر دانش فنی و توان جوانان کشور، تنها مسیر عبور از گزند تحریم‌ها است، اظهار کرد: تضمین تداوم تولید به همراه بهره‌وری در این شرایط، نیازمند توجه به توان داخل است.

    وی افزود: بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث خودباوری، ایجاد اشتغال و انگیزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت و پویایی چرخ صنعت کشور خواهد شد و از این رو این مهم در مجموعه فولاد خوزستان به جدیت در دستور کار است.

    مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: یکی از طرح‌های مبتکرانه‌ که با حمایت همه‌جانبه‌ شرکت فولاد خوزستان و از سوی شرکت پولاد تجهیز ایرسا برای اولین بار در جهان طراحی و ساخته شد، طرح دلتای مسی آبگرم و جایگزینی به جای دلتای نسوز بتنی است.

    ابراهیمی عنوان کرد: این طرح با بهره‌گیری از سیستم آبگرد بهینه، باعث می‌شود عمر نسوز استفاده‌شده در این کوره‌ها افزایش یابد و موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید به واسطه کاهش توقفات حین فرآیند ذوب ‌شود.

    وی ادامه داد: از مزایای این تجهیز می‌توان به کاهش مصرف نسوز، کاهش توقفات کوره، افزایش ایمنی کارکنان، عمر بالا به واسطه خنک‌کاری بهینه، استفاده از متریال مس نورد شده و جوشکاری با کیفیت اتصال بالا اشاره کرد.

    مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: عمر دلتای نسوز بتنی 200 ذوب است، در صورتی که عمر دلتای مسی 3000 ذوب است. برای درک بهتر این مساله، می‌توان گفت که اگر طول عمر دلتای مسی را 10 برابر دلتای بتنی در نظر بگیریم، هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیارد و 200 میلیون تومان صرفه‌جویی می‌شود. همچنین هزینه توقف 15 ساعته کوره (برای تعویض دلتا) 20 میلیارد تومان می‌شود و اگر مدت زمان را برای 10 دلتا در نظر بگیریم، عددی معادل 20 میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود.

    ابراهیمی عنوان کرد: حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح که با محوریت واحد ساخت و سفارشات و نت کوره‌های فولاد خوزستان اجرا شد، 2 میلیارد و 500 میلیون تومان است.

    وی ادامه داد: بیش از این نیز اولین دستگاه اندازه‌گیری میزان آهن کل در آهن اسفنجی جهان، سال گذشته به دست متخصصان فولاد خوزستان ساخته شد. این شرکت همچنین تاکنون توانسته است بیش از 25 هزار قطعه و تجهیز مختلف را با اتکا بر دانش و توانایی‌های داخلی بومی‌سازی کند؛ حاصل این حرکت صرفه‌جویی 700 میلیون یورویی بوده است.

    مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: از دیگر دستاوردهای مجموعه فولاد خوزستان بومی‌سازی 1560 قطعه در سال‌های 1400 و 1401 است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر