رایزنی معدنکاران با متولیان منابع طبیعی برای کاهش اختلافات

عصر معدن- معدن‌اران خراسان‌جنوبی مسائل خود را با مدیران و مسئولان منابع طبیعی استان مطرح‌کردند تا با رایزنی اختلافات کاهش و به تفاهم برسند.;

رایزنی معدنکاران با متولیان منابع طبیعی برای کاهش اختلافات
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری »عصرمعدن» به نقل از مهر، در کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند معدن‌کاران خراسان‌جنوبی مسائل خود را با مدیران و مسئولان منابع طبیعی استان مطرح‌کردند.

    علی باقری رئیس خانه معدن خراسان‌جنوبی و رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به ضرورت حمایت‌های قضایی از معدن‌کاران خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در این زمینه با رئیس پیشین دادگستری خراسان‌جنوبی و ریاست فعلی دادگستری رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

    وی بیان‌کرد: دیدگاه مجموعه قضایی استان با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه در زمینه حمایت از تولید بسیار روشن است و از این جهت با یک هیئت حل اختلاف معدنی می‌توان این موضوعات را پیگیری و بررسی کرد.

    تشکیل هیئت حل اختلاف از موضوعات گره‌گشایی می‌کند

    رئیس کمیسیون معدن  اتاق بازرگانی بیرجندادامه داد: پیشنهاد ما این است که برای این هیئت حل اختلاف یک نفر از اتاق بازرگانی، یک نفر از خانه معدن و دو نفر از سازمان صمت و دو نفر نیز از نظام مهندسی کاندید شوند و به دادگستری معرفی شوند.

    حمید باقرپور، معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: از معدن‌کاران خراسان‌جنوبی می‌خواهیم همانگونه که انتظار رعایت حقوق خود از سوی منابع طبیعی را دارند آنان نیز حقوق عرصه‌های منابع طبیعی، حقوق دامداران و بهره‌برداران را مراعات کنند.

    وی با اشاره به بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره‌وری، اظهارکرد: براساس این قانون اگر معدن‌کار مجبور شد به واسطه فعالیت‌های خود خسارتی به منابع طبیعی برساند باید جبران کند.

    معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: اگر معدن‌کار با مجموعه منابع طبیعی همکاری کند ما نیز کمک کار او خواهیم بود ولی اگر معدن کار به عناوین مختلف از جبران خسارت طرفه رود ما نیز اعمال قانون خواهیم کرد.

    باقرپور با اشاره به بحث بازسازی معادن در خراسان‌جنوبی ادامه داد: اگر معدنی در خراسان‌جنوبی مواد معدنی آن تمام شده و متروکه تلقی می‌شود باید در راستای بازسازی آن کمک شود.

    در برخی معادن نخاله‌ها در حریم رودخانه‌ها ریخته می‌شود

    وی با اشاره به ضرورت رعایت مسائل زیست‌محیطی در فعالیت‌های معدنی افزود: در منطقه شاهکوه نهبندان و برخی دیگر از معادن نخاله‌های معدنی در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها ریخته می‌شود که به واسطه سمی بودن برخی از آنان برای انسان و دام آسیب‌زا است.

    معاون امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی‌گفت: هدف ما این است که هم از منابع طبیعی حراست شود و هم معدن‌کار بتوانند به فعالیت خود ادامه دهد.

    محمد سالاری، معاون امور معادن و صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در این‌جلسه اظهارکرد: پروانه‌های قدیمی حوزه معدن ما در گذشته طبق قانون هیچ کدام استعلام نداشته است و انتظار این است که وقتی برای تمدید پروانه معدن کار مراجعه می ‌ند، با همان نگاهی که از قبل بوده با او برخورد شود.

    وی بیان‌کرد: انتظار این است که همانطور که پروانه‌های معدن را به تناوب رصد و بازبینی و گاه سلب صلاحت می‌کنیم به واسطه خشکسالی‌های 20 ساله، منابع طبیعی خراسان‌جنوبی نیز پروانه‌های چرای دام خود را یک بازبینی کند.

    معاون امور معادن و صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی ادامه داد: همانگونه که معدن‌کار می‌داند که محدوده معدنی تنها تا پایان ذخیره معدنی در اختیار اوست در حوزه چرای دام نیز تا زمان وجود پوشش گیاهی باید عرصه مربوطه به دامدار داده شود تا مشکلات بین معدن کار و منابع طبیعی کاهش یابد.

    سالاری با اشاره به مسائل مرتبط با حوزه بازسازی منطقه عملیاتی معدنی، گفت: طبق قانون درصدی بابت بازساری و مرمت منطقه عملیاتی از معدن‌کار گرفته می‌شود.
    وی بیان کرد: از طرف دیگر نیز طبق قانون معادن 12 درصد از حقوق دولتی و 15 درصد از حقوق مرتبط با تبصره 3 ماده 6 قانون معادن به حساب خزانه بابت به منظور جبران خسارت احتمالی ناشی از اکتشاف و بهره برداری واریز می شود.

    معدن حلقه نخست تولید در خراسان‌جنوبی

    معاون امور معادن و صنایع سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه معدن‌حلقه نخست تولید در خراسان‌جنوبی یادآور شد: بی‌شک با توجه به شرایط اقلیمی خراسان‌جنوبی برای رشد و توسعه اقتصادی بیش از هر چیز معدن و صنایع مرتبط با معدن حائز اهمیت است.

    سالاری گفت: می‌توان با تعامل و همفکری کاری‌کرد که هم معدن‌کاران به فعالیت خود ادامه دهند و هم آسیبی به پوشش گیاهی منطقه وارد نشود.

    روح‌الله محمدی در جلسه کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهارکرد: در کشور مدیران و مسئولان از یک طرف شعار حمایت از تولید و سرمایه‌گذار می‌دهند و از طرف دیگر برخی از قوانین مصوب شده مخالف با این شعارها است.

    عضو هیأت رئیسه خانه معدن خراسان‌جنوبی با اشاره به برخی از برخوردها در عرصه منابع طبیعی و معدن بیان‌کرد: براساس آمار بیان شده 9 هزارم درصد عرصه برخورد منابع طبیعی و معدن در سطح کشور داریم که قابل توجه و تأمل کنیم.

    محمدی با اشاره به اینکه باید تدبیری برای حل این موضوع داشته باشیم، ادامه‌داد: باید مناطقی که آنجا برای استخراج معدن مخالف شده بازدیدهایی صورت گیرد.

    نقشه‌های منابع طبیعی استان به روز نیست

    وی با اشاره به اینکه نقشه‌های منابع طبیعی و معادن خراسان جنوبی به روز نیست، گفت: به روزرسانی معادن یک امر ضروری است.

    محمدهادی اربابی از فعالان حوزه معدن خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در زمین حق چرای دام در مناطقی که معدن وجود دارد رایزنی‌ها و تفاهم‌های لازم صورت گرفته و در این زمینه مشکل خاصی وجود ندارد.

    وی بیان‌کرد: گاه در یک معدن بعد از اتمام یک ذخیره معدنی، ماده معدنی دیگری کشف و به سازمان صمت اعلام می‌شود ولی وقتی از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استعلام صورت می‌گیرد، با عدم موافقت رو به‌رو می‌شویم که در این زمینه نیز باید گره‌گشایی صورت گیرد.

    این فعال حوزه معدن در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: هر چند منابع طبیعی اعلام می‌کند که به 45 درصد استعلامات معدن‌کاران پاسخ مثبت داده است ولی به نسبت محدوده‌ای که استعلام می‌شود میزان پاسخ مثبت بسیارکم و تنها حدود 2 درصد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر