رییس هیات عامل ایمیدرو:

باید از ساخت تجهیزات به سمت تولید و دانش مهندسی حرکت کنیم

عصر معدن- خداداد غریب پور معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان که شامگاه ۲۳ مردادماه ۹۸ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اهواز برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: خوزستان اولین برگزار کننده نمایشگاه بومی سازی صنعت فولاد کشور است.;

باید از ساخت تجهیزات به سمت تولید و دانش مهندسی حرکت کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» غریب پور گفت: نوآوری شرکت فولاد خوزستان در این زمینه ستودنی است؛ ایجاد طرح‌های توسعه، ارز آوری، تنظیم بازار، رشد و توسعه منابع انسانی از جمله گام‌های موثر این شرکت در کشور بوده است.

    معاون وزیر صمت با اشاره به این مطلب که افزایش بهره وری به کاهش خروج ارز منجر می‌شود، اظهار داشت: حرکت به سمت بومی‌سازی قطعات و حمایت از تامین کنندگان و سازندگان داخلی علاوه بر رونق تولید داخل، موجب رشد و خودباوری ملی می‌شود و این نمایشگاه باید به گونه‌ای حرکت کند که به تولید دانش مهندسی منجر شود و وابستگی در این بخش به خارج از کشور قطع گردد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو تصویب قانون رفع موانع تولید را نقطه‌ی عطفی در شکوفایی تولید دانست و  اضافه کرد: این حرکت باعث تشویق بخش خصوصی و سرازیر شدن سرمایه در صنعت می‌شود؛ امروز دولت، بخش خصوصی را رقیب خود نمی‌داند و حضور این دو در کنار هم باعث هم افزایی می‌شود؛ برای مثال انجمن فولاد کشور که بخش خصوصی به شمار می آید اقدام به تاسیس صندوق پژوهش کرده است و مهم ترین وظیفه این صندوق حمایت از تولید بومی و در اختیار قرار دادن نتایج پژوهش به  بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی است.

    غریب پور پیشنهادی برای گردهم آمدن شرکت‌های فولادی ارائه داد و گفت: شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو و ... با ایجاد یک تشکل از واحدهای مختلف تولیدی از تامین کنندگان و قطعه‌سازان حمایت کنند و نتایج را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، یعنی اگر موفقیت در فولاد خوزستان به دست آمد، دیگر شرکت‌های فولادی و صنعتی از این موفقیت منتفع شوند.

    معاون وزیر صمت در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که ارتباط بین دانشگاه و صنعت پایدار خواهد شد و به زودی شاهد انتقال نیازهای تحقیقاتی صنعت به دانشگاه‌ها هستیم و از استادان مجرب نیز درخواست داریم نسبت به رفع این نیازها اقدام کنند.

    در ادامه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان فولاد را جزو پیشگامان صنعت کشور دانست و افزود: نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی باید به صورت سالانه ادامه پیدا کند و صنایع مختلف با پیروی از این سیاست نسبت به شناسایی ظرفیت‌های استان و کشور اقدام کنند.
    استاندار خوزستان برگزاری نمایشگاه بومی‌سازی را نماد اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید داشت: نمایشگاه حلقه اتصال صنعت فولاد با قطعه‌سازان و تامین کنندگان است؛ برای دستیابی به تولید با کیفیت می‌بایست، قطعه‌سازان و صنایع جانبی محصولات با استاندارد بین‌المللی تولید کنند، در صورت تحقق این امر علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، جوانان مستعد مشغول به کار شده و نیروی انسانی متخصص تربیت می‌شود، از طرفی تولیدکنندگانی که سال‌ها مهجور بودند، دیده خواهند شد.

    شریعتی چرخش سرمایه در کشور را از دیگر پیامدهای نمایشگاه بومی‌سازی تلقی نمود و افزود: اشتغال‌زایی، جذب سرمایه، رونق تولید و بازگشت ارز دیگر پیامدهای چرخش سرمایه در استان و کشور است.
    وی در پایان سخنان خود گفت: شرکت فولاد خوزستان ثابت کرد برای همکاری‌، سرمایه‌گذاری و استفاده از توانمندی‌های داخلی از هیچ تلاشی فروگذار نیست؛ لذا تامین‌کنندگان و تولید کنندگان از فرصت به وجود آمده حداکثر بهره‌وری را بروز داده و با نشان دادن ظرفیت‌های خود باعث اعتلای استان خوزستان شوند.

     در ابتدای این مراسم علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ضمن خیرمقدم به کلیه مدعوین، اظهار داشت: در پی فشارهای بین المللی ناشی از تحریم های ظالمانه تحمیل شده به ملت بزرگ ایران به نظر می رسد با اتکا به رهنمودهای مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی می توان زمینه بروز خلاقیت های این ملت را ایجاد کرد.
    وی گفت: یقینا برگزاری نمایشگاه تخصصی بومی سازی در همین راستا فرصت مغتنمی است که می تواند به شکوفایی استعدادهای نهفته کمک شایانی کند.

    محمدی ادامه داد: گروه فولاد خوزستان مفتخر است که در این برهه ی زمانی و تحریم های ظالمانه اقدام به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی قطعات، تجهیزات و مواد نموده و علیرغم اینکه نمایشگاه یاد شده در محدوده نیازمندی های فولاد خوزستان تعریف شده، اما چنین نمونه ای را می توان در سایر صنایع نیز متمرکز و تکرار  کرد.
    محمدی اذعان داشت: شرکت فولاد خوزستان یک بنگاه اقتصادی مادر است و استمرار فعالیت آن به بقای صنایع کوچک کمک شایانی خواهد کرد و قطعا فعالیت مستمر بنگاه های کوچک، تامین کنندگان و سازندگان داخلی از ارکان اساسی چرخه اقتصادی کشور به شمار می آید؛ لذا در اینجا اعلام می کنیم، بعنوان یک وظیفه ملی هر کجا تجهیزات مرغوب و متناسب با استاندارد مورد نظر در کشور و خصوصا استان خوزستان تولید شود، بدون شک از آن تولید کننده حمایت نموده و اولویت تامین را از آن شرکت ها در نظر خواهیم گرفت.

    مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: تحریم های چند سال اخیر در ظاهر، کار تامین قطعات و تجهیزات و مواد مرتبط با فولاد را سخت نموده، اما در عمل عکس این تصور شکل واقعی به خود گرفته و زمینه خود باوری، اعتماد متقابل و جلوگیری از خروج میلیون دلار ارز از کشور را می تواند ایجاد نماید، در این راستا هدف از برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی بومی سازی گروه فولاد خوزستان، شناسایی توانمندی تامین کنندگان و تولیدکنندگان داخلی، هم افزایی دانش فنی و توسعه صنایع کوچک برشمره می شود.
    وی ادامه داد: سیاست گروه فولاد خوزستان در سال های اخیر بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش هدف گذاری شده است و به همین منظور اقدام به خرید سهام معادن در بالادست و پیگیری در خرید سهام شرکت های تولید کننده محصولات نهایی در پایین دست در دستور کار قرار گرفته است.

    محمدی خاطر نشان کرد: مشارکت در ساخت شرکت فولاد اندیشمک و کک سازی اروند، تملک 67 درصدی شرکت فولاد شادگان، پیگیری تملک سهام فولاد اکسین، مشارکت در طرح های پژوهشی و شرکت در پروژه ی بومی سازی الکترود گرافیتی از مهمترین برنامه های شرکت به شمار می آید؛ این اقدامات یقینا فعال شدن صنایع کوچک را به ویژه در استان خوزستان بهمراه خواهد داشت.
    وی افزود: ما معتقدیم با تکیه بر دانش فنی جوانان، علاوه بر حفظ توانایی ارزی کشور می توان به شکوفایی و توسعه صنعت و همچنین اشتغال زایی کمک وافری نمود؛ لذا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال رونق تولید نامگذاری شده است، اهمیت این موضوع دو چندان خواهد بود.

    مدیرعامل فولاد خوزستان تاکید داشت: استان خوزستان نگین صنعت کشور است و پتاسیل بسیاری از قبیل: دسترسی به آب های آزاد، انرژی، مناطق آزاد تجاری، بندرگاه و البته جوانان متخصص دارد؛ از این جهت شرکت سعی دارد با استفاده از ظرفیت های موجود گام بلندی در جهت رونق تولید بردارد.

    وی افزود: حمایت از تولید ملی مقدمه ای بر اشتغال زایی، کار آفرینی و افزایش بهره وری در تمامی عرصه ها و همچنین بهبود وضعیت اجتماعی زندگی مردم، کاهش نرخ تورم و افزایش اثرات مثبت در اقتصاد و نهایتا رشد و ترقی کشورمان خواهد بود.
    محمدی گفت: تولید کنندگان عزیز با استفاده از روش های نوین بازاریابی، باید به تکنولوژی های جدید و نوآوری در ارائه و بومی سازی محصولات، استفاده از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده، به روز بودن و انطباق آن با استاندارهای جهانی، ایجاد جذابیت در ارائه محصولات، تنوع در آن و فدا نکردن کیفیت در قبال کمیت که خود می تواند ضربه بزرگی بر این عرصه بزند، توجهی خاص داشته باشند؛ از سوی دیگر امروز حمایت مسئولان و شرکت ها از چرخه تولید داخلی راه حل اساسی برای حرکت بخشیدن و جهش اقتصادی، ضرورت و نیاز کشور است.

    مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار داشت: امیدواریم با حضور قدرتمند تولیدکنندگان، سازندگان و صنایع داخلی استان در این نمایشگاه، شاهد تحقق تلاش های هر چه بیشتر در این صنعت باشیم.
    در ادامه این مراسم با حضور خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو و هیات همراه، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، مسئولان عالی رتبه کشوری و استانی، علی محمدی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و سایر کارکنان فولاد خوزستان، نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد رسما آغاز به کار نمود.
    گفتنی است این رویداد ملی به مدت سه روز تا جمعه 25 مردادماه 98 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اهواز به کار خود ادامه خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر