فناوری های سبز، مشتریان جدید مس

خودروهای برقی، بازار مس را داغ می کنند

عصر معدن- آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: وسایل نقلیه الکتریکی در جاده تا سال ۲۰۲۰ ، سه برابر خواهند شد.;

خودروهای برقی، بازار مس را داغ می کنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، آژانس بین‌المللی انرژی گفت: تعداد خودروهای برقی ( EV ) در جاده‌های جهان درپایان این دهه بیش از 3 برابر می شود  و این در حالی است که در سال گذشته به 13 میلیون از 3.7 میلیون افزایش یافته است.
    بنا به گفته موسسه پاریس - در سال 2017 ، تعداد کل خودروهای برقی از جمله باتری، برق، برق هیبریدی و خودروهای برقی با خودروهای برقی به میزان 57 درصد  افزایش ‌یافته وگفته می‌شود چین 40 درصد از این رشد را به خود اختصاص داده‌است.

    در حالی که انتظار می‌رود فروش این خودروها به طور متوسط تا سال 2030، 24درصد افزایش یابد، پس به طور متوسط ، سیاست‌ها و انگیزه‌های بیشتری برای جذب بیشتر مورد نیاز است.
    هزینه های باتری به عنوان جزو اصلی برچسب قیمت فعلی برای EV ها است، بنابراین برای حمایت از استقرار ماشین های الکتریکی لازم است انگیزه های مالی مانند تخفیف، تخفیف های مالیاتی یا معافیت ها در نظر گرفته شود.

    آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی گفت : " جذب بازار پویا در خودروهای برقی در سال‌های اخیر رخداده‌ است. "
    ادامه حمایت و تعهدات برای افزایش استقرار EVs( خدمات داوطلبانه اروپا) از سیاست گذاران و صنعت خودرو نشان می دهد که این روند در دهه آتی کاهش نخواهد یافت.
    در دیدگاه IEA، سیاست هایی که در این زمینه قرار دارند، چین و اروپا را بزرگترین سازنده می دانند. در چین، اعتبارات و یارانه ها به EVs کمک خواهد کرد تا بیش از یک چهارم بازار خودرو تا سال 2030 را در اختیار گیرد.
    بر اساس این گزارش، تاثیر پذیرش عظیم EVS باعث مثبت شدن شرایط برای تولیدکنندگان لیتیوم، کبالت و مس، فلزات است که مواد اصلی در باتری های قابل شارژ هستند و قدرت وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین الکترونیک از تلفن های همراه به لپ تاپ ها با کمک آنها ایجاد می شود.

    آژانس بین‌المللی انرژی و متخصصان صنعت نیز می‌گویند تقاضا برای این فلزات ممکن است 10 برابرشود، اگرچه برخی از مسائلی مانند فساد و اغلب شرایط کاری ضعیف برای معدنچیان در جمهوری دموکراتیک کنگو، به عنوان بزرگترین تولید کننده کبالت در جهان، باید ابتدا مورد توجه قرار گیرد.

    داده‌های منتشر شده توسط انجمن بین‌المللی مس ( ICA )نشان می دهد  یک بدنه با سرمایه صنعتی به  بیش از40 میلیون دلار در دهه آینده مورد نیاز خواهد بود و 100000 تن مس در سال توسط 2027 مصرف خواهد شد .
    مصرف این صنعت خودرو همچنین بر تقاضا تاثیر خواهد گذاشت ، اما در ادامه کاهشی خواهد بود. در یک خودرو به طور متوسط از حدود 20 کیلوگرم مس استفاده می‌شود که بیشتر برای سیم‌کشی است. در مقابل یک خودروی هیبریدی در حدود 40 کیلوگرم و یک خودروی کاملا الکتریکی تقریبا 80کیلوگرم مس  نیاز دارد.
    متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که در دهه آینده تقاضای مس در جهان بین 3 تا 5 میلیون تن افزایش خواهد یافت. زمانی که خودروهای برقی موردعلاقه  قرار می‌گیرند ، تقاضا برای مس به تنهایی به 11،000،000 تن مس برای سایر فناوری‌های سبز می رسد.
    از طرفی حتی بدون توجه به پذیرش چنین فناوری ها، کارشناسان معتقدند تقاضای مس جهانی تقریبا از پیش بینی ها پیشی می گیرد و اولین نشانه های روشن در اوایل سال آینده خواهد بود.
    کمبود عرضه در سال های 2021 و 2022  نیز می تواند بیش از 900 هزار تن باشد زیرا به علت کاهش رتبه های سنگ معدن در کشورهای تولید کننده اصلی، عدم کشف قابل توجه جدید و سرمایه گذاری بسیار کم در اکتشاف، به دلیل کاهش تولید رشد عرضه کاهش می یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر