حمایت از تولید داخلی یک هدف استراتژیک در گروه فولاد خوزستان است

عصر معدن- نشست تخصصی گروه فولاد خوزستان با مدیران شرکت شهرک‌های صنعتی، تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان استانی روز دوشنبه ۲۴ تیرماه ١٣٩٨ در محل فرهنگسرای شرکت فولاد خوزستان برگزار شد.;

حمایت از تولید داخلی یک هدف استراتژیک در گروه فولاد خوزستان است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، در ابتدای این مراسم غلامرضا فروغی نیا، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان با عرض خیرمقدم خدمت کلیه مدعوین و صنعتگران اظهار داشت: مشارکت هرچه بیشتر گروه فولاد خوزستان شامل شرکت فولاد خوزستان، فولاد اکسین، شرکت صنعت فولاد شادگان، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد و شرکت فولاد ریل جنوب با صنایع، تولیدکنندگان قطعات، تجهیزات و مواد درون استان خوزستان، ایجاد بستری تحول آفرین را پدید می‌آورد و امید است برنامه حضور و بازدید امروز صنعتگران بومی بتواند زمینه‌ای سازنده برای تداوم چنین رویدادهایی باشد.
    وی در ادامه اذعان داشت: یقیناً در راستای این اتفاق اولین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان که در تاریخ 23 لغایت 25 مردادماه 1398 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار می‌شود، می‌تواند به توسعه صنایع کوچک در کنار کارخانه‌های بزرگ تحولی اساسی ببخشد. رجای واثق داریم که چنین رویکردی در شرایط بین‌المللی تحریم‌های ظالمانه، نویدبخش تبدیل «تهدید» به «فرصت» خواهد بود.
    فروغی نیا در ادامه گفت: گروه فولاد خوزستان مفتخر است با پشتوانه‌ای از کارکنان توانا و متخصصان کارآمد در کنار صاحبان صنایع در زمینه قطعه‌سازی و ساخت تجهیزات و همچنین مواد در استان خوزستان بتواند همکاری زایدالوصفی را برای تحقق تولیدی کیفی، بهینه و اقتصادی به منصه ظهور برساند. از این جهت امیدواریم همه عزیزانی که در این همایش حضور دارند را در مقاطع دیگر و با ابراز توانایی به عنوان پشتوانه‌ای برای تحقق اهداف گروه فولاد خوزستان بیش از پیش در جوار خویش بیابیم. یقیناً این همگرایی تنها مسیر منطقی شعار تولید کالای ایرانی خواهد بود.
    در ادامه این نشست محمد نیکوکار، قائم مقام شرکت فولاد خوزستان گفت: بحث بومی‌سازی در کشور ما سال‌هاست که مطرح و در این زمینه قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و صنعت فولاد نیز یکی از پیشروترین صنعت‌ها در این زمینه است.
    در فولاد خوزستان شاید از همان ابتدای راه اندازی شرکت این مقوله مورد توجه قرار گرفته و در ارتباط با بومی‌سازی کارهای مهمی انجام شده است. «زمزم 1» در سال 74 کلنگ‌زنی و در سال 80 به دست متخصصان ایرانی بهره‌برداری شد و شاید برای نخسین بار بود که در یک واحد فرآیندی بخش زیادی از تجهیزات آن در کشور ساخته و به دست نیروهای داخلی راه اندازی می‌شد. بعد از این پروژه موفقیت آمیز تعداد زیادی از کارخانه‌های آهن اسفنجی در جای جای کشور نصب و راه اندازی شد.
    قائم مقام شرکت فولاد خوزستان با تاکید بر نقش بومی‌سازی در پیشرفت صنعت فولاد، اظهار داشت: امروز با افتخار می‌توانیم بگویم که در تولید آهن اسفنجی دومین کشور دنیا هستیم. این موفقیت به این دلیل رخ داده که بخش زیادی از تجهیزات و فرآیند تولید بومی‌سازی شده و دیگر هیچ مشکلی برای نصب و راه اندازی واحدهای آهن اسفنجی در کشور وجود ندارد.
    نیکوکار همچنین عنوان کرد: همانگونه که مطلع می‌باشید در فولاد شادگان فرآیند «پِرد» به صورت کاملاً ایرانی بومی‌سازی شده و با تمام ظرفیت در حال کار است. کوره «پاتیلی» فولادسازی و بسیاری از قطعات و تجهیزات دیگر نیز طی این سال‌ها بومی‌سازی شده‌اند. این مهم با همت صنعتگران بوقوع پیوسته و این خیل از صنعتگرانی که تلاش می‌کنند قطعات و تجهیزات را بومی‌سازی کنند، قطعاً در رشد و رونق اقتصادی کشور، کاهش بیکاری‌ و بهبود کار تولیدکنندگان تاثیرگذار خواهند بود.
    وی در ادامه گفت: در خوزستان پتانسیل خوبی برای بومی‌سازی وجود دارد چرا که صنعت در این منطقه فعال است اما این حجم از توانایی‌ها در استان مغفول مانده و باید به آن توجه بیشتری کرد. نکته مهم اینکه علاوه بر صنایع فولادی و نوردی، تعداد زیادی صنایع نفتی، پتروشیمی، گازی، نیروگاهی و تولیدی در استان وجود دارد و اگر ارتباطات و همت بیشتری وجود داشته باشد قطعاً بومی‌سازی در استان دگرگون شده و انقلاب بزرگی در این زمینه رخ می دهد.
    محمد نیکوکار در پایان سخنان خود با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان اظهار داشت: پیش از این تلاش‌هایی برای ارتباط گروه فولاد خوزستان با قطعه‌سازان و بومی‌سازی صورت گرفته است اما این بار در قالبی متفاوت و با جدیت بیشتر به این موضوع توجه شده است. این نمایشگاه در راستای تقویت ارتباط گروه فولاد خوزستان با شرکت‌ها و صنعتگران برنامه‌ریزی شده است و ان شاالله با مشارکت حداکثری باعث تقویت صنایع و رشد بومی‌سازی در استان خوزستان می‌شود.
    حسن چراغی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان دیگر سخنران این همایش بود؛ وی با ابراز خرسندی از برگزاری نشست‌ها و نمایشگاه بومی‌سازی گفت: در تمامی شهرک های صنعتی که در استان خوزستان وجود دارد، واحدهای متعددی در گروه‌های مختلف صنایع، بر اساس زیرساخت‌ها و امکاناتی که این شرکت در آنجا مستقر نموده، مشغول به فعالیت هستند. وی ابراز امیدواری نمود با مشارکت شرکت‌های صنعتی فعال در زمینه تولید تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی که تعداد آنها به حدود 150 واحد در شهرک‌های صنعتی استان می‌رسد، افزایش ارتباط هرچه بیشتر صنعتگران با گروه فولاد خوزستان مشاهده شود.
    چراغی اذعان داشت: در نمایشگاه مردادماه که به صورت تخصصی و برای ارتباط هرچه بیشتر صنعتگران با گروه فولاد خوزستان برگزار می‌شود، با هماهنگی‌های انجام شده، شرکت‌های تولیدی و تامین کننده قطعات و تجهیزات حضور می‌یابند.
    وی با بیان اهمیت برگزاری چنین نشست‌ها و نمایشگاه‌ها تصریح نمود: در زمینه نظام مبادلات پیمانکاری خیلی از ادارات، سازمان‌ها و ارگان‌ها تلاش دارند که ارتباط میان کارفرمایان بزرگ و پیمانکاران صنعتی را در شهرک‌های صنعتی برقرار نمایند، امید است در این نشست و در نمایشگاه ماه آینده، در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، بتوانیم قراردادهای موثری بین واحدهای تولیدی و صنایع کوچک برای برون رفت از موانع و مشکلات موجود در این واحدها و همچنین در جهت افزایش ظرفیت تولید و اشتغال آنان شاهد باشیم.
    وی افزود: بعضی از واحدها در شهرک‌های صنعتی این قابلیت را دارند که با ایجاد یک تغییر کوچک بتوانند نیازهای شرکت‌های مختلف فولادی را با استانداردهای لازم و بهترین کیفیت و قیمت در اختیار آنها قرار دهند.
    مهران عباس زاده، مدیر استراتژی و تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان در ادامه این همایش با بیان اینکه هدف استراتژیک گروه فولاد خوزستان توسعه بومی‌‌سازی و حمایت از تولیدهای داخلی می‌باشد، گفت: این مسئله یک استراتژی پایدار است که فولاد خوزستان از سالیان گذشته در حال اجرای آن بوده و در این برهه زمانی نیز با استفاده از فرصتی که در استان ایجاد شده به صورت یک شراکت و یک حمایت استراتژیک سعی خواهیم کرد که از یک سو رونقی به کارگاه‌ها و صنعت استان اضافه کرده باشیم و هم اینکه در رابطه برد - برد با صنایع استانی به فکر تولید پایدار گروه فولاد خوزستان باشیم.
    وی در ادامه به فرصت طلایی صنایع استانی در امر بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: گروه فولاد خوزستان امروز از گستردگی خاصی بهره می‌برد و یک زنجیره بزرگ را شامل می‌شود که این موضوع فرصت‌های زیادی را در اختیار صنایع استان قرار می‌دهد و می‌تواند به بخش‌های مختلف صنعت فولاد از جمله فولاد اکسین به عنوان زنجیره گروه فولاد خوزستان متصل شود. لذا شما عزیزان به عنوان فعالان صنعت استان در ارتباط با گروه فولاد خوزستان یک زنجیره کامل را تشکیل می‌دهید و رونق فولاد را حمایت می‌کنید. فولاد، صنعت عظیمی است و نقش اجتماعی- اقتصادی در استان و در کشور دارد. یکی از عوامل کلیدی که در صنعت فولاد به آن نیاز داریم تامین پایدار و اقتصادی کالاهای استراتژیک، قطعات و تجهیزات است و به همین دلیل با جدیت عنوان می‌کنیم که بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی یک هدف استراتژیک در گروه فولاد خوزستان است و فقط یک شعار نیست.
    عباس زاده در ادامه گفت: تاکنون با حفظ کیفیت و بر اساس استانداردها بیش از 14 هزار  قطعه در گروه فولاد خوزستان بومی‌سازی شده و به همین دلیل شاهد رشد صعودی تولید فولاد خوزستان در سالیان گذشته بودیم. اکنون فرصت‌های زیادی برای همکاری با صنایع مربوطه وجود دارد لذا تامین‌کنندگان با حضور پررنگ‌شان در نمایشگاه و عرضه توانمندی‌های خود می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده کنند.
    در بخش دیگری از این مراسم هومان احمدی، مدیر خرید شرکت فولاد اکسین با اشاره به ظرفیت این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های منحصر به فرد در تامین ورق عریض فولادی در خاورمیانه، اظهار داشت: لزوم همسویی و گرایش به سوی بومی‌ سازی، با توجه به تحریم‌های اقتصادی و سیاسی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
    وی عنوان کرد: شرکت فولاد اکسین حدود 1200 نفر پرسنل دارد و تنها تولیدکننده ورق عریض در خاورمیانه می‌باشد. این موضوع حساسیت تولید این شرکت را در زنجیره تامین فولاد نمایان ساخته و ارتباط موثر و حلقه اتصال میان شرکت فولاد خوزستان و فولاد اکسین به بالا بردن دانش فنی و توان ما در آینده کمک خواهد کرد.
    احمدی با درخواست از صنعتگران خوزستانی اظهار داشت: نباید فراموش کنیم که بومی‌سازی تنها ساخت قطعه نیست؛ بلکه ما در بسیاری از مواقع با یک تعمیر توانسته‌ایم یک تجهیز 2/5 تا 3 میلیاردی را خیلی راحت دوباره به عرصه فعالیت شرکت برگردانیم. در واقع علاوه بر بومی‌سازی، دانش فنی، تعمیراتی و کلیه اطلاعات و تجربیاتی که شما دارید می‌تواند در روند تولید به ما کمک شایانی کند. همچنین برخی مشاوره‌های خوب از طرف صنعتگران استانی ممکن است راندمان تولید ما را افزایش دهد؛ بنابراین ما در همه زمینه‌ها به کمک و مساعدت شما نیاز داریم.
    در پایان این همایش مینا اقتداریان، سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید فولاد خوزستان اذعان داشت: شرکت فولاد خوزستان در راستای هدف بومی‌سازی و حمایت از تولید داخل اقدامات موثری انجام داده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به راه‌اندازی پرتال تامین‌کنندگان و وب سایت تامین‌کنندگان فولاد خوزستان اشاره کرد که زمینه بسیار مساعدی را برای شناسایی سازندگان و تامین کنندگان جدید برای ما فراهم می‌آورد.
    وی همچنین درخصوص برنامه‌های این واحد در نمایشگاه بومی‌سازی گفت: سال گذشته 87 درصد اقلام، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز فولاد خوزستان را از درون استان تامین کرده‌ایم و برای بهره‌گیری هرچه بهتر از این توان در قالب نمایشگاه تخصصی، توسعه ارتباط و مشارکت با صنایع درون استانی را دنبال می‌کنیم. به این منظور همکاران بنده در طول نمایشگاه در پنل‌های تخصصی مختلف، آماده دریافت توانمندی‌های صنایع هستند. همچنین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگانی که در نمایشگاه بومی‌سازی گروه فولاد خوزستان شرکت نموده و غرفه برپا نمایند، در اولویت قرار خواهند گرفت و در افزوده شدن آن شرکت‌ها به لیست تامین‌کنندگان تسریع داده می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر