مدیرعامل فولاد خوزستان:

اولویت اصلی فولادخوزستان، ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره است

عصر معدن- اولویت برنامه‌های فولاد خوزستان ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره و تسریع در اجرای پروژه‌هایی نظیر: افزایش ظرفیت‌های تولید و بهینه‌سازی طرح‌های زیست محیطی است.;

اولویت اصلی فولادخوزستان، ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» علی محمدی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان این مطلب گفت: فولاد خوزستان خود را موظف می‌داند همچون گذشته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گام‌های موثر برداشته و نقش بی‌بدیل خود را پررنگ‌تر کند. از ابتدای سال نیز بر توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، رضایت‌مندی و بهبود نگرش نیروی انسانی تاکید فراوان نموده‌ایم و این مهم جزو برنامه‌های اصلی این شرکت به شمار می‌رود.

    وی در بیان تامین مواد اولیه فولاد خوزستان و مشکلات پیش رو گفت: تامین کنندگان اصلی شرکت، معادن گل گهر، چادرملو، گهر زمین، چغارت و توسعه فراگیر سناباد هستند. بدلیل اینکه معادن وارد فاز تولید گندله شده‌اند و با افزایش ظرفیت تولید گندله معادن، طبیعتاً میزان تامین جهت شرکت فولاد خوزستان کاهش خواهد یافت؛ بطوری که میزان ذخیره شرکت در مقطعی از اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید به صفر رسید و به شکلی که این روند از تولید به مصرف بود و باعث عدم پایل سازی مناسب و ترکیب بهینه می‌شود؛ همچنین این موضوع میزان تولید واحدهای گندله‌سازی و احیاء را تحت تاثیر شدید قرار داده و کیفیت آهن اسفنجی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد.

    محمدی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید گندله شرکت افزود: شرکت فولاد خوزستان متشکل از دو واحد گندله‌سازی به ظرفیت اسمی هر کدام 2/5 میلیون تن و جمعاً 5میلیون تن در سال است؛ هم اکنون این دو واحد توانایی تولید 6/4 میلیون تن گندله در سال را دارند.
    در سال‌های گذشته بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولادسازی را از سایر شرکت‌ها تامین می‌کردیم و در حال حاضر با توجه به راه‌اندازی فولاد شادگان کسری آهن اسفنجی از فولاد شادگان تامین می‌گردد، لذا از آنجایی که در سال‌های آتی پروژه فولادسازی فولاد شادگان نیز به بهره‌برداری می‌رسد و آهن اسفنجی آن شرکت به مصرف فولادسازی خود اختصاص می‌یابد، تکمیل پروژه زمزم 3 در فولاد خوزستان برای تامین کسری آهن اسفنجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

    محمدی با بیان تکنولوژی (روش) مورد استفاده برای تولید گندله گفت: تکنولوژی یا همان روش تولید گندله در شرکت، لورگی می‌باشد؛ همچنین برای افزایش بهره‌وری با کاهش توقفات از طریق پایش برنامه‌ای (کنترل cm) و با تغییر بعضی از تجهیزات مانند دبل دک، افزایش عمر نسوز کوره و افزایش زمان بین تعمیرات سالیانه واحد که حداقل در هر تعمیرات ٢٥ روز به طول می انجامد، اقدام نمودیم (از تعمیرات سالی یکبار به حدود ٢٦ ماه یکبار افزایش تولید داشته‌ایم). لازم به ذکر است این نکته را اضافه کنیم که تمامی سنگ‌های معادن ما مگنتیت می‌باشند و همین امر به افزایش تولید و کیفیت گندله منجر شده است.
    وی با بیان چشم انداز تولید گندله و فولاد در سال‌های آتی اظهار داشت: با توجه به راه اندازی گندله‌سازی معادن و میزان استحصال سنگ آهن قطعاً ارسال سنگ آهن از معادن کاهش خواهد داشت، در نتیجه تولید گندله مورد نیاز واحدهای احیاء با مشکل مواجه شده و منجر به توقف و یا کاهش میزان تولید واحدها نیز می‌گردد.
    البته اهمیت بالای تامین مواد اولیه در تولید فولاد و همچنین میل مدیران معادن به سمت احداث واحدهای فولادسازی باعث شده که در آینده جدی‌ترین و بزرگترین مشکل برای فولادسازان تامین مواد اولیه باشد که باید با همکاری معادن فکر اساسی برای این موضوع اندیشیده شود. فولاد خوزستان در همین راستا اقدام به خرید سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد نمود.

    محمدی افزود: سیاست‌های شرکت فولاد خوزستان برای کاهش مصرف انرژی در واحد گندله‌سازی، افزایش میزان بهره‌وری و پایش برنامه‌ای موتورهای هایتنشن (موتورهای فشار قوی) است.
    وی تاکید کرد: با توجه به فاصله فولاد خوزستان از معادن سنگ آهن یکی از موضوعات اساسی سیستم حمل و نقل است و در جهت توسعه هولدینگ حمل و نقل شامل: ریلی، جاده‌ای و دریایی اقدامات ویژه‌ای انجام خواهیم داد.
    مدیرعامل افزود: مواد اولیه مورد نیاز فولاد خوزستان به دو شکل ریلی و جاده‌ای به شرکت وارد می‌شود و ماهیانه حدود 500 هزار تن سنگ آهن وارد می‌کنیم که در سه ماهه پایانی سال 97 روزانه 170 واگن به تناژ حدود 10 هزار تن وارد مجتمع ‌شد که میانگین آن در ماه حدود 300 هزار تن بود ولی به دلیل مسدودی مسیر در فروردین ماه میانگین ورودی از ابتدای سال حدود 115 واگن به تناژ حدود 200 هزار تن است؛ همچنین سایر مواد افزودنی و مواد اولیه مانند کک و اسفنجی و فرو آلیاژها به طور کامل با کامیون حمل می‌شوند.

    در سال 98 کل فروش صادراتی و بخشی از فروش داخل به میزان 855 هزار تن بصورت ریلی ارسال شده است. در خصوص ظرفیت حمل ریلی بدلیل تک خطه بودن راه آهن در ناحیه لرستان و مسدودی‌های گاه و بیگاه ظرفیت ریلی این ناحیه در سال حدود 3/5 میلیون تن است ولی برای حمل و نقل ریلی از جنوب به مرکز کشور حدود 8 میلیون تن تقاضا در سال وجود دارد؛ از طرفی بهره‌وری پایین لکوموتیوها و تعداد کم آنها مزید بر علت شده است تا ظرفیت حمل و نقل ریلی کاهش یابد ولی برای حمل محصول صادراتی در ناحیه جنوب مشکلی وجود ندارد و می‌توان با تمهیداتی به حدود 7/2 میلیون تن حمل و نقل ریلی محصول رسید. گفتنی است، هزینه‌های حمل و نقل در 5 ماهه‌ای امسال بیش از 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

    محمدی در تشریح برنامه‌های در دست اقدام در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان‌ گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی و فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، فولاد خوزستان در خصوص بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد خود گام‌های موثری برداشته است و در بیست سال گذشته توانسته بیش از 25 هزار قطعه را بومی‌سازی نموده و این مهم با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی میسر گردیده است. در همین راستا نیز نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی را در نیمه دوم مردادماه 98 با مشارکت تمامی سازندگان، تولیدکنندگان، مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان برپا نمودیم و تفاهم نامه‌هایی نیز با فعالان این عرصه منعقد شد تا از توان آنها بالاترین بهره را ببریم.

    این شرکت با توجه به ظرفیت جوانان و نیروهای توانمند در شرکت‌های دانش بنیان با پارک علم و فناوری استان خوزستان مذاکراتی انجام داده است و در نظر داریم با عقد قرارداد نیازهای فولاد خوزستان را اعلام کرده و با کمک همین شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری استان از توانمندی آنان بهره لازم را ببریم و در راستای بومی‌سازی قدم‌های موثری برداریم؛ در این مسیر فولاد خوزستان برای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر شرکت‌های داخلی سرمایه‌گذاری‌های لازم را نیز انجام خواهد داد.

    وی اظهار داشت: شرکت فولاد خوزستان در خصوص برنامه تولید شمش فولادسازی در سال 98 به میزان 3/8 میلیون تن هدف‌گذاری کرده است و خوشبختانه در این بخش تاکنون توانسته است بیش از یک میلیون و 560 هزار تن یعنی حدود صد در صد برنامه تولید را محقق سازد. در بخش مواد اولیه برنامه تولید گندله برای سال 98 به میزان 6 میلیون تن می‌باشد و این بخش تاکنون با تولید بیش از 2 میلیون و 600 هزار تن، 1/2 درصد بالاتر از برنامه تولید کرده است. در بخش احیا نیز برنامه تولید اسفنجی به میزان 3/95  میلیون تن در سال 98 است و این بخش با تولید بیش از یک میلیون و 640 هزار تن، بالاتر از 2 درصد برنامه تولید گام برداشته است.

    مدیرعامل در خصوص مهمترین برنامه این شرکت در زمینه مصرف بهینه آب گفت: فولاد خوزستان در زمینه مصرف بهینه آب اقداماتی را اجرا نموده است؛ در این خصوص می‌توان به احداث 6 فاز تولید آب RO برای افزایش کیفیت آب و کاهش سختی آن و همچنین احداث تصفیه خانه شماره 2 آب صنعتی این شرکت که باعث افزایش کیفیت آب و کاهش سختی آن می‌گردد اشاره نمود؛ طرحی دیگر که در این زمینه انجام شده است، پایش و افزایش سیکل تغلیظ در برج‌های خنک کننده واحد احیا و فولاد سازی است. البته مطالعات پروژه ریومپ (تغییر طرح) تصفیه خانه قدیم فولاد خوزستان برای تولید 2000 متر مکعب آب نرم انجام شده و در مرحله اجرای مناقصه و تعیین پیمانکار است. همچنین مطالعات پروژه تصفیه و بازچرخانی پساب خروجی از شرکت در حال انجام است که این طرح نیز در زمینه مصرف بهینه آب تاثیر بسزایی دارد.
    محمدی در پایان گفت: با کمک خداوند متعال و تلاش شبانه‌روزی کارکنان تلاشگر فولاد خوزستان در آینده شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر صنعت فولاد هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر